Sløjdlærerforeningen foreslår sammen med Dansk Byggeri et nyt udskolingsfag i folkeskolen.
Sløjdlærerne foreslår nyt håndværksfag
Sløjdlærerne har hidtil tøvende bakket op om regeringens forslag om et nyt håndværk og design-fag som erstatning for sløjd og håndarbejde. Men nu foreslår de et Håndværk og teknik-fag. De frygter, at håndværk og design glemmer de hårde materialer og taber drengene.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Sløjdlærerforeningen har fra de første tanker om at erstatte sløjd og håndarbejde med et nyt fælles fag ytret bekymring i forhold til fagets tyngde. Linjefaget materiel design på læreruddannelsen har vist sig at være langt mindre populært end de tidligere fag og har tiltrukket langt flere kvinder end mænd. Samtidig har Danmarks Sløjdlærerforening hele tiden gjort opmærksom på, at faget ikke lægger stor nok vægt på de hårde materialer og let bliver et kvindefag. Ikke desto mindre har foreningen indtil nu bakket op om regeringens planer om at skabe et nyt Håndværk- og designfag i folkeskolen. Men ikke længere. I sidste uge modtog uddannelsesordførerne et brev fra foreningen med et forslag om et nyt obligatorisk udskolingsfag Håndværk- og teknikfag, som skal supplere håndværk og design. "Reformudspillet vil gerne løfte den praktiske dimension, men "øremærker" ikke den ekstra lektion, og at indføre faget håndværk og design ved nedlæggelse af håndarbejde og sløjd, er en fornyelse, men ikke noget reelt løft i sig selv ", lyder det i brevet fra foreningen.
"Når reformudspillet ønsker de gamle fag håndarbejde og sløjd nedlagt til fordel for et nyt blandingsfag "Håndværk og design" er der tale om en fornyelse, der ikke giver reelt løft af de praktiske fag. Den moderne sløjd og nutidige håndarbejde ville, under ordenlige rammer, i fælles frivillig synergi, kunne bidrage med et sådan løft".
Ikke et tekstilt formningsfag 28 skoler har siden sommerferien gennemført et forsøg med håndværk og design i stedet for sløjd og håndarbejde, og evalueringen af forsøgene ventes at kommet i starten af næste måned.
Håndværk og design giver nye muligheder
Sløjdlærerne opfordrer politikerne til at have særligt fokus på håndværkets tyngde og kvalitet i både træ, metal og det tekstile. Samtidig gør de opmærksom på faren ved at det nye fag ikke er obligatorisk, men en del af et valgfagsprogram og ikke er sikret to linjefagsuddannede lærere
"Samfundet efterspørger, at alle de ældste elever har erfaringer med praktisk-teknisk innovation, entreprenørship og "de hårde" materialers muligheder og modstand. Det sikres bedst i et obligatorisk fag, med fast timetal og linjefagsuddannet lærer og mindre i valgfag og tilfældige aktivitetstimer".
Flere mænd til faget Sløjdlærerne mener, at man med et nyt håndværk og teknik-fag vil kunne tiltrække flere mandlige studerende til læreruddannelsen. "Det vil være med til at udligne den skæve kønsfordeling i lærerfaget og give rollemodeller til drengene. Og hvis der uddannes lærere med fx.. linjefagene håndværk/teknik, matematik og fysik/kemi, vil de kunne reformere tilgangen til folkeskolens naturvidenskabelig læring". Sløjdlærerforeningen har fået opbakning til det nye fag fra Dansk Byggeri, og på konferencen Skills i Aarhus i slutningen af januar indsamlede de underskrifter fra næsten 1000 mennesker, som støtter forslaget. Underskriftsindsamlingen fortsætter på nettet.