Usikkerheden om sløjd og håndarbejde bekymrer
Sløjd- og håndarbejdslærerne afventer med meget stor spænding, hvad der sker med deres fag i den nye folkeskolereform. Håndarbejdslærerne har sendt et åbent brev til ministeren, hvor de efterlyser forsikringer om, at fagene ikke bliver slagtet i reformen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Vi er forvirrede over de skiftende udmeldinger om fagene sløjd og håndarbejde. Skal vi undervise i håndværk og design eller håndarbejde (og sløjd)? Vil håndværk og design blive vægtet lige højt? Hvad skal eleverne lære? Hvilke kompetencer skal lærerne have? Bliver fagets mange kvaliteter som f.eks. samarbejde, motorisk udvikling, almen dannelse og elevernes personlige alsidige udvikling mon glemt?", lyder det fra Danmarks Håndarbejdslærerforening i det åbne brev. (Læs hele brevet via linket til højre)
Lærerne hæfter sig ved, at børne- og undervisningsministeren og kulturministeren begge gentagne gange har givet udtryk for, at de vægter de kreative fag og gerne vil opprioritere dem. Men de frygter, hvad der sker under forhandlingerne.
"Jeg tror, at vi er et af de områder, der er til salg. Når jeg læser Venstre udtalelser om flere fagfaglige timer, så kan jeg godt frygte, at Antorinis og Jelveds gode intentioner drukner i forhandlingerne. Og hvis vi ikke vægter de praktisk musiske fag, så sender vi elever ud af skolen som håndværksmæssige og visuelle analfabeter", siger formand for håndarbejdslærerne Hanni Eskildsen.
Gennem dette skoleår har der kørt forsøg på 28 skoler med at erstatte de to fag med et nyt fag Håndværk og Design, og arbejdet er blevet evalueret af ministeriet. Men evalueringsrapporten er ikke offentliggjort. Hanni Eskildsen er bekymret for, om resultaterne bliver brugt i forhandlingerne og om politikerne vil huske at lytte til de relevante fagpersoner og lærere.
Håndværk og design giver nye muligheder
Læreruddannelsen afventer også
Sløjdlærerforeningen har foreslået undervisningsministeren et obligatorisk overbygningsfag med navnet håndværk og teknik, der kunne sikre, at de sløjdfaglige kompetencer ikke drukner i et nyt håndværk og designfag. Men de afventer også fortsat en endelig afgørelse af fagets skæbne.
Sløjdlærerne foreslår nyt håndværksfag
Og på professionshøjskolerne, hvor man er i gang med at forberede den nye læreruddannelse efter sommerferien, ved man endnu ikke, hvilket fag man kan tilbyde de studerende. For ifølge den ny bekendtgørelse skal læreruddannelsens fag følge folkeskolens, og man ved endnu ikke, om det bliver håndværk og design eller sløjd og håndarbejde. Det eneste man ved er, at det fag - materiel design - som man har undervist i siden 2007, ikke længere eksisterer.