Debat
"Det må stå klart, at de lange skoledage i indskolingen er en af synderne", skriver Niels Chr. Sauer
Foto: Privat/Getty Images
Sauer: Vi kan stoppe volden i folkeskolen – hvis vi vil
Vi kommer ingen vegne med det enorme problem, før vi begynder at tale langt mere åbent om dets rødder og foretage de konkrete ændringer i skolens hverdag, skriver lærer emeritus Niels Chr. Sauer.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Forsommerens nyhed om, at hele 46 folkeskoler har fået påbud fra Arbejdstilsynet med
kontante krav om reduktion af vold mod lærere, har chokeret mange. Denne
udvikling må og skal standses.
Lad
mig pege på tre afgørende fokuspunkter, vi skal forholde os til.
For det første: Forudsætningen for, at inklusion kan finde
sted, er tilstedeværelsen af et stabilt, velfungerende fællesskab. Alligevel
fortsætter man med at afmontere folkeskolens fællesskabende oplevelsesdimension
på alle fronter: Lejrskoler, teater og skolefester – traditioner, der tidligere
gav skolelivet fest og farver og fælles minder for livet – sygner hen.
Klasselærerrollen undermineres, klassens fælles undervisning – for eksempel i
form af fortælling, sang og musik – lægges på hylden, og den ensomme,
repetitive opgaveløsning foran skærmen tager over.
For det andet: Konfliktniveauet er højest i indskolingen,
når der ses bort fra specialskolerne, og det er ikke tilstrækkeligt erkendt.
Det til trods for at vi lige siden den store uroundersøgelse
fra 1997 igen og igen har fået dokumenteret, hvordan denne tilstand er
blevet mere og mere markant.
Foruroligende meldinger
I
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljøs undersøgelse fra 2018 viste
det sig, at 56 procent af de indrapporterede voldsepisoder fandt sted i
indskolingen, 31 procent i mellemtrinnet og 13 procent i udskolingen. Samtidig
så man, at 63 procent af episoderne finder sted over middag – til trods for at kun omkring en tredjedel af
undervisningstiden ligger her.
Det
må stå klart, at de lange skoledage i indskolingen er en af synderne. Vel
egentlig ikke så overraskende for dem, der kan huske ramaskriget, da regeringen
tilbage i 2012 truede Voksendanmark med at forlænge arbejdsdagen sølle 12
minutter. De mindste i skolen fik med et pennestrøg forlænget deres ”arbejdsdag
” med to stive timer i 2013.
For det tredje: I mange af de famøse sager om alvorlig vold,
mobning og chikane på skolerne hører vi om ledelser, som har negligeret
foruroligende meldinger gennem lang tid. Om lærere, der bliver mødt med
overfusninger og krav om at ”ændre mindset”, og desperate forældre, der
ikke kan råbe skoleledelsen op. Man resignerer, og det bliver hverdag.
Vi kommer ingen vegne med dette enorme problem, før vi
begynder at tale langt mere åbent om dets rødder og foretage de konkrete
ændringer i skolens hverdag, der skal til for at vende udviklingen og sætte
gang i en proces, som kan fyre op under glæden i skolen.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk