Legende læring
"Jeg vil gerne være med" er støttet med 19,7 millioner kroner og løber fra 2025 til 2027.
Foto: Villads Kirk Thomsen
Nyt Lego-finansieret millionprojekt: Kan leg gøre skolen mere inkluderende?
En folkeskole i Farum var så glade for sine erfaringer med at gøre undervisningen mere legende, at de nu vil lege prøve at bruge legen til at gøre den mere inkluderende.
”Jeg vil gerne være med”.
Det er titlen på et nyt praktisk forskningsprojekt under det Lego-finansierede Playful Learning Program, der undersøger potentialerne i at gøre undervisningen mere legende.
For nylig afsluttede et andet af programmets projekter, Play@Heart, der undersøgte, hvad leg kan gøre for børns teknologiforståelse.
Næste projekt skal nu undersøge, om leg kan hjælpe kan bidrage til at inkludere flere børn i
undervisningen – også elever med ADHD og autisme.
”Flere børn slår sig på folkeskolen"
Lyngholmskolen i Furesø Kommune er en af de skoler, der er med 'Jeg vil gerne være med'. Skolen deltog også
i Play@Heart-projektet, som skoleleder Pia Christensen kalder ”noget af det
bedste, hun har været med i”.
Derfor er det også naturligt for hende, at skolen
nu skal bygge videre på skolens nye erfaringer med en legende og eksperimenterende undervisning.
”Flere børn slår sig på folkeskolen. De bliver
diagnosticeret og segregeret til gruppeordninger og specialskoler. Så hvis vi
kan finde en måde at lave undervisning, der går bredere, vil jeg rigtig gerne
blive klogere på det”, siger hun.
Hun er forventningsfuld i forhold til resultaterne af det nye projekt.
”Dér, hvor vi er blevet skarpe til at implementere leg i
undervisningen, trives flere af de børn, som har svært ved den almindelige
undervisning”, fortæller Pia Christensen og tilføjer, at skolens erfaringer hidtidige er, at nogle elever har det sværere med mindre stuktur på undervisningen.
”Når de faste rammer
bliver brudt op, er der til gengæld også nogle børn, der skal lære at navigere
i den undervisning, hvor legen fylder meget”, siger hun.
Skolerne ved bedst
Lyngholmskolen er én af seks skoler fra forskellige dele af landet, der deltager i det nye Playful Learning Program, og hver skole vil samarbejde med deres lokale professionshøjskole.
Skolerne skal udpege et såkaldt kapacitetsteam bestående af 3-5 lærere, der bliver
frikøbt fra en del af deres undervisning til projektet.
Det hele går først for alvor i gang til august. Over det
næste halve år skal skolerne sammen med tre konsulenter fra deres tilknyttede
professionshøjskole finde ud af, hvordan de hver især vil arbejde med projektet.
”Vi kommer ikke med noget fast koncept eller en bestemt måde
at gøre tingene på. I stedet vil vi gerne udforske det sammen med skolerne,
for de bedst ved, hvad der virker for dem”, siger Anne Villekjær
Andersen, der er en af to nationale projektledere på projektet og lektor på
UCN.
”Vi vil fokusere på pædagogikken, undervisningsrummet og
læringsmiljøet i stedet for at se på, hvad det enkelte barn har brug for af
tilpasning for at kunne deltage i undervisningen. Vi tror, at legen kan spille
en vigtig rolle her – men det er jo det, projektet skal undersøge i praksis”,
siger den anden nationale projektleder, Lise Mølgaard, lektor på VIA University
College.
Om projektet
'Jeg vil gerne være med' er støttet med 19,7 millioner kroner fra LEGO Fonden og løber fra 2025 til 2027. Om projektets formål lyder det, at man ønsker at adressere den stigende mistrivsel, skolefravær og segregering af børn og unge til specialtilbud samt skabe inkluderende læringsfællesskaber gennem leg og legende tilgange. Det har også til formål at fremme et resurseorienteret børnesyn, også for børn med ADHD og autisme.
De fem deltagende skoler er:
- Hvalsø
Skole, Lejre Kommune
- Lyngholmskolen, Farum Kommune
- Tåsingeskolen, Svendborg Kommune
- Gistrup Skole, Aalborg Kommune
- Skovvangsskolen, Aarhus Kommune
- Sjølund-Hejls Skole,
Kolding Kommune