"Der skal mere ro i skolen", sagde Mattias Tesfaye (S) på gårsdagens skoletopmøde. Det hørte børnehaveklasseleder Dorthe Højer dog ikke, for hun havde travlt med at skabe netop dette i 0.p, hvor børnene var meget optagede af, at statsministeren kom på besøg.Foto: Jesper Knudsen
Sådan så det ud, da regeringstoppen gjorde folkeskolen til et topmøde: Hvad laver vi her?
Regeringen inviterede tirsdag toppen af skolepoppen til tre timers "skoletopmøde", hvor de varmede op til næste dags store folkeskoleudspil. Undervejs spurgte flere sig selv, hvorfor de egentlig var der.
Spørgsmålet hang i luften og blev også stillet højlydt ind
imellem i den omfattende flok af knap hundrede skoleprofessionelle, meningsdannere og beslutningstagere,
som Statsministeriet tirsdag havde inviteret til et såkaldt ”Topmøde om skolen”
på Peder Lykke Skolen i København.
Emnet for topmødet var åbenlyst, for i dag præsenterer regeringen
sit nye folkeskoleudspil, og det var det, de gerne ville varme op til.
Med regeringens tre partiformænd flankeret af de to fagministre med det umiddelbare ansvar for, hvad der sker i skolen, var det en regeringstop i stærkeste opstilling, som indtog den københavnske skole med motiverende
og humoristiske taler om vigtigheden af folkeskolen, krydret
med anekdotiske betragtninger fra deres egen oplevelser og betragtninger.
Hvorfor? Jo, som børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) sagde, da en journalist
fra Jyllands-Posten spurgte:
Annonce:
”Vi vil gerne sende et signal om, at folkeskolen er allerhøjeste
prioritet for denne her regering”.
Skolerne får mere indflydelse og mere frihed
Statsminister Mette Frederiksen (S) var den første af ministrene
til at holde et kort oplæg, og her besvarede hun spørgsmålet, der hang i luften.
Skoleudspillet, som undervisningsminister Mattias Tesfaye her til formiddag skal præsentere på en anden folkeskole, er nemlig ikke kun et
katalog med politiske forslag, som regeringen har fundet penge til at
realisere. Det er det også. Men mange af de tiltag, som regeringen lægger op
til, er ubesvarede spørgsmål eller brede hensigtserklæringer, som folkeskolens
parter i den helt brede forstand skal være med til at løse, forklarede
statsministeren.
Annonce:
”På den ene side er vores politiske ambitioner meget, meget
høje, men vi går også til opgaven med en vis ydmyghed. For vi forestiller os ikke,
at os, der sidder i regeringen, og kollegaerne i Folketinget er de bedste til at
skabe skolen”.
En besked, der vækkede stor tilfredshed hos lærerforeningens
formand.
”Jeg er meget glad for at høre, at regeringen lægger op til, at mange af de forandringer, som man gerne vil lave i skolen, skal formes sammen
med skolens parter”, sagde Gordon Ørskov Madsen i en pause.
Pædagogerne og lærerne er i sidste ende dem, der står i
forreste række, forklarede statsministeren desuden foran den fremmødte flok.
Annonce:
Og
derfor er en vigtig del af udspillet også at give skolerne og lærerne mere
frihed til at udfolde deres faglighed, lød budskabet.
”Der har været en alt for stor ivrighed fra Christiansborgs
side til at detailstyre skolen ned i mindste detalje. Hver gang vi gør det,
så tager vi det vigtigste ud af skolen, nemlig de voksnes evne til faktisk at
være voksne”, sagde Mette Frederiksen og henviste til, at en del af udspillet
handler om at sløjfe 90 procent af folkeskolens over 4.000 faglige mål.
Skoler skal have nye faglokaler for 2,6 milliarder
Hvis de fremmødte forskere, foreninger, skoleordførere og
forskere havde håbet på at få en forpremiere på dagens offentliggørelse af
udspillet, blev de skuffede.
Annonce:
Men enkelte elementer blev dog afsløret.
Størst var meldingen om, at regeringen vil afsætte 2,6 milliarder over de næste
tre år til at give de mest trængende skoler nye faglokaler.
Den satsning spiller sammen med regeringens ambition om at styrke
alle elevers praktiske færdigheder.
”Vi tror, at der skal være en bedre sammenhæng mellem det
bogligt teoretiske og det praktiske. Vi har fået en alt for boglig og skærmfikseret
skole”, sagde Mette Frederiksen.
Det mere praksisorienterede fokus handler ikke kun om at
gøre undervisningen mere interessant og motiverende for alle elever, det er
også en måde at gøre skolen til et sted, hvor de mindre boglige elever også kan
trives.
”Vi skal gøre noget for, at de unge, der ikke er så bogligt orienterede,
og som lærer bedst på en anden måde, også får mulighed for at udleve deres drømme
her i tilværelsen”, sagde økonomiminister Jakob Ellemann-Jensen (V) og tilføjede,
”Og til at gøre det har vi brug for vores allervigtigste
allierede, nemlig lærerne og pædagogerne. Der er jer, der står i forreste linje,
og nogle gange er vigtigt at lytte til dem, der ved noget, i stedet for til os,
der synes noget”.
Eleverne skal der også lyttes til, lød udmeldingen, og derfor
lægger regeringen også op til mere valgfrihed i de ældste klasser, fortalte
undervisningsministeren.
Skoleleder skuffet: Der blev ikke rigtig lyttet
Det var tydeligt, at regeringen meget tydeligt forsøgte at tage afstand fra den mistillid, som Mette Frederiksen sammen med Helle Thorning-Schmidt (S) fik plantet hos skoledanmark for ti år siden. ”Dette er IKKE en reform” blev der
sagt flere gange. Ingen måtte være i tvivl.
For at understrege regeringens villighed til at lytte var der
afsat 40 minutter, hvor de mange skolefolk blev samlet i tre forskellige
grupperinger for at diskutere nogle temaer, som er relevante for det nye
udspil.
Men lytningen var måske mere symbolsk, end den var reel. Det
mener i hvert fald Gitte Sørensen, der er skoleleder på Virum Skole i Nordsjælland.
Hun var med som en af repræsentanterne for skolelederne, og hun sad med i en gruppe,
der skulle diskutere temaet frihed til læring, anført af udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M),
Mattias Tesfaye, og formand for skole og forældre Rasmus Edelberg.
De mange
erfarne og belæste skolefolk sad ved mindre bordgrupper og skulle komme med
input til ministrene omkring det annoncerede tema.
Men som tiden gik og efter
flere oplæg var der 19 minutter tilbage til at bidrage med input på små
post-it-sedler, hvilket ifølge Gitte Sørensen langt fra var nok.
”Der var ikke en reel debat rundt om bordene. Der var ikke
nok tid, så vi begyndte faktisk at udfylde vores post-it-sedler, imens der var oplæg”,
fortæller skolelederen.
Da hun blev inviteret for tre dage siden, vidste hun ikke,
at regeringens udspil allerede offentliggøres i dag. Hun havde faktisk troet,
at politikerne ville bruge de mange menneskers input til at rette til i
udspillet inden offentliggørelsen.
”Jeg blev faktisk lidt skuffet over, at der ikke blev lyttet
mere. Og det er jo svært at forestille sig, at de kan nå at få input med inden
i morgen (i dag, red.)”, siger Gitte Sørensen, der dog fortalte, at hun er fortrøstningsfuld.
”Jeg håber da, at det er rigtigt, at det her er starten på
den debat med os, der ved noget om skolen”.