Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jo mindre lærerne i folkeskolen kender til børn med særlige behov, desto sværere kan amternes specialskoler få ved at skaffe kvalificerede lærere.
»Det er ved at være sidste udkald, hvis vi skal nå at lappe det hul, der er opstået, fordi den unge generation af lærere ikke længere kan læse specialpædagogik på seminarierne, og fordi uddannelsen til speciallærer er nedlagt«, siger Inger Schultz Hansen, der er uddannelseschef på CVU Sjælland.
Specialskolerne risikerer at komme i klemme, når mange af de uddannede speciallærere går på pension i de kommende år. Det har Vestsjællands Amt besluttet at gøre noget ved, så i næste måned siger Inger Schultz Hansen goddag til 108 forholdsvis unge lærere på en ny grunduddannelse i specialpædagogik.
Uddannelsen, der hedder »De mangfoldige børn og unge«, er en nødvendig indgang til den diplomuddannelse i specialpædagogik, der skal afløse den gamle speciallæreruddannelse. For som Inger Schultz Hansen begrunder det:
»Nye lærere har ikke den grundlæggende basisviden til at gå i gang med en diplomuddannelse i specialpædagogik. De er nødt til at begynde fra bunden med et grundkursus som det, vi nu har lavet«.
Uddannelsen er blevet til i et samarbejde med Vestsjællands Amt, lokale kommuner og lærerkredsen i amtet.
Et tilbud til folkeskolen
Specialskoleforstander Børge Jensen fra Dagskolen i Dianalund har været med til at strikke uddannelsen sammen. Selv om den primært henvender sig til lærerne på amtsskolerne, ser han gerne, at også folkeskolerne bruger uddannelsen.
»Vi rekrutterer ikke vores lærere direkte fra seminarierne, men fra folkeskoler. Problemet er, at mange lærere ikke bliver efteruddannet i specialpædagogik, selv om de underviser i specialklasser. Skolerne er økonomisk trængte, så specialpædagogik er ikke det, der bliver prioriteret højest. Men nu har vi skabt en uddannelse, der både er billig og meget praksisrettet«, siger Børge Jensen.
Skoleinspektør Vibeke Hansen fra Børneskolen ved Kolonien Filadelfia vil helst ansætte lærere, der har nogle års erfaring i folkeskolen, og som har beskæftiget sig med specialundervisning. Men hun understreger, at folkeskolerne ikke skal uddanne deres lærere for amtsskolernes skyld. De skal først og fremmest gøre det, fordi de selv har brug for dem.
»Vi når aldrig derhen, hvor vi ikke længere har brug for specialtilbud, men folkeskolerne kunne inkludere flere børn i den almindelige undervisning, hvis lærerne var bedre klædt på. Skolerne er nødt til at efteruddanne deres lærere, og nogle af dem i en grad, så de kan supervisere deres kolleger«, siger Vibeke Hansen.
Endnu har specialskolerne i Vestsjællands Amt ikke haft svært ved at rekruttere kvalificerede lærere. Men jo flere der går på pension, desto sværere kan det blive.
I praktik som speciallærer
Der er folkeskolelærere blandt deltagerne på den nye grunduddannelse, selv om den primært er rettet mod amtsskolerne. Men uddannelseschef Inger Schultz Hansen fra CVU Sjælland arbejder på at lave moduler for lærere fra folkeskolerne.
»Jeg vil gerne indgå faste aftaler med kommunerne om, at de afsætter penge til at efteruddanne lærere, så vi kan få nogle gode forløb. Politikerne skal være parate til at gå ind i det, hvis vi skal have det til at køre«, siger Inger Schultz Hansen.
Hun satser også på at få lærerstuderende ud i praktik inden for specialundervisning, så de kan lave deres bachelor inden for specialpædagogik og på den måde stå bedre rustede, når de skal ud i folkeskolen. Et videnscenter står også på hendes seddel over projekter i de kommende år.
»Det meste viden om specialpædagogik ligger som erfaringer og vil forsvinde med lærerne, når de går på pension. Derfor vil vi etablere et videnscenter, hvor forskere og praktikere kan arbejde sammen om kurser, uddannelse og udviklingsprojekter«, siger Inger Schultz Hansen
folkeskolen@dlf.org
De mangfoldige børn og unge
Uddannelsen i Vestsjællands Amt består af fire moduler på i alt 120 timer.
Modul 1: Autisme, Damp, ordblindhed, børn uden talesprog, med emotionelle handicap, med syns- og døvehandicap og med psykiske vanskeligheder.
Modul 2: Epilepsi og børn med bevægehandicap, neuropædagogisk grundkursus og individuelle undervisningsplaner.
Modul 3 og 4: Undervisningsplaner og -metoder, arbejdsformer og screening og test af børn.