I Kenya underviste Frederikke Schødts blandt andet en klasse med 54 elever. »Måden, de underviser på, er meget den sorte skole. Det hele er mere hierarkisk«, fortæller hun.

Tag din praktik i udlandet

Som lærerstuderende har Frederikke Schødts været i praktik i både Island og Kenya. Hun opfordrer alle til at få andre skolekulturer og perspektiver med sig i lærerbagagen.

Offentliggjort

PRAKTIK OG STUDIE-OPHOLD IUDLANDET

• Det er muligt at tage en del af læreruddannelsen i udlandet.Det kan være som et studieophold, hvor du studerer, eller det kanvære som kortere praktikophold. Det er muligt at komme af stedflere gange i løbet af studietiden.

• Et krav til udlandsophold er, at du tilegner dig de sammelærerkompetencer, som du ville have gjort herhjemme.Professionshøjskolerne har forskellige procedurer for, hvordan dusikrer dig, at kravene er opfyldt - tal med praktikkontoret og deninternationale koordinator på dit studium om dine muligheder.

• Du skal bestå den samme kompetencemålsprøve, som hvis du havdeværet i praktik herhjemme.

• Der er stor forskel på, hvad du selv skal betale for, oghvilke former for økonomisk støtte du kan opnå. Tager du påudlandsophold i Europa, er der gode muligheder for at få etErasmus-legat, og i Norden kan du søge om Nordplus-legatet.

• Rejser du uden for Europa, kan du i nogle tilfælde læse gratispå en samarbejdsskole, som allerede er godkendt af dinprofessionshøjskole som et sted, der kan klæde dig på med de rettevidens- og færdighedsmål.

• Du kan søge økonomisk støtte hos en lang række af fonde, foreksempel Nordea-fonden.

Kilde: Professionshøjskolerne

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Jeg synes klart, man skal tage af sted. Nu er muligheden her jo, og man bliver bedre rustet både fagligt og socialt til at håndtere mange situationer«, siger Frederikke Schødts, der netop er færdiguddannet som lærer.

Kort tid inde i sin læreruddannelse tog Frederikke Schødts kontakt til University College Lillebælts internationale kontor. Her fik hun gode staldtips til at komme i praktik i udlandet.

Blog: Naturfaglig undervisning i Kenya 

»Jeg brugte derefter et halvt års tid på at forberede mig«, siger Frederikke Schødts, som endte med at søge mod en lille landsby i det nordlige Island. Her tog hun op alene, »for ingen andre ville tage med mig«, men hun blev så godt taget imod i det lille lokalsamfund, at det blev en rigtig god oplevelse at være af sted.

»Jeg blev tilknyttet en lokal folkeskole, hvor en praktikvejleder tog imod mig. De hjalp mig med alt det praktiske, hjalp mig rundt i byen og andre ting«, siger Frederikke Schødts, der blandt andet lærte, at islændingene er gode til at håndtere inklusion.

»Inklusion er old news i Island. Lærerne var meget opmærksomme på undervisningsdifferentiering og ekstra støtte til nogle elever. Det fungerede bare«, fortæller hun.

Island gav mod på mere, og kort efter hjemkomsten fandt Frederikke Schødts ud af, at University College Lillebælt havde indgået en samarbejdsaftale med en skole i den lille kenyanske landsby Muranga. På læreruddannelsens tredje år tog hun sammen med fem andre piger til Kenya. Undervisningsformen og omgangstonen var helt anderledes end den, Frederikke Schødts har været vant til i den danske folkeskole.

»Det var en helt anden oplevelse. Det var som på film med lervægge, slidte uniformer og træbænke, som vi havde dem i Danmark i 1930'erne. Det var meget kummerlige forhold«, siger Frederikke Schødts, »det var hårdt, men også rigtig spændende«.

Lærerstuderende: Praktik kan sagtens foregå i Afrika