Hvilken betydning har antal elever i klassen for elever med særlige støttebehov, lyder et af de spørgsmål, som elever, forældre og fagprofessionelle efterlyser svar på.
monkeybusinessimages
11 spørgsmål kan bane vej til bedre skolegang for elever med behov for særlig støtte
Elever med særlige støttebehov, forældre og fagprofessionelle har sammen identificeret 11 spørgsmål, der mangler forskersvar på, hvis skolegangen for elever med særlige støttebehov i almenskolen skal forbedres. Et af dem handler om tolærerordninger.
Hvilke spørgsmål synes børn, forældre og fagprofessionelle, der
mangler svar på, hvis flere børn og unge skal kunne gennemføre grundskolen og
en ungdomsuddannelse? Det sætter den nationale analyseenhed Vive og TrygFonden
fokus på i initiativet ”10 skridt til børn og unges uddannelse”.
Projektet tager udgangspunkt i, at cirka
ti procent af de 16-24-årige hverken er i job eller under uddannelse, og at andelen
af 25-årige uden en ungdomsuddannelse ligger konstant omkring de 20 procent.
Ideen er, at de skal sættes ind i grundskolen, hvis de tal skal reduceres.
”Selv om en del undersøgelser har belyst, hvilke udfordringer
der er forbundet med skolegangen blandt børn og unge med særlige støttebehov,
er det til gengæld underbelyst, hvilke løsninger der kan hjælpe eleverne til en
bedre skolegang, hvor flere kan gennemføre folkeskolen og en ungdomsuddannelse”,
skriver Vive i rapporten ”10 skridt til forbedret skolegang for elever med
særlige støttebehov i almenskolen”.
Manglen på løsninger kan både skyldes, at området er meget
komplekst, men det kan også handle om, at den viden, forskningen skaber, ikke
er tæt nok på den realitet, som fagprofessionelle, forældre og børn står i til
dagligt, vurderer Vive.
723 spørgsmål er kogt ned til 11
En spørgeskemaundersøgelse affødte i alt 723 spørgsmål, som
praksis gerne vil have svar på. 19 spørgsmål var stillet af nuværende elever
med særlige støttebehov, 30 af tidligere elever med særlige støttebehov, 172 af
fagprofessionelle, og 502 spørgsmål kom fra forældre.
Vive analyserede alle 723 besvarelser og kategoriserede dem til
99 forskningsspørgsmål. Det blev senere kogt ned til 25 spørgsmål ud fra forskellige
kriterier om, hvor mange der havde peget på det enkelte spørgsmål.
Den endelige topliste med de 11 vigtigste spørgsmål til
forskningen blev besluttet på en workshop i begyndelsen af januar i år med otte
forældre og ni fagprofessionelle. Fraværet af elever skyldes, at ingen af de
inviterede ønskede at deltage i workshoppen.
Spørgsmålene kredser om skolen
De 11 prioriterede spørgsmål:
- Hvordan kan man i højere grad have blik for tidlig opsporing
af mistrivsel og særlige støttebehov?
- Hvordan kan man tilrettelægge undervisning ud fra den
enkelte elevs særlige støttebehov såvel som styrker og interesser?
- Hvordan kan man skabe positive og rummelige
klassefællesskaber til gavn for alle elever?
- Hvilken betydning har to-lærer/to-voksenordning for
faglighed og tryghed/trivsel for elever med og uden særlige behov?
- Hvilken betydning har antal elever i klassen for elever med
særlige støttebehov?
- Hvordan kan fagrække og afgangsprøver bedst tilpasses elever
med særlige støttebehov?
- Hvordan kan lærer- og pædagoguddannelsen styrkes, så de
fagprofessionelle rustes bedre til at arbejde med elever med særlige
støttebehov?
- Hvordan sikres, at de fagprofessionelle på almenområdet
bliver klædt på med den nødvendige viden og kompetencer til at håndtere elever
med særlige støttebehov?
- Hvordan sikrer man et velfungerende samarbejde mellem skole,
kommune og familie omkring elever med særlige støttebehov?
- Hvilken betydning har den kommunale finansieringsmodel til
elever med særlige behov og specialområdet for det tilbud, som eleven med
særlige støttebehov får? Hvad er den mest optimale model?
- Er inklusion i almenskolen nødvendigvis den bedste løsning
for børn med særlige støttebehov?
Spørgsmålene løser selvsagt ikke noget i sig selv, så for at
skabe den nødvendige interesse for at finde svarene samler Vive forskere, fonde
og styrelser til en netværksdag.