Man er nødt til at give ekstra resurser til håndværk & design i opstartsfasen, hvis det skal blive godt, mener lærer Pernille Henriques

Stram disciplin passer skidt med håndværk og design

Når professor Niels Egelund og politikerne taler om, at der skal være mere disciplin i skolen, og at børnene skal være stille og lytte, så undrer lærer Pernille Henriques sig såre. Hvordan skal det hænge sammen med faget håndværk og design, som netop kræver bevægelse og aktivitet, hvis man skal være innovativ?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvis jeg skulle kræve, at mine unger skulle være stille og disciplinerede, 20 børn i ét lokale, mens de lavede håndværk og stille på stolene ligesom i alle de andre fag. Eller vi kunne gå tilbage til at save i takt. De kunne nok godt lære at save og, hamre, men alt det, der står i målene om innovation og kreativitet, det kunne vi godt glemme", siger Pernille Henriques til folkeskolen.dk.

Egelund i debat om ro i klassen: Straf virker

Hun er lærer i blandt andet håndværk og design på Gadehaveskolen i Taastrup og desuden ved at uddanne sig til meningsdanner i panelet Skolen Indefra. Pernille Henriques har haft materiel design som linjefag, har håndværksmæssig uddannelse før det og brænder i den grad for både de bløde og de hårde materialer. Så for hende giver faget håndværk og design meget mening. Og hun kan også godt se, at nogle af tankerne i folkeskolereformen om mere bevægelse og kreativitet hænger rigtig godt sammen med faget. Men hvordan det skal spille sammen med retorikken i folkeskoledebatten om, at børn skal opføre sig bedre, være stille og disciplinerede, har hun svært ved at se.

Svært at have hele klassen i lokalet Pernille Henriques undrer sig også over, at man ikke satser mere på det nye fag fra skolernes side. "Jeg tror, det kan blive et super godt fag. Men det er meget svært at få spændende forløb op at køre, når man står alene med en hel klasse, som jeg har gjort en stor del af året, og som jeg også hører mange andre lærere gør. Tidligere har man jo kun haft et halvt hold i enten sløjd eller håndarbejde. Men det virker som man mange steder benytter lejligheden til at spare". Hun kører skiftevis sløjd, håndarbejde og håndværk & design. Men håndværk & design er udfordrende, dels fordi de to lokaler ligger et stykke fra hinanden, så hun er nødt til at blive i det ene lokale, og dels fordi hun ofte har stået alene med klassen eller sammen med en lærer, der ikke er uddannet i nogen af fagene.

Design og innovation taler til de boglige Derudover kræver innovations- og designprocessen meget af eleverne. "Håndværk og designforløbene ender let i hat og briller, fordi det er svært for eleverne at arbejde så selvstændigt, og man har ikke tid til at hjælpe alle med deres individuelle problemer hele tiden. Jeg ser desværre også en tendens til, at det ender med at være de bogligt dygtige, som kan finde ud af det, mens de mere praktisk indstillede falder fra. Og det er jo sindssygt ærgerligt, for vil skulle jo netop her kunne omfavne flere. Men det er bare svært at tænke abstrakt og arbejde selvstændigt".

Ministeriet: Håndværk og design skal være et praktisk fag

Pernille Henriques tror, at faget kan blive rigtig godt, hvis man lægger flere timer ind, starter tidligere med projektundervisning og selvstændig tænkning. "Og så er man nødt til at give nogle ekstra resurser her i opstartsfasen, hvis det skal blive godt. Der er mange ældre lærere, som har meget svært ved at se, hvordan de skal få innovation og design ind, og det er de færreste, der som jeg har lige stor interesse og kundskaber i begge fag", siger hun.