Historielærer Nataliya Shudlyak har lært meget om eleverne efter den russiske invasion af Ukraine. Hun har mærket, hvordan eleverne på VO Sukhomlynsky Skolen er blevet meget mere modne, og det gør, at hun skal ændre måden at undervise dem på.Foto: Stefan Weichert
I Ukraine er krigen med i skole
Den russiske invasion af Ukraine sendte millioner på flugt og det ukrainske uddannelsessystem til tælling. Nu er elever og lærere i Kyiv tilbage i klasselokalerne, men krigen er en konstant trussel, og lærerne har påtaget sig en ny rolle.
Der er stille i
klasselokalet, mens historielærer Nataliya Shudlyak går ned imellem rækkerne i
6. klasse på VO Sukhomlynsky Skolen i den ukrainske hovedstad Kyiv. Eleverne
lærer om demokratiets fødsel, og 31-årige Nataliya Shudlyak vil vide, hvem der,
foruden udlændinge og slaver, var uden stemmeret i det gamle Grækenland.
Annonce:
Ingen af eleverne rækker i første omgang
hånden i vejret.
“Der
er mange af dem her i lokalet”, siger Nataliya Shudlyak i et forsøg på at lede
eleverne på vej. Der er stadig stille, indtil en dreng forsøger sig med, at
svaret måske er børn. Nataliya Shudlyak rynker på næsen, mens der breder sig et
lille smil. Hun siger, at det skam er rigtig nok, at børn ikke kunne stemme,
men at det svar, hun leder efter, er kvinder.
Folkeskolen er på
besøg på skolen i Kyiv for at undersøge, hvordan lærerne prøver at holde
undervisningen i gang i klasselokalerne her et år efter den russiske
invasion.
Da de russiske tropper og deres
kampvogne strømmede ind over de ukrainske grænser i februar sidste år, sendte
det millioner af ukrainere på flugt, og alle landets skoler måtte midlertidigt
lukke.
Annonce:
Vi starter hver dag med et minuts stilhed for at ære de faldne i krigen.
Tetiana Khairulina, viceleder på VO Sukhomlynsky Skolen
Russerne forsøgte at indtage Kyiv og var mindre end tredive kilometer
fra VO Sukhomlynsky Skolen, der ligger tæt på centrum.
“Jeg måtte selv flygte fra Kyiv under
invasionen. Det er heldigvis svært at huske detaljer og mine følelser fra den
dag nu”, siger Nataliya Shudlyak, der flygtede til området omkring Lviv i det
vestlige Ukraine.
Hun tilføjer, at det var en frygtelig
oplevelse præget af stor uvished.
“Jeg forsøgte at række ud til børnene og
forældrene i skolens beskedtjenester, så de vidste, at de altid kunne komme til
mig, hvis de ville. Jeg kan bedst beskrive de første dage, som om ens liv var
forandret til et puslespil, som jeg langsomt skulle til at samle igen”, siger
Nataliya Shudlyak, der efter et par måneder endte med at rejse tilbage til
Kyiv.
Annonce:
Underviser i klassen og online
KRIGEN OG UKRAINES SKOLER
Siden krigen begyndte i Ukraine, er over 2.600 grundskoler
ud af 15.500 blevet beskadiget og flere end 400 totalt ødelagt ifølge det
ukrainske undervisningsministerium.
Da skoleåret begyndte i september sidste år, kunne cirka 25
procent af skolerne tilbyde undervisning på skolen i normalt omfang, i dag
skønnes det, at cirka 60 procent af skolerne er sikre nok til at holde åben for
eleverne. De fleste skoler i Ukraine tilbyder samtidig onlineundervisning til
elever.
Skoler skal have plads til lærere og elever i sikkerhedsrum
for at være åbne for undervisning.
Kilde: Unicef
VO Sukhomlynsky
Skolen har lidt over 1.000 elever. Få uger efter invasionen begyndte skolen at
undervise online på samme måde som under covid-19.
Nu er skolen igen åbnet for undervisning
i klasselokalerne, men timerne afbrydes jævnligt af sirener, som advarer om
russiske missilangreb. Når det sker, skynder børn og lærere sig ned i skolens
kælder. I beskyttelsesrummet fortsætter undervisningen på små bænke, indtil
faren er drevet over.
Omkring 600 af skolens elever har i dag
deres daglige gang på skolen, mens over 400 stadig får undervisning online, da
de befinder sig i andre dele af Ukraine eller i udlandet.
Annonce:
Nataliya Shudlyaks 6. klasse er derfor
splittet op i to hold: Dem, der får undervisning på skolen, og dem, der følger
undervisningen online.
Det mest vanskelige er at holde modet
oppe hos sig selv og eleverne, forklarer Nataliya Shudlyak. Eleverne er gået
fra en tilstand af frygt til vrede og senere til træthed over, at krigen
trækker ud.
“Ingen var forberedt på at skulle
forklare børnene, hvad der skete, da ingen forventede, at Rusland ville
invadere”, forklarer Nataliya Shudlyak og fortæller, at hun ikke er uddannet i,
hvordan hun skal håndtere sådanne situationer, og at hun derfor måtte lære at
gribe fat i børnene.
Hun taler derfor med eleverne om krigen
og forsøger at forklare dem, hvad der sker. Hun forsikrer dem om, at selv om
det kan se svært og måske endda håbløst ud, så er der folk i Ukraine, som har
det meget værre.
Annonce:
“Børnene skal forstå, at selv om krigen
påvirker deres liv, så er de ikke i frontlinjen. De kan stadig opnå alt, hvad
de vil i livet. De kan studere, og de kan skabe en fremtid. Det er stadig muligt
på trods af krigen, og det forsøger jeg at fortælle dem”, siger hun.
Som lærer skal man være stærk
Nataliya
Shudlyak har studeret historie på universitetet og har en ph.d. i etnologi. Hun
har undervist på skolen i seks år. Invasionen har blandt andet lært hende, at
eleverne ofte er gode til at støtte hinanden, og at hun med stor succes kan
gribe fat i det, som eleverne taler om. For eksempel var der en episode sidste
år, da hun stadig underviste online, hvor nogle af eleverne var bange.
De andre børn forsøgte at opmuntre
hinanden, og Nataliya Shudlyak lod eleverne selv drive samtalen. Derefter greb
hun fat i de ting, som de havde talt om, og satte dem i perspektiv.
“Og derudover er det vigtigt, at jeg som
lærer ikke går i panik og viser mine egne problemer over for børnene. Jeg må
ikke være bange. Jeg skal være ærlig over for dem om krigen, og hvad der sker,
men jeg skal samtidig være stærk”, siger Nataliya Shudlyak.
Selv forsøger hun at holde modet oppe
ved at finde glæde ved de små ting i livet, som stadig kan lade sig gøre – en
gåtur for eksempel.
Men krigen trænger sig konstant på og
griber ind i skoledagen.
“Engang var vi i kælderen, og et missil
ramte et kraftværk tæt på, og det var rigtig højt. Jeg greb bare fat i alle
eleverne og gav dem et kram. Det er, hvad vi kan gøre”, siger hun og tilføjer,
at krigen også har betydet, at børnene nu er mere modne.
Våbentræning på skemaet
54-årige Tetiana
Khairulina er viceleder på VO Sukhomlynsky Skolen og enig med Nataliya Shudlyak
i, at det er en svær situation, som lærerne står i. Den russiske belejring af
Kyiv sidste år var hård for både lærere og elever, og rygterne om en ny russisk
invasion af hovedstaden påvirker også.
Tetiana Khairulina forsøger ligesom
Nataliya Shudlyak at holde modet oppe.
“Vi starter hver dag med et minuts
stilhed for at ære de faldne i krigen, og vi taler med eleverne hver dag. Vi
diskuterer, hvad der sker ude i verden og den russiske aggression mod vores
land”, siger Tetiana Khairulina, der forklarer, at skolen også har brugt mange
resurser på at lære, specielt de små børn, hvad de skal gøre, når sirenerne
lyder hen over byen.
“Det er forfærdeligt, hvad der sker, men
det er vores liv nu. Vi må leve med det”, siger hun.
Flere af eleverne på skolen har fædre
eller mødre i hæren, og krigen er derfor tæt på. Derfor er det vigtigt, at der
udvises respekt, påpeger Tetiana Khairulina.
Krigen har betydet flere ændringer på
skolen. I Ukraine er der et fag på skoleskemaet ved navn “forsvar af Ukraine”,
hvor elever i 9. klasse lærer selvforsvar og førstehjælp. Tidligere har faget
primært været teoretisk båret, men nu er det blevet langt mere praktisk.
I klasselokalet styrer 62-årige
Oleksandr Bedryga, der har 32 års erfaring fra hæren, undervisningen af drengene. Han står og tager tid på eleverne, der en
efter en skiller et automatvåben og samler det igen.
Det handler om at kunne gøre det på
under et minut, og flere klarer sig nemt under grænsen, mens andre fumler med
geværet. Oleksandr Bedryga forklarer, at flere børn var nervøse over
situationen i starten af den russiske invasion af Kyiv, men at det nu er blevet
bedre.
“Du er bare nødt til at få dem til at
slappe af. Jeg forklarer dem, at staten og hæren står bag dem”, forklarer
Oleksandr Bedryga, der mener, at det giver ro hos de ældre elever, når de lærer
førstehjælp og får forklaret, hvordan de forskellige ting i krigen fungerer.
Tilbage hos 6.-klassen er Nataliya Shudlyak ved at
runde historietimen af. De har lige talt om, hvordan grækerne forsøgte at komme
korruption til livs ved demokratiets fødsel i Grækenland. Nataliya Shudlyak
forklarer Folkeskolen, at det er helt anderledes at undervise i
historie nu, når verdenshistorien bogstaveligt talt udspiller sig lige uden for
vinduet.
“Normalt, når vi har talt om krige for
eksempel, så har det været noget, der er foregået i Mellemøsten eller Afrika.
Det har været langt væk, mens det er langt sværere, når det handler om Ukraine,
hvor det er så personligt … Jeg forsøger at tage børnene tilbage til 2014, hvor
det hele startede, og spørge: Hvorfor skete det?” siger Nataliya Shudlyak. Hun
mener som de fleste ukrainere, at krigen begyndte i 2014, hvor Rusland efter en
omstridt folkeafstemning annekterede halvøen Krim.
Som historielærer kan Nataliya Shudlyak
mærke, at eleverne i større grad forsøger at sætte historien i perspektiv. For
eksempel da hun underviste en 8. klasse om Pereyaslav-traktaten, der blev
underskrevet i 1654 af Ukraine og Rusland. Traktaten skulle sikre Ruslands
støtte mod den polske trussel mod Ukraine, men betød i stedet, at Ukraine
nærmest blev en vasalstat styret af Rusland.
“En af eleverne udbrød pludselig: 'Hvorfor
har vi ikke lært noget af historien? Hvorfor gør vi det igen? 400 år og intet
har ændret sig. Vi har stadig problemer med Rusland'. Det
er et godt eksempel på, at eleverne reflekterer mere, fordi omstændighederne
kræver det”, siger Nataliya Shudlyak.
“På den måde er det blevet nemmere at
undervise for mig, da eleverne nu bedre kan svare på, hvorfor historiske begivenheder
rent faktisk kunne finde sted. Hvorfor vi har været så onde mod hinanden, og
fred er så svært at opnå”, siger Nataliya Shudlyak.