Debat
Der er gode grunde til, at vi skal gå i gang med 2. fremmedsprogsundervisningen allerede i 3. klasse. Det vil højne det faglige niveau og give flere lyst til at vælge fremmedsprog på højniveau i gymnasiet, skriver Louie Skougaard.
Foto: privat
16-årig: Her er grundene til, at vi ikke vælger fransk og tysk i gymnasiet
Andelen af gymnasieelever, der har fransk eller tysk på A-niveau er faldet drastisk, men der er måske en løsning på udfordringen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Det nye skoleår er lige begyndt, men der er desværre et
problem. Alt for få vælger et 2. fremmedsprog som tysk eller fransk på
højniveau i gymnasiet. Vi har allerede set et drastisk fald.
Andelen af STX-elever som har tysk på A-niveau er faldet
med 46 procent fra 2017 til 2023. For fransk er faldet i samme periode på
42 procent.
Jeg mener, en af grundene til denne nedslående udvikling er,
at man ikke kommer i gang med sprogundervisningen tidligt nok. Eleverne får
simpelthen ikke de nødvendige kundskaber, der gør, at fagene reelt bliver sjove
at have.
Det er min klare oplevelse, at flere elever bliver
demotiverede, når de ikke føler sig sikre i fagene, og de vælger dermed ikke
faget på højniveau i gymnasiet. Jeg har selv lige afsluttet 9. klasse, og jeg
kan se hos mine venner, at det først var hen mod slutningen af grundskolen, at en
stor del fandt glæden ved tysk.
Det, tror jeg, skyldes, at det først er i slutningen af 9.
klasse, man kan begynde at sætte sætninger sammen og føre simple samtaler. Det
er simpelthen bare sjovere at lære et sprog, når man kan tale det og føler sig
lidt mere sikker i det. Nogle når meget sent til det punkt, mens andre aldrig
når dertil i folkeskolens sprogundervisning.
Stor værdi
Det er nemmere at lære et nyt sprog, jo tidligere man går i
gang, og ifølge forsker og docent Annette Gregersen, vil det give et
væsentligt løft af niveauet, hvis man starter med undervisningen i 2.
fremmedsprog allerede i 3. klasse. Det kan jeg kun støtte op om.
For sprogkundskaber kan skabe rigtig stor værdi for os elever
på grund af deres anvendelighed i den virkelige verden. Tyskland og Frankrig er
afgørende handelspartnere for Danmark, og i en globaliseret verden kan det kun
være en fordel at beherske flere sprog.
Tilmed giver det også eleverne en øget sproglig forståelse,
der kan bruges i andre henseender. Med en øget sprogforståelse får man ifølge et
studie fra Washington Universitet også nemmere ved at lære andre sprog, og
man kan derfor blive bedre til engelsk og sågar sit eget modersmål, dansk. Jeg
har selv oplevet at blive mere opmærksom på grammatiske regler på engelsk, efter
at jeg begyndte at lære tysk, hvilket kun har forbedret mit engelske. Man
opdager nemlig, at mange af de tricks, man lærer i 2.
fremmedsprogsundervisningen også kan bruges på andre sprog.
På den baggrund mener jeg, at vi skal gå i gang med 2.
fremmedsprogsundervisningen allerede i 3. klasse. Det vil højne det faglige
niveau og give flere lyst til at vælge fremmedsprog på højniveau i gymnasiet.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk