Når danske elever går ud af 9. klasse og skal vælge
studieretning på gymnasiet, vælger færre og færre tysk og fransk på højt
niveau.
Andelen af STX-elever med tysk som fortsættersprog, det vil sige på A-niveau, er fra 2017 til 2023 faldet med 46 procent. Fransk på samme niveau er i samme periode faldet med 42 procent. Og andelen af STX-elever med sproglige studieretninger er faldet fra 9,5 procent i skoleåret 2017/18 til 7,6 procent i skoleåret 2022/23.
Det viser en nye tal fra Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF).
Tallene bekymrer docent og forsker Annette Søndergaard
Gregersen.
”Det er jo ikke nye tal, men de fortsætter en virkelig
kedelig tendens, hvor eleverne ikke kan se idéen i at vælge tysk og fransk på højt
niveau. Det handler både om, at de ikke har lyst eller kan se
fremtidsperspektiver i det, men også om samfundsdiskursen om, at fag som
matematik, samfundsfag og engelsk er vigtigere”.
5. klasse uden fransk gør en forskel
5 anbefalinger til styrket tysk/fransk i skolen
Få en sprogfagsvejleder
En uddannet sprogfagsvejleder har en dybdegående fremmedsprogsdidaktisk viden, som kan bruges til at rådgive, vejlede og sparre med både kolleger og skoleledelse.
Etabler et læringsfællesskab
Et læringsfællesskab for alle skolens fremmedsprogslærere er med til at sikre en kultur og en struktur, der muliggør samarbejde på tværs af sprog og årgange.
Netværk for sprogfagsvejledere
Nedsæt et netværk for sprogfagsvejledere, som fungerer som et forum for vidensdeling, erfaringsudveksling og kollegial sparring.
Opkvalificer fremmedsprogsdidaktik
En systematisk og praksisnær tilgang til fremmedsprogsdidaktisk opkvalificering sikrer, at central viden når så mange lærere som muligt.
Få en kommunal sprogfagskoordinator
Læs mere om anbefalingerne
Hvis vi vil have flere elever til at vælge fremmedsprog i
gymnasiet, er det i grundskolen, der skal sættes ind, lyder budskabet fra
Annette Søndergaard Gregersen.
Derfor undrer det hende meget, at forligskredsen om
folkeskolen netop har besluttet at sløjfe fransk i 5. klasse.
”Vi ved, at tidlig sprogstart øger børns sprogmod,
indlevelse og villighed til at tage chancer. Og der sker meget fra 5. til 6.
klasse, fordi puberteten starter for mange. Så allerede i 6. klasse er flere
børn meget mere påpasselige og generte i forhold til at lære nyt sprog”, siger
Annette Søndergaard Gregersen.
”De forsøg, vi kender herhjemme, peger på, at tidlig
sprogstart allerede fra 3. klasse gør, at vi kan udnytte børnenes legende
tilgang til sprog og på den måde øge chancen for, at de føler sig hjemme i det
senere”.
Annette Søndergaard Gregersen erkender, at der ikke findes
forskning, der beviser, at der er en sammenhæng mellem tidlig sprogstart og
fx en øget tendens til at vælge sprog på højt niveau i gymnasiet. Og
tværtimod peger intet i de nye tal fra NCFF på, at konsekvensen af reformen i 2014, hvor engelsk allerede
kom på skemaet i 1. klasse og tysk/fransk i 5. klasse, har været, at flere
elever har valgt sprog på højt niveau i gymnasiet.
”Tendensen til lav sproginteresse i gymnasiet fortsætter på
trods af den tidligere sprogstart. Og det tyder jo på, at der er større kræfter
på spil, som netop handler om en dybere opfattelse hos de unge af, hvad der er
vigtigt og værd at bruge en studentereksamen på”, siger Annette Søndergaard
Gregersen.
Men netop derfor er det endnu vigtigere at etablere en bedre
sprogforståelse i folkeskolen, påpeger forskeren.
”Min bekymring er, at den ærgerlig tendens til at vælge fremmedsprog
fra fortsætter, når lærerne nu ikke kan udnytte elevernes legende og åbne
tilgang til sprog i 5. klasse”.
Kræver STEM-agtig fælles tilgang
Det Nationale Center for Fremmedsprog peger især på fem
faktorer, der kan højne elevernes lyst og motivation til at lære nye sprog
allerede i grundskolen. Centeret har udarbejdet en analyse, der kortlægger de
største barrierer for eleverne, som forhindrer dem i at bevare motivationen for
at lære fremmedsprog.
Analysen peger blandt andet på, at eleverne ikke altid
oplever fremmedsprogsundervisningen som meningsgivende og motiverende, og at sprogundervisningen
ikke hænger sammen med den måde, de ellers møder sproget på, for eksempel gennem film og tv og sociale medier.
Derfor handler løsningerne især om at sikre en
sammenhængende sproglig indsats på skolerne, siger Annette Søndergaard
Gregersen. F.eks. ved at etablere stærke fælles fagteams med en fast uddannet
sprogvejleder.
”Jo mere fælles, sproglærerne er om undervisningen i de forskellige
fag, jo mere sammenhængende oplever eleverne det. Når der er et tema i engelsk,
så går det igen i fransk, og så kan eleverne genkende ord og udnytte de mange
gentagelser til at blive stærkere i sprogene”.
En styrket fælles tilgang kan også give pote på et højere
plan, lyder pointen.
”Ligesom STEM-fagene har en politisk og forskningsmæssig
bevågenhed, kan sprogfagene også få det. Men det kræver, at vi i højere grad
betragter fagene som en stærk fælles faggruppe, der er værd at investere i for eleverne og samfundet som helhed”,
siger Annette Søndergaard Gregersen.