Debat
Regeringens reformudspil om gratis efter- og videreuddannelse i form af en professionsmaster skal også udbydes til sprogfagslærerne, som oftest står sidst i køen på skolelederens kontor, lyder det fra docent Annette Søndergaard Gregersen.
Foto: Gettyimages
Debat: Sprogfagslærerne står sidst i køen på skolelederens kontor
Når jeg tager sprogbrillerne på og kigger på regeringens reformudspil, er jeg nødsaget til at gøre opmærksom på problemerne, skriver docent Annette Søndergaard Gregersen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Vi bliver simpelthen nødt til at have fokus på at sikre
sprogfagenes fortsatte eksistens og kvalitet.
Når man læser tysk eller fransk på læreruddannelsen i dag,
er det i et toårigt studieforløb på 35 ECTS ud af de i alt 240 ECTS, man
tilegner sig i løbet af den fireårige uddannelse. Det er altså lidt under 15
procent af uddannelsen, der bruges på at læse enten fransk eller tysk som
undervisningsfag.
For overhovedet at få adgang til at læse et af de to
sprogfag, skal man have haft faget på minimum B-niveau i det almene gymnasium,
STX. Men mange af vores studerende kommer med en såkaldt fortsætter A, hvor de
har haft sprogfaget i tre år oven i deres undervisning fra grundskolen.
Hvis man derimod har læst på HF, er der ingen krav om udbud
af sprogfag som fransk og tysk. Det betyder, at flertallet af vores studerende
kommer fra STX. Derfor er det vigtigt, at den almene studentereksamen også
fremadrettet er en vej videre til læreruddannelsen som en forudsætning for at
kunne læse fag som fransk og tysk.
Mangel på sproglærere
Regeringen har lagt op til, at den nye EPX skal erstatte det
HF, vi kender, og være et mere attraktivt valg for ungdommen og en vej til
læreruddannelserne. Men hvis de ikke sikrer, at der tilbydes undervisning i
fransk og tysk på EPX, vil de bryde læringskæden fra grundskolen til
læreruddannelsen.
Det kan kun medføre en endnu større mangel på uddannede
sproglærere i fransk og tysk – en mangel, der allerede kan dokumenteres i dag.
Det kræver et højt fagligt niveau at kunne undervise i
klasselokaler med op til 28 elever og sikre en undervisning, der er meningsfuld
for alle og planlagt ud fra didaktiske principper om undersøgende og
involverende pædagogik. Det gælder også for sprogfagslærerne, der arbejder med
afsæt i et kommunikativt, funktionelt sprogsyn og et dynamisk kultursyn.
Derfor er det vigtigt at sikre det fortsatte optag fra STX
og nye optag fra EPX – vel og mærke med en garanti for at alle elever på den
kommende treårige EPX også helt naturligt har mulighed for at tilvælge sprogfag
som fransk og tysk.
Stærke
sprogfærdigheder
Som nævnt er der mangel på uddannede sproglærere, men der er
også et behov for lærere, der har stærke sproglige kompetencer ud over de
fagdidaktiske. Derfor vil jeg fremhæve betydningen af det sprogløft, som vi har
kunnet tilføje i uddannelsen til netop fransk- og tyskstuderende på
læreruddannelsen.
De sidste tre år har vi etableret ekstra sprogkurser og
socialfaglige aktiviteter for vores fransk- og tyskstuderende på Københavns
Professionshøjskole (KP) med hjælp fra Sprogløftmidlerne.
Det har øget de studerendes sprogmod, sproglige selvtillid
og styrket deres sproglige kompetencer, så de er mere kompetente til at
planlægge undervisning med større fokus på mundtlighed og meningsfulde
aktiviteter i undervisningen.
Mange af de sproglærere, som vi uddanner i læreruddannelsen
på KP, efterspørger derfor efter- og videreuddannelse i sprogfagene. Den blev
der lukket ned for i år 2000, da Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU)
nedlagde de pædagogiske kandidatuddannelser i både engelsk, fransk og tysk.
I dag kan sproglærere læse en meget dyr master i sprogfag på
Københavns Universitet eller en pædagogisk diplomuddannelse som
sprogfagsvejleder.
Jeg byder derfor regeringens reformudspil om gratis efter-
og videreuddannelse i form af en professionsmaster velkommen.
Her er mit klare ønske, at en sådan også udbydes til sprogfagslærerne,
som oftest står sidst i køen på skolelederens kontor, når der uddeles midler
til videreuddannelse.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk