Inspiration - Tyskfransk
Josefine Klougart har genlæst flere af Glyptotekets malerier.
Pressefoto: Ana Cecilia Gonzalez © Glyptoteket
Idékatalog til franskfaget: Særlig udstilling satte nye tanker i gang
Et studiebesøg på Glyptoteket i København sammen med tre franskstuderende fik dem alle til at tænke over, hvordan naturen og kunsten kan bruges i franskundervisningen.
Der er for så vidt ikke
noget nyt i at tage franskstuderende eller franskelever med på museumsbesøg. Mange
museer i Danmark har helt unikke samlinger af fransk kunst, som kan være med
til at styrke elevers oplevelser, sansninger og videnstilegnelse i faget gennem
fokus på såvel museernes rum som genstande.
I Glyptotekets særudstilling Efter naturen –
Forfatter Josefine Klougart genlæser Glyptotekets malerier dykker Klougart
ned i menneskets forhold til naturen med tekster, som går i dialog med
Glyptotekets landskabsmalerier. Udstillingen og Klougarts tekster er tæt
forbundne og udfoldes i syv ”kapitler”. På omvisningen blev vi guidet gennem
udstillingen på en sanselig måde, som åbnede Klougarts poetiske univers op for
os. Udstillingen tæller værker fra Glyptotekets samling af franske malere som
blandt andre Edgar Degas, Paul Cézanne, Paul Gauguin og Henri Rousseau samt
danske malere som Christen Købke, Christoffer Wilhelm Eckersberg og Johan
Thomas Lundby.
Det særlige ved denne
rundvisning var, at der var sat tid af til at stoppe op og sanse både rum,
billeder og skulpturer. Vores guide fortalte, at almindeligvis bruger en museumsgæst
syv sekunder pr. billede. Vi fik til opgave at bruge fem minutter på at sanse
ét billede, og det gav en helt særlig indlevelse for os alle hver især.
Idékatalog til
franskfaget
Efter rundvisningen satte
vi os for at komme med idéer og forslag til, hvordan vores sanseindtryk og
videnstilegnelse kunne omsættes til undervisning. Vi har her samlet et
idékatalog til videre udvikling i franskfaget og i tværfaglige sammenhænge:
Janne Elmsted Brogren foreslår et tværfagligt
undervisningsforløb: Jeg kan sagtens se for mig, at udstillingen kan indgå i
et undervisningsforløb, måske specielt i et tværfagligt fransk - billedkunst
eller fransk - dansk. Hvis billedkunst indgår, kunne der være fokus på de
franske kunstnere (motiver, teknikker, biografier mv.). Hvis dansk på de af
Josefine Klougarts tekster, der vedrører de franske kunstnere, og de franske
kunstnere og deres værker. Hvor meget af forløbet, der vedrører fransk - og
foregår på fransk - vil være situationsafhængigt og op til det enkelte
tværfaglige samarbejde.
Bettina Munksgaard Bertelsen har fokus på følgende: Efterfølgende tilbage i
undervisningslokalet kunne man male et billede, som man skal fortælle om på
fransk. Temaet for billedet, jf. omvisningen, kunne overordnet være natur,
herunder en narrativ eller konkret beskrivelse af hhv. frugt eller heste.
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Så
send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
I forbindelse med en given præsentation fremvises andre
billeder af maleren, som de øvrige elever betragter. For at gøre opgaven mere
kommunikativ skal de øvrige elever nu forklare, hvordan man kan se, at det er
den samme maler, der har malet de forskellige billeder. De kan også skulle
forklare/kommunikere, hvordan man kan se af billederne at maleren fx er blevet
ældre og har ændret malerteknik mv.
Elisabetta Cerigioni skriver bl.a.: Der er ikke plads eller tid her til en
fuldstændig forklaring af hvert skridt, jeg ville tage i denne retning. Men jeg
kan bestemt ramme lektionerne ind i et bredere billede, hvor eleverne bliver
stimuleret til at tænke på deres personlige minder og oplevelser, de har haft
om naturen, for så at lave deres egen udstilling i en lille skala og så finde
ud af, hvilke ord og udtryk de ville bruge på fransk til at beskrive deres
kunstprodukter.
Midler til praksisfaglighed
Studiebesøget
med franskstuderende i læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole blev
muligt, fordi vi kunne hente midlerne fra vores Sprogløft-pulje og dermed understøtte
vores arbejde med den fortsatte udvikling af en praksisfaglig - og i denne
sammenhæng museumsorienteret - didaktik i faget. Denne didaktik har som mål at øge og udvikle en holistisk tilgang til elevers læring
med brug af kropslige, aktive, kreative, æstetiske og legende aktiviteter i
planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen.