Vi kan konstatere, at diskussionen om pressemeddelelsen fjerner fokus fra de budskaber, KL har i forhold til mål med folkeskolen, forklarer Michael Ziegler
Foto: KL
KL dropper ministeriets Timss- og Pirls-tolkning
Ministeriet for Børn og Undervisnings omdiskuterede udlægning af de internationale Timss- og Pirls-undersøgelser kan ikke længere læses på KL's hjemmeside.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kort tid efter offentliggørelsen af de store internatioanle undersøgelser Timss og Pirls, kunne man på uvm.dk læse pressemeddelelsen "Fejlfortolkning af Timss og Pirls: Flere timer giver alt andet lige bedre resultater".
Ministeriet underkendte dermed de tre forskere, der stod bag læse- og naturfagsundersøgelserne - forskerne var nemlig nået frem til det modsatte resultat. Forskerne er derfor gået ind kampen for deres troværdighed - hidtil uden succes i forhold til børne- og undervisningsminister Christine Antorini, der stadig fastholder sin udlægning af Timss og Pirls.
Kl.dk citerede ministeriets pressemeddelelse, men den er nu blevet fjernet fra de kommunale arbejdsgiveres hjemmeside. Borgmester i Høje-Taastrup Kommune og leder af KL's overenskomstforhandlinger Michael Ziegler, fortæller hvorfor:
"Når vi har fjernet linket til den omtalte pressemeddelelse på vores hjemmeside, er det fordi, vi kan konstatere, at diskussionen om pressemeddelelsen fjerner fokus fra de budskaber, KL har i forhold til mål med folkeskolen", skriver han i et svar til folkeskolen.dk. Han skriver desuden at: "Forskernes oplevelse af at blive misfortolket må drøftes mellem forskerne og ministeriet i relation til pressemeddelelsen."
Fastholder mere tid sammen
Hele miseren får dog ikke KL til at trække støtten til reformen:
"KL fastholder det synspunkt, som vi hele tiden har haft; nemlig at eleverne i deres skoletid skal være mere sammen med deres lærere, end de er i dag, og at eleverne i løbet af skoledagen skal være sammen med pædagoger og andre kompetente voksne, som kan understøtte børnenes trivsel, udvikling og læring. Vi ønsker, at eleverne i højere grad end i dag skal være i dialog med deres lærere om deres læringsmål, at der er tid til at trække virkeligheden ind i undervisningen og tid til, at eleverne kan arbejde på mange forskellige måder. Naturligvis handler det ikke bare om, at eleverne skal have flere timer. Det er en selvfølge, at den undervisning, som følger med timerne, er af høj kvalitet og bliver leveret af dygtige lærere", skriver Michael Ziegler.
Forskere til samråd: Misinformationen fortsatte
Antorini tvunget til at svare
Forskere trækker tæppet væk under Antorini
Fagbladet Folkeskolen kunne i sidste uge afsløre, hvordan forskerne både på mails og til møde i ministeriet, har forklaret, hvorfor den ministerielle udlægning af Timss og Pirls er forkert. Det har endnu ikke været muligt for redaktionen at få ministeren til at forholde sig til forskernes fortsatte kritik og beskrivelse af forløbet. Men Christine Antorinie slipper ikke for at udtale sig. Liberal Alliances børne- og undervisningsordfører Merete Riisager har i et ministerspørgsmål bedt ministeren forholde sig til følgende:
"Vil ministeren i lyset af, at det i Folkeskolens artikel, "Forskere trækker tæppet væk under Antorini" fra den 5/2-13, blandt andet fremgår, at Børne- og Undervisningsministeriet har givet forskerne, der står bag Timss- og Pirls-undersøgelserne, en undskyldning den 19/12-12 for at have misinformeret om skoleundersøgelsernes resultater, og at ministeren "genfremsætter de urigtige oplysninger" på samrådet i Børne- og Undervisningsudvalget den 22/1-13, redegøre nærmere for forløbet omkring ministerens information om de to internationale skoleundersøgelser Timss og Pirls, og herunder kortlægge, hvordan Børne- og Undervisningsministeriet har brugt forskning fra de to undersøgelser?"
Se link til spørgsmålet på ft.dk til højre for artiklen.
Læs mere
Læs Riisagers spørgsmål her.