"Leg kan og skal inddrages i al undervisning, hvis du spørger mig", siger Anne Marie Tidemand.Foto: Villads Kirk Thomsen
Leg har revolutioneret Anne Maries undervisning: "Jeg har fået en fornyet lyst til at være lærer"
Lyngholmskolen i Farum har de seneste tre år deltaget i et af Lego Fondens projekter, der har sat fokus på leg og teknologiforståelse i undervisningen. Skolechefen håber på at kunne sprede tilgangen til alle kommunens skoler.
"Jeg har fået en fornyet lyst til at være lærer efter
projektet. Jeg ser et andet lys i øjnene på mine elever – de synes pludselig,
at undervisningen er både sjov og meningsfuld."
Annonce:
Sådan siger Anne Marie Tidemand, der underviser i matematik,
engelsk og natur/teknologi på Lyngholmskolen i Farum i Nordsjælland.
Hun taler om projektet Play@Heart, som hun og skolen
har været en del af siden 2021. Formålet med projektet har været at undersøge,
hvordan leg og teknologi kan styrke elevernes læring og udvikling samt at
fremme både lærernes og elevernes kreativitet, nysgerrighed og engagement.
I tre år har Anne-Marie Tidemand været en af to lærere på
skolen, der har været frikøbt en femtedel af deres arbejdstid til projektet, og fire andre af
lærerne har været frikøbt en tiendedel af tiden.
Den frikøbte tid har Anne-Marie Tidemand og de andre lærere
brugt til først selv at eksperimentere med en mere legende tilgang til læring
og sætte fokus på teknologiforståelse i undervisningen – for så siden at give
erfaringerne videre til kollegerne.
Annonce:
Oveni har skolen fået et Play Space, hvor elever
og lærer kan skærpe deres teknologiforståelse ved blandt andet at programmere
robotter, nørkle med papprojekter og bygge med legoklodser.
Leg på tværs af fag og klassetrin
For Anne Marie Tidemand har projektet vendt op og ned på hendes måde at undervise.
Om Play@Heart
Projektet startede i 2021 og er støttet af Lego Fonden med 56 millioner. Det er lavet i samarbejde med seks professionshøjskoler og 12 folkeskoler rundt om i landet. På hver skole har to medarbejdere været frikøbt 20 procent af deres arbejdstid til at være Play Pilots. Som Play Pilot får man et diplommodul i legende læring. Derudover har et mindre antal medarbejdere været frikøbt ti procent af tiden til projektet.
Undervejs har undervisere fra læreruddannelsen været på besøg på skolerne som konsulenter og vejledere i legende læring.
Før i tiden underviste hun udelukkende efter bøger og
portaler, men i dag er det efterhånden længe siden, at hendes elever har haft
en matematikbog i hænderne.
Annonce:
"For at opleve motivation, samarbejde, engagement og
begejstring hos børnene skal undervisningen tilpasses deres behov. Det kan jeg
ikke forvente at se fra eleverne, hvis jeg giver dem et kopiark", fortæller
hun og fortsætter:
"Når jeg inddrager legende elementer i undervisningen,
får eleverne mulighed for at forstå faglige emner bedre. Det kunne være at lave
'Den store bagedyst' i matematik, hvor vi laver kager af pap. Her skulle
eleverne undersøge, hvad målene på papstykkerne skulle være for at passe sammen
og beregne omkredsen, hvis de vil lave en flot rund kage".
På samme måde bruger Anne Marie Tidemand også den legende
tilgang aktivt i sine to andre fag.
I natur/teknologi tager hun ofte eleverne med
på tur, laver eksperimenterer, bygger og koder, mens hun i engelsk ofte inddrager
små lege, sang og rollespil i undervisningen, som Simon Says eller lege, hvor eleverne
for eksempel skal matche billeder med engelske ord.
Annonce:
Anne Marie Tidemand underviser på 2. og 9. klassetrin, men
hun fortæller, at der faktisk ikke er forskel på, hvordan hun går til opgaven
med at gøre undervisningen legende, om hun har timer med de små eller store elever.
"Det fungerer lige så godt hos mine 9.-klasser som i 2.
klasse. Begge klassetrin elsker at lege. Jeg tænker tit, at det, jeg laver med
de ældre elever, også sagtens vil kunne fungere med de små. Leg er heller ikke
noget, der er forbeholdt et specielt fag. Leg kan og skal inddrages i al
undervisning, hvis du spørger mig", siger hun.
Opskriften på den gode skole
Udover at eleverne er begyndt at lege mere i undervisningen,
har den legende tilgang også spredt sig til lærerværelset og ledelsen.
Annonce:
"Det, at vi også har haft en legende tilgang til vores
møder, har givet os en bedre forståelse for, hvad det er, vi udsætter eleverne
for," siger Anne Marie Tidemand og tilføjer:
"Vi kender alle følelsen
af at sidde til et kedeligt møde, hvor man zoner helt ud. Men i et møde, hvor
man for eksempel aktivt bygger eller opfinder, lærer man på en helt anden
måde."
Blandt andet har lærerne på Lyngholmskolen til et møde
skulle lege kokke. Opgaven var at lave en video, hvor de puttede forskellige
ting i en gryde, som udgjorde deres opskrift på ‘den gode skole, børn ikke vil hjem
fra’.
Der har været tilknyttet konsulenter fra CFU til projektet, men størstedelen af ansvaret har ligget hos de lokale lærere.
"Jeg har virkelig værdsat den frihed, vi har haft til
selv at bestemme, hvordan vi ville gøre tingene. Vi lærere har et bedre indblik
i, hvad der fungerer for os og vores kolleger", siger hun.
Selvom projektet nu er slut, og Lyngholmskolen siden i
sommer har kunnet kalde sig certificeret Play@Heart-skole, har lærerne ingen planer
om at stoppe med den legende tilgang til læring.
Håber at udbrede tilgangen til hele kommunen
Da skolechefen i Furesø Kommune, Per Christensen, første gang
hørte om, at Lyngholmskolen ville med i Lego Fond-projektet, var han meget
positivt stemt.
"Vi skal bryde med den traditionelle måde at tænke
skole på og tilpasse den til nutidens børn. Der er for meget mistrivsel og
kedsomhed i skolen, og der er behov for at gøre skolehverdagen mere
inspirerende. Det kræver en mere legende og eksperimenterende tilgang til
læring og teknologi," siger han.
Derfor vil Per Christensen gerne have Lyngholmskolens arbejde bredt ud til alle kommunens syv skoler. For at gøre det muligt søgte kommunen derfor sidste år penge fra Villum
Fonden, der også har fokus på en legende tilgang til
teknologiforståelse.
Kommunen fik dog afslag og er derfor stadig
på udkig efter muligheden for en økonomisk saltvandsindsprøjtning, fortæller han.
"Selv uden ekstra penge kan vi dog stadig lære noget af
Lyngholmskolen. Men uden de resurser vil forandringstakten blive langsommere,
og vi må lave en benhård prioritering af de midler, vi nu har. Det kan betyde, at
nogen af de midler, der nu går til resursetimer på skolerne, måske i stedet skal gå til at
indføre en legende tilgang", siger skolechefen i Furesø Kommune.