Rektor: Den nye læreruddannelse løser mange af problemerne
Studierektor vil ikke lade nogle få studerendes kritik stå til indtægt for et generelt billede af læreruddannelsen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Studerende: Læreruddannelsen er for dårlig
Studierektor for læreruddannelsen ved University College Lillebælt, Niels Grønbæk Nielsen, medgiver, at der er plads til forbedring i læreruddannelsen, men siger, at de ændringer i uddannelsen, der gælder for studerende på den nye ordning, tager højde for mange af de problematikker, der er ved den gamle ordning, som Johanne Lindberg Callesen går på.
»Ud fra det generelle billede kan hun jo sådan set godt have ret i sin kritik, da hun går på den gamle ordning, men det er svært at fange på en enkelt studerendes henvendelse, fordi der kan være meget differentierede holdninger og oplevelser, alt efter hvilket fag der er tale om. Generelt viser intern evaluering og de akkrediteringer, vi er igennem som professionshøjskole, faktisk et tilfredsstillende fagligt niveau i University College Lillebælt«, siger Niels Grønbæk Nielsen.
Det er hverken på den nye eller gamle ordning sådan, at man kan tage en læreruddannelse ved bare at sidde med på sidelinjen og lade andre gøre arbejdet, understreger studierektoren.
»Mange unge siger fra over for det her i dag. Flere af vores studievejledere får henvendelser fra studiegrupper, der ikke fungerer, fordi der er nogle i grupperne, der ikke deltager. Så der er rammer for at tage hånd om sådanne problemer i uddannelsen«, siger han.