Religionsdidaktiker: Riisagers rådgivningsgruppe mangler mangfoldighed

Hans Krab Koed, religionsdidaktiker og censorformand på læreruddannelsen, mener, der mangler diversitet og religionsfaglighed i den rådgivningsgruppe, der skal revitalisere faget kristendomskundskab.

Offentliggjort

Rådgivningsgruppens medlemmer

 

  • Henrik Christensen, skoleleder, Marie Mørk Skole, Hillerød -formand 
  • Stig Hejl Pedersen, lærer, Kastrupgårdskolen, Kastrup
  • David Peter Schmidt, lærer, Rønnebærskolen, Aarhus
  • Jens-Peter Noes Olesen, lektor, UCN, læreruddannelsenAalborg
  • Dorete Kallesøe, lektor, Via UC
  • Torben Bramming, præst, Ribe
  • Kristoffer Garne, præst, Kjellerup
  • Ane Kirstine Brandt, religionsteologisk konsulent, Folkekirkeog Religionsmøde
  • John Rydahl, formand for religionslærerforeningen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det religionsvidenskabelige forsvinder i det oplæg, Undervisningsministeriet har lavet til rådgivningsgruppen, der skal komme med forslag til en revitalisering af kristendomsfaget, siger lektor Hans Krab Koed til folkeskolen.dk/religion.

Riisager nedsætter ekspertgruppe for at styrke kristendomskundskab

"Det er en ommer. Der er for lidt religionsvidenskab og for meget etik og livsfilosofi i oplægget til rådgivningsgruppen. Og det bliver kun værre af, at etikken og livsfilosofien er forankret i et luthersk-evangelisk verdenssyn, som i forvejen fylder meget i kristendomskundskabsfaget", siger han.

Blog: Kampen om den rigtige kristendomskundskabsundervisning!

"Vores elever har brug for religionsfaglig viden, hvis de skal kunne begå sig i vores komplekse, multikulturelle samfund. Ikke mindst om islam, som der er enormt mange fordomme om. Derfor er det meget problematisk, at der i rådgivningsgruppen ikke er repræsentanter med islamisk baggrund eller for den sags skyld for eksempel med et ateistisk livssyn".

Hans Krab Koed understreger, at hans kritik ikke går på de konkrete medlemmer af udvalget, men på udvalgets mangel på diversitet. To af udvalgets ni medlemmer er således folkekirkepræster, og én repræsenterer organisationen 'Folkekirke og religionsmøde'.

Didaktiker: Kristendomskundskab er forkyndende i kraft af sin favorisering af protestantismen

Ateist: Folkekirken skal ikke definere skolefag 

Simon Ørregaard Nielsen, som er formand for Ateistisk Selskab, finder også sammensætningen af rådgivningsgruppen problematisk.

"Vi kan frygte, at folkekirken kan få lov til at sidde og definere kristendomsfaget, og det er selvfølgelig et demokratisk problem. Vi mener heller ikke, at emner som ensomhed og rådvildhed skal tages op i en religiøs kontekst".

Ateister: Læg konfirmationsforberedelsen om lørdagen

Simon Ørregaard Nielsen vil ikke afvise, at Ateistisk Selskab ville komme med input til rådgivningsgruppen, hvis de bliver spurgt.

"Som udgangspunkt taler vi med alle, så det kan vi ikke afvise, at vi ville gøre. Det ville komme an på indholdet af invitationen og hvad den konkrete opgave lød på. Men helt grundlæggende mener vi, at faget kristendomskundskab skal afskaffes i folkeskolen, og at noget af indholdet skal fordeles til andre fag, for eksempel historie, hvor man kan beskæftige sig med religion som historisk fænomen", siger han.

"Andre dele af faget kan flyttes til et nyt fag om idehistorie eller lignende, og en del skal helt ud af skolen. Hvis vi skulle bedrage til rådgivningsgruppen, skulle det være for at trække arbejdet i en mere sekulær retning".

Folkeskolen.dk/religion har kontaktet Undervisningsministeriets presseafdeling for en kommentar, men fordi der er i mellemtiden er udskrevet valg, har ministeriet ikke mulighed for at svare.