Onsdag præsenterede Mattias Tesfaye (S) regeringens skolesudspil, torsdag sad han i samråd, der blev til en timelang diskussion af tal omkring folkeskolens økonomi.

Tesfaye afviser reformbesparelse, men "vi bruger mindre på læreres forberedelsestid"

Mattias Tesfaye var dagen efter præstationen af regeringens skoleudspil i samråd om kommunernes besparelser på folkeskolen. Her var skolens økonomiske tal til diskussion. Ministeren pegede på, at tolærertimer har gjort timeprisen højere, mens reduktionen af lærernes forberedelsestid har gjort prisen billigere. 

Offentliggjort Sidst opdateret

”Jeg har indkaldt det her samråd, fordi der i næste alle klasser sidder elever, som ikke får den hjælp, de har brug for”, indledte de Radikales Lotte Rod, da undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) dagen efter at have præsenteret regeringens skoleudspil, var kaldt i samråd om kommunernes mange besparelser på folkeskolerne. 

”Virkeligheden for lærere, børn og deres forældre er, at de ikke hænger sammen, fordi der skal spares. Som en lærer sagde til mig på topmødet (tirsdagens skoletopmøde på Peder Lykke Skolen, red.) forleden: ’Man gør sig alle mulige forestillinger om, at man vil bage en kage a la Bagedysten, men det ender med en gang shake’n’bake, fordi det er det eneste, der er tid til’”, fortalte den Radikale undervisningsordfører. 

Penge per elev per år eller per time?

Det blev starten på en længere debat om, hvor mange penge det egentlig koster per barn eller per time at drive den danske folkeskole – og hvad de penge helt konkret bliver brugt til. 

Ministeren henviste flere gange til, at der aldrig er blevet brugt så mange penge per elev som nu – i snit 89.000 kroner om året for hver elev.

”Da jeg blev valgt til Folketinget i 2015, brugte vi 85.000 kroner. Året før var det 83.000. Så der har været en stigning og med det folkeskoleprogram, vi fremlagde i går (onsdag, red.), vil der være en yderligere stigning. De ting, vi har foreslået i vores udspil, vil kommunerne få penge til gennem bloktilskud med videre”, sagde Mattias Tesfaye. 

Det fik SF’s Jacob Mark til mikrofonen:

”Regeringen bliver ved med at sige, at der er flere penge i folkeskolen per elev – og det er rigtigt – men det er lige meget. For det rigtige tal at forholde sig til er, hvor mange penge der er per elev per time. Det giver ingen mening af sige, at der er flere penge per elev – ja, fordi vi har lavet en historisk lang skoledag. Der er blevet markant færre penge per time. Vil ministeren bekræfte det?”

Det ville ministeren faktisk gerne:

”Udgiften per time er 88 kroner per elev”, sagde Tesfaye. ”I 2015 var det 82 kroner, så det tal er også steget. Men det er rigtig, at vi det sidste år inden folkeskolereformen brugte 97 kroner per time per elev. De tal er selvfølgelig korrigeret for inflation. Før reformen var en del af økonomien bundet til lærernes forberedelse”, svarede undervisningsministeren.

Ministeren forklarede stigningen fra de 82 til 88 kroner per time med, at flere og flere skoler omlægger tid til to-lærertimer, hvilket gør den enkelte time dyrere.

”Det er grundlæggende den økonomiske rejse, folkeskolen har været på – og det er i øvrigt det, vi foreslår at gøre permanent med det nye regeringsudspil”, sagde han.

Tesfaye: Vi bruger færre resurser på lærernes forberedelse

Det fik efterfølgende Jacob Mark til at efterspørge, at undervisningsministeren kunne bekræfte, at der med folkeskolereformen blev indført en besparelse.

”Jeg vil gerne have ministeren til at bekræfte, at der med folkeskolereformen er sket en besparelse på den danske folkeskole. Tallet er faldet fra 97 til 88 kroner per elev per time – og dermed er der færre penge at lave undervisning for”, lød det fra SF-ordføreren.

Det ville Mattias Tesfaye ikke.

”Vi har aldrig brugt så mange penge på folkeskolen”, fastholdt ministeren. 

”Vi bruger flere resurser i dag på tolærerordninger, end vi gjorde den gang, og vi bruger mindre på læreres forberedelsestid. Det afspejler sig i, at lærer/elevratioen i dag er 1 til 9, hvor den for reformen var en 1 til 11”, sagde han. 

Bøtten skal vendes, og lærerne skal (efter)uddannes

Det var ikke enden på debatten. Et stort tema var nemlig fordelingen af pengene mellem folkeskolens almene undervisning og specialområdet.

”Vi bruger en stadig større andel af de 89.000 kroner, en elev koster i gennemsnit, på specialundervisning. Ifølge Kommunernes Landsforening er det hver fjerde krone”, sagde ministeren og fortsatte:

”Det gør, at udgifterne samlet set stiger, selv om de er faldende på almenområdet. Det gør det sværere at rumme børn med særlige udfordringer i den almene skole, så de bliver sendt i specialtilbud. Det er den onde spiral, vi skal have vendt, blandt andet med regeringens nye udspil. Vi skal have vendt bøtten og sørge for, at flere børn kan inkluderes”.

Mattias Tesfaye fortalte desuden, at det er svært præcist at opgøre, hvad almenområdet koster, men at han gerne vil forsøge at undersøge det i samarbejde med kommunerne. 

Ministeren satte også ord på, hvordan regeringen forestiller sig, at den efter- og videreuddannelse, de lægger op til i det nye udspil, skal finansieres:

”I det, vi lagde frem i går (onsdag, red.), siger vi, at vi gerne vil lave et efteruddannelsesprogram i samarbejde med Kommunernes Landsforening for de ansatte i skolen - især dem, som ikke her en læreruddannelse. Det skal indeholde klasseledelse og specialpædagogik, for det mener vi, at der er behov for”, sagde han. 

Minister: Skolen kan ikke fixe alt

Det kunne på samrådet lyde som om, at de danske skoler er i en håbløs forfatning, men det er bestemt ikke ministerens samlede indtryk, understregede han.

”Det er et bedre skolevæsen, end det jeg selv gik i. Og lærerkorpset ser ikke udslidt ud – det er folk med glimt i øjet", kom det fra Mattias Tesfaye. 

"Det er vigtigt for mig at sige, at generelt har skolen det godt. Der er måske færre penge til lejrskoler. Til gengæld er risikoen for at rende ind i en dårlig lærer meget mindre, end da jeg gik i skole”, sagde ministeren.

Han havde også et bud på, hvordan der kan frigøres resurser i skolen: "Folk skal holde op med at bede skolen om at fixe alt".

”Jeg burde lave et notat, hver gang nogen har bedt mig at få skolen til løse et samfundsproblem, for det sker faktisk hver eneste uge. Hver især sympatiske forslag, men samlet set umuligt for skolen at overkomme. Så sent som i går var der en, der foreslog at skolen skulle undervise i privatøkonomi, og hvordan man flytter hjemmefra. Det er ikke skolens opgave”, slog undervisningsministeren fast. 

De Radikales Lotte Rod, som havde indkaldt samrådet, endte med at afslutte med at opfordre ministeren til at gå til stats- og finansministen for at sikre, at der er penge nok i almendelen af folkeskolen til at sikre den gode undervisning.

Se hele det åbne samråd her.