Radikale vil have videnscenter om højtbegavede børn
Der er behov for et nationalt videnscenter for højtbegavede, der kan samle viden til gavn for lærerne og forældrene, foreslår Radikale frem mod fordelingen af en historisk lille finanslovsreserve.
Med en historisk lille
forhandlingsreserve på 200 millioner kroner er der ikke lagt op til, at
partierne uden for regeringen kan forhandle sig til store løft af specifikke
områder.
Annonce:
Derfor går Radikale til finanslovsforhandlingerne
med regeringen med et ønske om at afsætte nogle af pengene til en styrke
indsatse for at understøtte højt begavede børn, fortæller undervisningsordfører
Lotte Rod.
”Nogle af de elever, som vi kan gøre
en stor forskel for med ret små penge, er de højtbegavede børn. Mange af dem
bliver misforstået og behandlet så forkert, at de udvikler massiv mistrivsel og
måske endda helt holder op med at komme i skole”, siger Lotte Rod.
Nyt krav fra næste skoleår
Fra næste skoleår bliver der som
noget nyt krav til, at indskolingslærerne skal spotte, hvis de har højtbegavede
elever. En ekspertgruppe sidder derfor for tiden og udvikler tjeklister,
der skal være et redskab til lærerne til at spotte eleverne. Hvis eleven slår ud i screeningen, skal
undervisningen differentieres, så eleven kan blive udfordret.
Annonce:
Ifølge er Lotte Rod bør der også gøres mere for at samle viden
om et område, der ikke tidligere har været fokus på.
Helt konkret mener hun, at der bør
etableres et videnscenter, der skal indsamle viden og rådgive lærerne om børn
med høj begavelse.
”Jeg har været med til at vedtage, at lærere skal kunne
screene højtbegavede elever. Men så skylder vi jo også, at de får hjælp. Derfor
foreslår vi, at vi får et nationalt videnscenter for højtbegavede børn på
læreruddannelsen, som kan samle viden og rådgive lærere, pædagoger og forældre”.
Med en samlet pulje på 200 millioner kroner
har regeringen afsat en historisk lav forhandlingsreserve. Siden 2015 har beløbet
aldrig været under 1 milliard kroner.
Lotte Rod mener, at den begrænsende
forhandlingsreserve er udtryk for, at regeringen ikke tager lederskab over
folkeskolens udfordringer.
”Finansloven er for lille til at
batte noget på det vigtigste: nemlig at rette op på, at der i stort set hver
klasse er brug for støtte, som de ikke får, fordi skolens økonomi ikke hænger
sammen. Regeringen mangler simpelthen at tage lederskab for, at lærere har tid
og materialer til at lave god undervisning og være der for eleverne”, siger hun.
Lotte Rod peger på, at i forhold til
at blive bedre til at understøtte højt begavede børn vil det blandt andet kræve
nye materialer.
Annonce:
”Højtbegavede børn har krøllede
hjerner, der skal udfordres kreativt. Fx har de meget sjov med bøger, hvor der
sker noget helt andet på billederne end i teksten, eller hvor der er finurlige
detaljer. Til gengæld går de helt kold i bare at få flere gentagelser af den
samme opgave. Og de kan have brug for pauser”, siger Lotte Rod.