Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Nej, de fortæller intet om hverdagen på min skole
AF HEIDI MACDAMS, LÆRER PÅ MØN SKOLE
Når nye børnefamilier flytter til min kommune og går på jagt
efter den bedste skole til deres børn, søger de måske rundt på nettet. Her kan
de for eksempel finde TV 2’s database, hvor man kan sammenligne skolerne i
forskellige kommuner, de kan også finde Undervisningsministeriets nøgletal for
trivsel, karakterer og fravær. Og så er der Cepos’ rangliste over skolernes
undervisningseffekt. Her kan man ved selvsyn se, hvilken skole der har vundet
karakterkonkurrencen.
Jeg
kan godt afsløre, at det ikke er min skole, der ligger øverst på nogen af
listerne.
De
mange skoleranglister får mig til at krumme tæer i mine Birkenstock-sandaler.
For de fortæller nemlig intet om hverdagen på min og de andre skoler. De
fortæller ikke noget om, hvor mange børn med udfordringer der går her. De
fortæller ikke noget om, hvordan fraværet blandt personalet er. De fortæller
ikke noget om, hvordan det rent faktisk står til blandt de børn, der kommer her
hver dag og er glade for deres skole.
Listerne
fortæller primært noget om, hvor gode karakterer afgangseleverne får, og hvor
dygtige lærerne er til at løfte den elevgruppe, der klarer sig dårligst.
De mange skoleranglister får mig til at krumme tæer i mine Birkenstock-sandaler.
Heidi Macdams, lærer.
Samtidig
er skolerne i Danmark i en ulig konkurrence med hinanden. For det er
kommunernes økonomi, der afgør, hvor mange penge skolen har at rutte med.
Samtidig er elevsammensætningerne så forskellige, at der kan være 1.000 pladser
til forskel på ranglisterne for to folkeskoler i samme kommune.
Når ranglisterne kommer, sidder den kommunale forvaltning så
og får nye gode ideer til, hvordan vi skal gøre skolerne bedre.
Det
betyder nye konsulenter med nye projekter. Med dem følger nye materialer, nye
kurser og nye tilgange, der skal fortælle mig alt muligt: Hvordan jeg kan
tilpasse min undervisning og gøre den spændende og vedkommende. Hvordan jeg kan
forbedre forældresamarbejdet, så alle føler sig inddraget. Hvordan jeg kan
optimere min faglighed, så mine resultater bliver bedre.
Før
det ene velmenende tiltag får tid til at rodfæste sig, sættes det næste i gang,
inden vi har målt effekten af det første. Jeg savner noget ro til at lade
tingene arbejde i elevflokken – og ikke mindst ro til, at jeg og mine kolleger
kan bruge vores faglighed.
Mest
af alt ville jeg ønske, at vi bare droppede skoleranglister helt og i stedet
fokuserede på, at alle skoler gør deres bedste med det, de har, og forhåbentlig
klarer sig bedre år efter år. Så kunne vi invitere kommende forældre forbi, så
de selv kan mærke stemningen på skolen og møde deres børns kommende lærere.
Ja, men vi skal ikke opdeles i vindere og tabere
MORTEN KORSBAKKE SØRENSEN, LÆRER OG MATEMATIKVEJLEDER PÅ DYBKÆRSKOLEN
Det kan godt være, at jeg stikker hånden ind i en
hvepserede, men jeg kan lige så godt indrømme det: Det er megaspændende for
mig, hver gang Cepos udgiver en ny liste over skolernes undervisningseffekt.
Listen er nemlig et af de eneste steder, hvor man forsøger at sammenligne
skolers resultater, mens man tager højde for elevernes socioøkonomiske
baggrund.
Mange
lærere vil nok være kritiske over for, om det overhovedet er relevant at
sammenligne skoler. Det mener jeg, det er. For der er behov for, at vi lærer af
hinanden – både af de ting, der går godt, og af de ting, der slår fejl.
Når
skoler klarer sig godt i en undersøgelse som Cepos’, bør vi være nysgerrige i
stedet for på forhånd at affeje resultaterne som noget helt ubrugeligt. Her er
det særligt interessant at undersøge de steder, hvor det går mindre godt.
Skyldes det for eksempel mangel på uddannede lærere i området? Er det skoler i
økonomisk pressede kommuner? Skyldes det dårlig ledelse, manglende
efteruddannelse eller noget helt andet?
Det kan godt være, at jeg stikker hånden ind i en hvepserede.
Morten Korsbakke Sørensen, lærer.
Da jeg i sin tid uddannede mig til matematikvejleder, så jeg
et oplæg med en oplægsholder, som brugte data fra de nationale test til at
undersøge, hvilke lærere der lykkedes med at lære deres elever mest.
Her
havde han fundet en lærer, hvis elever næsten altid fik en lav score. Det viste
sig så, at læreren havde et virkeligt godt tag på udfordrende elever og derfor
ofte blev tildelt en stor andel af den slags elever, når de dannede nye
klasser.
Som
eksemplet her viser, har vi i skoleverdenen den viden, der kan nuancere data og
ranglister. Det er viden, vi skal kunne dele med politikere og dem, der ikke
har deres daglige gang i folkeskolen. Så vi kan fortælle dem, hvor de skal
kigge hen, og hvad de skal kigge efter, for at de kan forstå og støtte os ude
på skolerne.
I sidste ende bør målet for alle os, der arbejder i og med
folkeskolen, være at skabe et læringsmiljø, hvor så mange elever som muligt
trives og har mulighed for at realisere deres potentiale. Her ser jeg
ranglister som et nyttigt værktøj, men de viser kun en brik i det store
puslespil, som er kvaliteten af vores folkeskole.
Lad
os derfor bruge data og ranglister til at inspirere og informere om vores
bestræbelser på at forbedre skolerne – og ikke til at placere skyld eller
opdele os i vindere og tabere.
Min
opfordring vil derfor være, at vi starter med at tage ranglisterne med op på
lærerværelset i spisepausen. Lad os bruge dem til at diskutere, hvordan det
står til på vores skoler.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk