I tre uger har 71 elever haft en kuglevest som led i ergoterapeut Ann Natasja Nielsens undersøgelse af, om det hjælper på deres urolige, sansesøgende adfærd i skolen. "Drengene synes de ser smarte ud med vesten på. Pigerne er lidt mere skeptiske", fortæller hun.Fotograf Karin Majland / Protac
Kugleveste hjælper urolige elever
De forstyrrer undervisningen, har svært ved at være med i frikvarteret og sidder ofte alene eller skærmet i klassen. Men en såkaldt kuglevest kan give eleverne med sansesøgende adfærd mere tro på deres faglige evner og hjælpe dem ind i klassefællesskabet, konkluderer en ny ph.d.-afhandling.
I en 3.-klasse sidder en pige helt alene bagest i klassen.
Hendes klassekammerater sidder sammen i grupper, men hun skal sidde alene, da hun
alt for ofte kommer til at forstyrre sin sidemakker.
Annonce:
I frikvarteret finder hun et sjippetov, som hun binder fast
under bordet. Hun sætter fødderne på tovet og vipper det frem og tilbage, mens
håndtaget fra sjippetovet banker ind i bordbenet.
Det larmer, og hendes lærer er godt træt af det. Men Ann
Natasja Nielsen kan ikke lade være med at beundre hendes kreativitet.
Hvad er en kuglevest?
En
kuglevest er en vest, hvor indersiden har kanaler med luftfyldte kugler i.
Kuglerne i vesten påvirker huden med en let, punktvis berøring, der hele tiden ændrer sig, når kuglerne bevæger sig. På den måde afhjælper vesten motorisk og psykisk uro.
Nogle
er kuglerne er 2,5 cm og giver en mild sansestimulation, mens de større kugler
i vesten på 3,8 cm giver en kraftigere sansestimulation.
Kilde: Protac
”Hun har jo lavet sit eget hjælpemiddel, så hun kan komme ud
med sin uro uden at rejse sig”, siger hun.
Ann Natasja Nielsen er ergoterapeut og besøgte pigens
klasse, da hun skrev ph.d. sidste år. Efter snakken med klasselæreren gav hun
pigen en kuglevest, som hun skulle have på mindst 90 minutter hver dag i
tre uger.
Annonce:
Da hun kom tilbage for at hente kuglevesten igen, sad
pigen ikke længere bagest i klassen. Nu havde hun fået en plads ved
gruppebordene ligesom klassekammeraterne.
Hver femte elev overvældes af sanseindtryk
Pigen, som Ann Natasja Nielsen gav kuglevesten til, har det,
man i fagsprog kalder en 'sansesøgende adfærd'.
Det er børn, som i højere grad end andre har
brug for at få stimuleret deres sanser. Ellers begynder de at sidde uroligt på
stolen, komme med umotiverede udbrud eller er alt for voldsomme ved deres
klassekammerater.
Annonce:
I et
tidligere studie fra 2020 har Ann Natasja Nielsen været med til at kortlægge,
at omkring en femtedel af eleverne fra 0. til 3. klasse har sansebearbejdningsudfordringer. Omkring 70 procent af de elever har en sansesøgende adfærd, der som beskrevet
kendetegnes ved urolige og til tider voldsomme bevægelser.
Hun
har i 2023 også undersøgt, hvordan den sansesøgende adfærd påvirker elevernes
læring og muligheder for at danne venskaber. Her fandt hun ud af, at knap 60
procent af eleverne med sansesøgende adfærd forstyrrer undervisningen. Både for
dem selv og for deres klassekammerater.
Ann
Natasja Nielsen har tidligere arbejdet på en specialskole, hvor hun oplevede,
hvordan redskaber som en kuglevest hjalp eleverne med at finde ro i timerne.
Men da hun som trivselsforælder på sine børns skole ville anskaffe nogle af de
samme hjælpemidler, fandt hun ud af, hvor besværligt det er at indkøbe den
slags på en almindelig folkeskole.
”Jeg kunne også høre, at lærerne ikke havde den store
viden om sansebearbejdning for eleverne. Jeg har stor respekt for, at lærerne
skal kunne helt vildt meget og ikke kan være eksperter på det hele. Men det
gjorde ondt, når jeg hørte dem beskrive eleverne som besværlige”, siger hun.
Annonce:
Uafhængig forskning i samarbejde med firma
For
at udbrede viden som sansesøgende adfærd - og måske også gøre det nemmere for
folkeskolerne at få hjælperedskaber til eleverne, gik Ann Natasja Nielsen i
gang med en erhvervs-ph.d., som hun færdiggjorde i slutningen af 2023.
Hendes
ph.d. er lavet i samarbejde med firmaet Protac, der sælger sansestimulerende
hjælpemidler til børn og voksne. Firmaet har betalt for halvdelen af Ann
Natasja Nielsens arbejde, men har hverken haft indflydelse på
forskningsspørgsmålene eller resultaterne. Resten af ph.d.’en er finansieret af
Statens Innovationsfond.
”Min
ph.d. er lavet på Statens Institut for Folkesundhed på Syddansk Universitet, så
der er nøjagtigt de samme krav til min forskning, som der er til alt anden
forskning på instituttet”, siger Ann Natasja Nielsen.
Annonce:
”Det
eneste krav fra Protac var, at jeg skulle bruge et af deres produkter. De ville
gerne have, at jeg skulle bruge deres stole, men jeg gik med kuglevestene. De
er nemmere for børnene at bruge, da de kan have vesten i skoletasken og også kan
bruge den, når de løber og bevæger sig”.
Vigtigt, at forskningen foregik i folkeskolen
Ann
Natasja Nielsen har samarbejdet med 37 skoler. Her startede hun med at holde et
oplæg på 90 minutter om sansesøgende adfærd for lærerne, der efterfølgende udpegede
236 elever mellem seks og 12 år, som de mente ville været relevante til at prøve en
kuglevest.
Herefter lavede hun sanseprofil på alle eleverne og fandt frem til, at
142 af dem havde en sansebearbejdningsvanskeligheder og sansesøgende adfærd.
Disse elever blev delt op i to grupper: 71 elever fik mulighed for at prøve en
kuglevest i tre uger, mens resten fungerede som kontrolgruppe og forsatte deres
skolegang som normalt.
Eleverne
med kuglevestene skulle helst bruge vesten mindst 90 minutter hver dag. Ann
Natasja Nielsen har fulgt eleverne gennem observationer og interview foruden spørgeskemaundersøgelser til lærere og forældre,
”Jeg ville gerne lave forskning ude i folkeskolen for
at være sikker på, at kuglevestene virker. Selv skrivebordstestene, hvor vi har
taget eleven ud af klassen og givet dem en række opgaver, de skulle løse, har
vi lavet i et rum lige ved siden af klassen, så der var næsten lige så mange
lyde og forstyrrelser, som der normalt er i undervisningen i en folkeskole”,
siger hun.
Få ro på sanserne efter frikvarteret
Har
du ikke kugleveste, kan du med fordel starte undervisningen med en omgang
børnemassage, fortæller ergoterapeut Ann Natasja Nielsen.
”Når
elever med sansesøgende adfærd kommer ind fra frikvarter, har de ofte en
tårnhøj arousal. Derfor handler det om at få deres nervesystem til at slappe af”,
siger hun
”En
god måde at gøre det på er sætte noget roligt musik på og lade eleverne massere
hinanden”.
Bedre koncentration og større tro på egne evner
I
skrivebordstestene har Ann Natasja Nielsen ikke kunnet se den store forskel på
elever med og uden kuglevest. Men i svarene i spørgeskemaundersøgelsen
fortæller både lærere og forældre, at de har oplevet en tydelig udvikling med
eleverne.
30
procent af lærerne svarede, at eleverne var mere koncentrerede og fulgte bedre
med i undervisningen efter tre uger med kuglevestene. Omkring en tredjedel af
forældrene oplevede også, at deres børn var mindre rastløse og havde en bedre
opmærksomhed.
”Det
er faktisk kommet bag på mig, at der skal så kort tid til at gøre så stor en
forskel. Det er jo ikke særlig lang tid, eleverne har haft en kuglevest, men
flere lærere har fortalt om, hvordan de har kunnet fjerne skillevægge fra
elevernes pladser, og at der har været færre konflikter i frikvarterne”, siger
Ann Natasja Nielsen.
Eleverne har også været glade for vestene. Gennem
interview fortalte eleverne, at de med kuglevesten havde fået en bedre tiltro
til deres egne evner. I samme periode havde eleverne i kontrolgruppen fået
mindre tro på deres evner.
Lærerne skal kende til sansesøgende adfærd
Det
er vigtigt for Ann Natasja Nielsen at understrege, at kuglevestene ikke kan
gøre en forskel, uden at lærerne bliver klædt på til at arbejde med børn med
sansesøgende adfærd.
”Det
behøves ikke at være et kæmpe efteruddannelsesforløb. De 90 minutter, som jeg
brugte til oplæg for lærerne, har jeg fået rigtig god respons på”, siger hun.
”Mange
af de ting jeg kan fortælle om, kommer meget intuitivt til lærerne. Oplægget
handler mest om, at give lærerne et blik for de rastløse børn og en forståelse
for, at de ikke forstyrrer for at være på tværs. Det er en fysiologisk og
neurologisk ting i hjernen, der gør, at de ikke kan lade være”.