Pisa: Hver femte danske elev regner for dårligt til at blive en 'engageret borger'
Ifølge Pisa scorede hver femte danske elev så dårligt i matematik, at de ikke er i stand til at blive konstruktive og engagerede borgere. Og det tal er måske endda for optimistisk, vurderer forsker.
Det var en af de triste hovedkonklusioner, da de nyeste Pisa-resultater
blev præsenteret tilbage i december.
Men hvor galt var det egentligt med det danske matematikresultater,
og hvor meget af nedgangen bør tillægges perioden, hvor undervisningen var udfordret
af corona?
Det har Folkeskolen spurgt forsker på DPU Christian Christrup Kjeldsen. Han er ansvarlig for den
danske del af Timss-undersøgelsen, som hvert fjerde år måler 4.-klasse-elevernes matematikkundskaber.
I den historisk dårlige Pisa scorede hver femte danske
15-årige på et niveau, som Pisa betegner som ”lavt præsterende”.
Annonce:
"I det lys er Pisas niveauinddeling ikke for ’hård’"
Når Pisa sætter lidt flere ord på det, det svarer det til, at
eleverne ikke har ”det nødvendige niveau for at (…) deltage som konstruktiv og
engageret borger i det 21. århundrede”.
Skal vi tage det for gode varer, at en femtedel af danske 15-årige elever er så dårlige til matematik, at de ikke har niveauet til at
blive engagerede borgere?
”Det er et godt spørgsmål, som selvsagt har mange flere nuancer,
end hvor dygtige de er til matematik”, siger Christian
Christrup Kjeldsen.
”Men vi lever i et samfund,
hvor beslutninger tages på baggrund af kvantitative informationer, og derfor er
det afgørende, at man er i stand til at forstå og gennemskue sådanne informationer.
Ellers kan man ikke forholde sig kritisk og danne sig sit eget ståsted. I det
lys er Pisas niveauinddeling ikke for ’hård’”, vurderer forskeren.
Christian Christrup Kjeldsen understreger imidlertid også, at man
omvendt heller ikke bør lave ”deterministiske slutninger” om de unges fremtid på
baggrund af, hvordan eleverne har klaret sig i Pisa.
Annonce:
Men han mener ikke, at der kan være tvivl
om, at pisa-resultatet er udtryk for, at de danske elever er blevet ”ganske betragteligt” dårligere til matematik, end de har været historisk set.
”Og
for de 15-årige er det jo en sølle trøst, hvad der er årsagen til det”, siger
han.
Matematikfaldet
ramte allerede før corona
Spørgsmålet er så, hvor meget af tilbagegangen, der skyldes
den ekstraordinære situation, at undervisningen blev ramt af en pandemi?
Annonce:
Det spørgsmål sidder Christian
Christrup Kjeldsen for tiden og prøver at regne på ved at sammenligne resultaterne
fra forskellige lande sammenhold med, hvor lang tid skolerne var lukket for fysisk
undervisning i de respektive lande.
Allerede inden han har færdiggjort analysen,
er han dog overbevist om, at corona ikke har hele skylden.
”For vi så allerede før corona en markant
tilbagegang”, siger Christian Christrup Kjeldsen og refererer til den seneste
Timss-undersøgelse fra 2019.
Forskeren peger også på, at det er vigtigt
at have for øje, at selv mindre udviklinger i de internationale målinger kan
dække over trends, der på sigt kan vise sig alvorlige.
”Det kan godt stille og roligt gå i den
forkerte retning, uden det nødvendigvis er statistisk signifikant fra gang til
gang, men over tid kan man finde en nedadgående trend. Det er min antagelse, at
det først er nu og lidt frem, at vi ser udviklingen inden for matematik”.
Betyder det,
at du tror, at det næste gang ser endnu værre ud?
”Næste gang vil vi sandsynligvis få et
bedre resultat, fordi vi er på længere afstand af corona. Men det kan komme til
at tage fokus fra en reel nedgang over en lidt længere periode”, siger Christian Christrup Kjeldsen.
Det danske fald er blevet
undervurderet
Da de
danske resultater blev præsenteret i december, påpegede leder af den danske del af Pisa, seniorforsker Vibeke Tornhøj
Christensen, at vi i forhold til de andre nordiske lande ligger ”rigtig fint”, fordi de har haft endnu større tilbagegang i læsning og matematik.
For
hvor de danske elever gik 20 Pisa-point tilbage, faldt Norge med hele 33 point, og de finske og svenske elever gik tilbage med henholdsvis 23 og 21 point.
Men sådan ser Christian Christrup Kjeldsen det ikke. For Danmark har undtaget en helt usædvanligt stor andel elever fra Pisa – kun overgået af Ukraine.
”På de danske skoler, der var med i Pisa, blev 9,98 procent
af eleverne fritaget fra at deltage. Det er meget højere end de andre nordiske lande.
Så inden man kigger for meget på, hvorfor de andre lande er gået mere tilbage
end Danmark, bør man nok tage vores store eksklusion i betragtning”.
Forskeren peger på, at det blandt andet er blevet fremhævet,
at de danske elever nu ligger højere end de finske elever i matematik, som
ellers er kendt for tidligere at have været en pisa-topscorer-nation.
”Men i Finland blev kun 1,39 procent af eleverne, der var udtaget, fritaget,
så man skal nok være meget varsom med den konklusion”, siger han.
Internationalt forbehold for de danske resultater
Pisa angiver i hovedrapporten om de danske resultater, at den
høje fritagelsesprocent især skyldes, at der siden 2017 har været et krav om at
teste for ordblind,
”hvilket gør, at ordblindhed opdages hos langt flere elever i Danmark end i
mange andre lande”, lyder det i rapporten.
Den store
fritagelsesprocent betyder, at alle de danske resultater i den internationale
rapport er markeret med et forbehold. I den danske hovedrapport fremgår det
samtidig, at de danske pisa-forskere estimerer, at de danske resultater er
overvurderet med op til seks point.
Men den store andel af
fritagne elever nævnes slet ikke i en forkortet version af den danske Pisa-rapport,
og det fyldte heller ikke på pressemødet, da resultaterne blev præsenteret.
Synes du, at man har
underspillet, at de danske resultaterne formentlig faktisk er dårligere, end
det fremgår?
”De nævner det i den store rapport, så de lægger ikke skjul
på det, men det kræver, at man har en særlig interesse for at læse sig ind på
det for at opdage det. Ved seneste Pisa gav det en meget stor diskussion, at Sverige
havde fritaget mange elever. Sådan en diskussion har vi slet ikke haft nu her i
Danmark”, siger Christian Christrup Kjeldsen.