Debat
En ambition for de nye fagplaner kunne være, at de på en overskuelig og meningsfuld måde kan være en fagguide for både den nyuddannede lærer og for den erfarne, lyder det fra Lene Tangaard
Foto: Lisbeth Holten
Lene Tanggaard: Fagplanerne skal værne mod, at vi snubler i frihedsdagsordenen
De nye fagplaner skal være rammen for en fælles refleksion over skolens og fagenes formål, mener professor Lene Tanggaard, der er medlem af ekspertgruppen for de nye læreplaner.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Arbejdet med de nye fagplaner er sat i gang med en ny folkeskoleaftale og en nylig nedsat ekspertgruppe, hvor jeg er så heldig at få
lov at bidrage.
Der er mange spændende vinkler på arbejdet med fagplaner, og
jeg håber først og fremmest, at de nye fagplaner vil give mulighed for at lave
god undervisning i folkeskolen, hvor der bliver plads til lærernes faglige
dømmekraft og mulighed for at inddrage eleverne, så undervisningen giver plads
til det spontane.
I en nylig samtale om fagplanerne på Lær-festen i
Bellacenteret, hvor jeg deltog, slog det mig dog, at vi nemt risikerer at
snuble i frihedsdagsordenen.
Nogle stemmer blandt publikum så for eksempel helst, at
lære- og fagplaner helt afskaffes. ”Hvis man mener, at frihed er vigtigt,
hvorfor så have en fagplan”, blev der spurgt?
Det fik mig til at svare, at der kan være brug for en
billedramme, for at kunne se et billede, og at enhver profession har brug for at
udvikle et fagligt sprog og vokabular og at almengøre metoder.
Fagplanerne skal gerne udtrykke en sådan meningsfuld
billedramme og en ambition om almengørelse af fagets historie, betydning,
begreber og formål.
Frihed og rammer er lige vigtigt
Det betyder ikke, at der ikke skal være plads til den
individuelle praksis og refleksion, som også hører til sublim fagudøvelse i
undervisningen, men det bygger på en erkendelse af, at vi ikke alene skaber
sprog, og at vi har brug for de andres stemmer og perspektiver for at kunne
udvikle et fag.
Derfor mener jeg, at der er brug for fagplaner og i kraft af
disse for en fælles refleksion over skolens formål og fagenes ditto. Ellers risikerer vi at snuble i en
frihedsdagsorden, der kan individualisere skolen og dets praktikere.
Vi kan med andre ord have brug for et gelænder for at kunne
komme hurtigt og sikkert op eller ned af en trappe. Det er ikke sikkert, at
alle kan springe frit op og ned.
En ambition for de nye fagplaner kunne derfor være, at de på
en overskuelig og meningsfuld måde kan være en fagguide for både den
nyuddannede lærer og for den erfarne, der kan have brug for at blive mindet om,
hvordan og hvorfor faget er tænkt, som det er.
Det står ikke i modsætning til at kunne tænke faget lokalt
og specifikt eller at være kreativ og fri i sin omgang med faget i
undervisningen.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk