Skoleleder: Efteruddannelse, der slår rødder
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I stedet for at sende lærerne på efteruddannelse væk fra skolen valgte Blicherskolen at holde efteruddannelsen lokalt, så lærernes uddannelse bliver forankret på skolen, hvor samspillet mellem teori og praksis er åbenbart.
»Lærerne lærer, samtidig med at de arbejder med eleverne: De får andre vinkler på matematikundervisningen, de får konkrete redskaber, og de prøver det af med det samme«, fortæller Karin Houmann, der er skoleleder på Blicherskolen.
I kursets oprindelige udformning var det kun de to matematikvejledere, der deltog i kurset. Men skolen foreslog, at der også skulle være gennemsivning af elevernes egne lærere. Så de nye ideer ikke bare skulle præsenteres for matematikvejlederne.
»Mange gange skal lærerne hjem og fortælle de andre, hvad de har lært. Med den her aktionslæring, der ikke kun gælder vejlederne, sikrer vi udbredelsen«, siger Karin Houmann.
»Taltryg« sætter ikke bare fokus på elevernes svaghed, men i lige så høj grad lærernes rolle. Derfor skal vejlederne også fungere som kollegavejleder, en rolle, der kan være svær.
»Det kan være svært at være kollegavejleder, men når flere har været inde og prøve det af, giver det legalitet i rollen som kollegavejleder«, fortæller Karin Houmann.
Blicherskolen håber i fremtiden at kunne favne langt bredere i matematikken. Der skal simpelthen være flere elever, der finder vej ind til matematikken.
»Det her betyder noget for differentieringen, vi skal jo kunne rumme mange. Med »Taltryg« kan også de børn, der lærer langsomt, blive inspireret«, siger Karin Houmann.
esc@dlf.org