Skoledagen burde først starte klokken 10, lyder et ønske fra en elev i 7.c. “Så er der noget, der ikke hænger sammen. Skal du så have fri klokken 16?” svarer Mattias Tesfaye tilbage.Foto: Emil Jakobsen
“Der er nogle skoler, hvor det begynder at blive svært – og jeres er en af dem”
Som en af sine første gerninger som ny undervisningsminister besøgte Mattias Tesfaye en af de folkeskoler, som har alvorlige problemer med at tiltrække børn. Her mødte han en skole, som ikke vil reddes fra inklusionen – men vi mangler resurser, lød det fra lærerne. Ministeren havde ingen penge med, men lovede, at uddannelse bliver en topprioritet for den nye regering.
“Føler I, at gangene
er lidt tomme?” spørger Mattias Tesfaye. Han har lige været på besøg i sin
første skoleklasse som børne- og undervisningsminister, og nu spadserer han på
gangen sammen med skoleleder Per Hovmand.
Annonce:
Skolelederen nikker. Svaret er ja, gangene er
blevet for tomme, for Mølleholmskolen i Høje-Taastrup Kommune savner elever.
Skolen er bygget til at være firesporet, men børnehaveklassen er nu nede på kun
at have to spor. Forældrene i villakvarteret på den anden side af vejen vælger
i stigende grad skolen fra til fordel for nabofolkeskolen og privatskolen, der
begge ligger inden for to kilometers afstand.
“Så færre villabørn og flere blokbørn, er det
sådan?” spørger Mattias Tesfaye, der selv har regnet svaret ud.
Mens skolelederen svarer, nikker ministeren
interesseret:
“Jeg har plads til mange flere, imens
naboskolen svømmer i elever. De skal udvide med endnu et spor, selv om de ikke
har kapaciteten til det. Jeg vil gerne have en blandet folkeskole, men vi er en
ikkeblandet skole”, siger Per Hovmand.
Annonce:
Fordelingen er nu så skæv på Mølleholmskolen,
at den er på listen over skoler i risiko for at udvikle
parallelsamfundsproblemer. En liste, som politikerne har vedtaget, gør Per
Hovmand den socialdemokratiske minister opmærksom på.
Ministeren med de kloge hænder
Landets nye børne- og undervisningsminister er 41 år og
oprindeligt uddannet murer og står blandt andet bag bogen "Kloge
hænder – et forsvar for håndværk og faglighed" fra 2013.
Mattias Tesfaye begyndte sin politiske karriere på den
yderste venstrefløj. Først i Danmarks Kommunistiske Parti/Marxister-Leninister,
siden i Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og nu Socialdemokratiet, hvor han
allerede har nået at være både udlændinge- og integrationsminister og
justitsminister.
Han er opvokset i Aarhus, men bor i dag på den københavnske
vestegn i Albertslund Kommune. Privat er Mattias Tesfaye gift og har tre børn,
hvoraf de to ældste er i skolealderen og går på den lokale folkeskole.
Inklusionsopgaven kræver flere resurser
Mattias Tesfaye
besøger Mølleholmskolen for at møde den folkeskole – og de lærere – han i den
nye SVM-regering er blevet minister for. Skolen ligger kun få kilometer fra
ministerens eget hjem i nabokommunen, og derfor taler Mattias Tesfaye let med
om både et af kommunens boligbyggeprojekter og det lokale gymnasium, hvor hans
svigerfar var rektor igennem 25 år.
Men den tidligere integrations- og justitsminister
har på forhånd understreget, at han ikke er klar til at komme med politiske
udmeldinger. Han er “i lytteland”, som han selv siger.
Annonce:
Derfor har Mattias Tesfaye også bedt om at få
lov til at møde en gruppe lærere på skolen, som kan gøre ham klogere på
folkeskolens udfordringer. Selv om han er usædvanlig forsigtig med de politiske
udmeldinger på dagens skolebesøg, tør han godt sige, at inklusion er et af de
vigtigste problemer at løse.
Derfor er de lærere, som sidder over for ham
i skolens mødelokale, alle nogle, der har et særligt ansvar for skolens
inklusionsopgaver. Ved bordet sidder også Per Hovmand og fungerende borgmester
i kommunen Kurt Scheelsbeck (Det Konservative Folkeparti).
“Vi skal ikke reddes fra inklusionen. Man
skal ikke have ondt af os. Vi er klar til at løfte den opgave. Men vi har brug
for en hjælpende hånd i form af flere resurser”, indleder Per Hovmand.
Lærerne rundt om bordet fortæller, at de er
glade for deres arbejde. De oplever, at skolen lykkes med at løfte eleverne
markant i inklusionsarbejdet. Men det står også hurtigt klart, at
vestegnsskolen ikke tegner noget glansbillede. Mange af skolens kræfter går til
det indgribende arbejde i stedet for det forebyggende. Mange elever har brug
for hjælp, og det stiller store krav til lærerne.
Annonce:
“Demografien gør, at det er noget helt
særligt at være lærer her”, siger skolens inklusionskoordinator, Morten Eichild
Ledertoug, som kom til skolen for et halvt år siden.
Lærerne fortæller, at de har gode erfaringer
med at undervise med to voksne, og fremhæver, at skolen med succes har valgt at
prioritere, at der i indskolingen ofte er en lærer og en inklusionspædagog. Det
gør en stor forskel, fortæller de.
Derfor ærgrer de sig også over, at pengene
ikke i samme grad rækker til at gøre det samme i de større klasser.
“Vil I gerne have de samme muligheder som i
indskolingen?” spørger ministeren. Alle nikker.
Annonce:
“Vi kender opskriften, men vi mangler
ingredienserne”, kommer det fra matematikvejleder Bilal Corap. “Så vil Kurt
straks sige, at det lyder dyrt”, replicerer Mattias Tesfaye med henvisning til
den konstituerede borgmester.
Mangler penge til at korte skoledagen
Ministeren bliver
også fortalt, at skolen fra 6. klasse og op har gjort skoledagen en smule
kortere for at kunne sætte en ekstra voksen på sidst på dagen.
“Det er en fantastisk måde at give rum til
inklusion på”, lyder det fra skolelederen.
I dag har skolerne mulighed for at fjerne
timerne til den understøttende undervisning for i stedet at bruge lærerne andre
steder på skemaet. Og den mulighed vil fortsætte, “for det står i
regeringsgrundlaget”, forsikrer Mattias Tesfaye.
“Men så siger I nok: ‘Hov, Mattias, så
mangler de penge i skolefritidsordningen’”, fortsætter ministeren og afslører,
at han har helt styr på, at kortere skoledage kræver udvidede åbningstider i
fritidsordningerne, og det medfører en ekstraregning, der typisk ikke er penge
til.
Bemærkningen
får den fungerende konservative borgmester på banen. Han erklærer, at byrådet “ville afvikle den
understøttende undervisning i morgen”, hvis ministeren var klar med en pose
penge til fritidstilbuddene. Men ministeren har hverken “penge med eller en
kuglepen til at skrive aftalen under”, kommer det fra Mattias Tesfaye med et
lille smil.
Svært at rekruttere lærere
En ting er elever.
Men har skolen også svært ved at tiltrække lærere? spørger Mattias Tesfaye. Det
bekræfter skolelederen:
“Der er ikke ret mange ansøgere, når vi slår
en stilling op. Så I politikere har virkelig et arbejde foran jer med at gøre
det attraktivt at være lærer. Jeg har ansat mange her, der ikke var uddannede
lærere, da de blev ansat. Det er teologer, cand.comm.er, cand.mag.er. Dem har
vi så videreuddannet, så de er blevet fagudlært. Men for ti år siden havde de
nok valgt at søge ind på læreruddannelsen fra start”, siger Per Hovmand.
De specialiserede tilbud trækker samlet set økonomi ud af skolen, og jeg er ikke sikker på, at de i alle tilfælde er det bedste for børnene
Mattias Tesfaye, Undervisningsminister
“Er læreruddannelsen ikke lige blevet ændret
for fjerde gang? Det kan være, at det er den rigtige retning denne gang”, byder
lærer Morten Eichild Ledertoug ind til morskab for de fleste i lokalet.
“Jeg er tilhænger af den nye
læreruddannelse”, svarer Mattias Tesfaye. “Men jeg er generelt set skeptisk
over for, at hver gang der er et problem, så farer vi ned i folketingssalen”.
Han vil
hellere høre, hvordan han som minister kan bidrage til, at den enkelte skole
“kan løse de problemer, de har på deres skole”, lader han vide: “Vi skal ikke
skrive ned om, at ‘nu gør vi sådan
alle steder’. Dér har vi været én gang. Det kommer der ikke noget godt ud af”.
Undervejs i snakken spørger Mattias Tesfaye
flere gange til udfordringer, han er stødt på i andre snakke om skolen. Det
meste leveres uden antydning af ministerens egen holdning eller politiske
planer. Men i forhold til inklusionen tilkendegiver den nye minister, at han
ser et stort potentiale i, at skolerne udvikler deres egne mellemformer.
“De specialiserede tilbud trækker samlet set
økonomi ud af skolen, og jeg er ikke sikker på, at de i alle tilfælde er det
bedste for børnene”, siger Mattias Tesfaye, der er klar på, at skolerne skal
have mere frihed til selv at finde de løsninger, der virker lokalt. Og så er
det politikernes opgave at skride til handling, hvis der er økonomiske
strukturer eller lovgivning, som spænder ben for de lokale løsninger.
“Jeg går som socialdemokrat virkelig meget op
i, at vi har undervisningspligt, og at alle børn har krav på at komme igennem
en masse ting i skolen. Men hvis eleverne i virkeligheden ville få mere under
kasketten ved, at vi dispenserer en gang imellem, så vil vi gerne tale om det”,
siger han.
Det er nok det tætteste,
undervisningsministeren kommer på et politisk løfte til lærerne omkring bordet.
Og så får han også tilføjet, at den slags løsninger “kræver, at det ikke bliver
en kattelem, hvor man som skole let kan slippe for de besværlige elever”.
Da Mattias Tesfaye takker af, er det med ros
til dagens værter på Mølleholmskolen.
“Selv om der er masser af problemer i
folkeskolen, så lykkes langt det meste. Og jeg kan jo se, at det gør det også
her”.
“Der er nogle skoler, hvor det begynder at
blive svært, og jeres er en af dem. Men det er vigtigt for mig at sige, at det
ikke har noget at gøre med det arbejde, I gør. Tværtimod”.