Debat
Vi skal holde fast i de rigtige slags læringsmål, skriver forskerne.
Grafik: Emma Suinat. Originalfotos: Gettyimages/art-sonik.
Forskere: Færre læringsmål garanterer ikke mere frihed til lærerne
Det er godt at luge ud i antallet af læringsmål, mener to forskere, men vi skal huske det vigtigste: De skal være meningsfulde for lærerne.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribenternes holdning.
Folkeskolens
mange Fælles Mål har ikke hjulpet lærerne med at tænke i meningsfuld
undervisning og læring. Løsningen er ikke blot en reduktion af antallet, men et
samarbejde om at beskrive læringsmål, som er meningsfulde i indhold, form og
antal.
Mindst 9
ud af 10 bindende læringsmål for folkeskolen skal sløjfes, ifølge en aftale fra
Folketinget. En ekspertgruppe skal anbefale nye slankere læseplaner, men
antallet af nye mål må ikke overstige 10 procent af de nuværende 1.081 mål. Det
er uklart, hvordan man er kommet frem til 108 som den ideelle grænseværdi. Et
fastlagt antal læringsmål er ikke løsningen.
Vi bør
overveje, hvilke og hvor mange mål lærere har glæde af, og hvorfor. Færre mål
garanterer ikke mere frihed, ligesom flere mål ikke har lettet arbejdet. Vejen
frem er at gøre læringsmålene meningsfulde for lærerne.
Sammen med
andre forskere og lærere har vi de sidste 15 år stræbt efter at finde svar på,
hvad der karakteriserer læringsmål, som lærere finder meningsfulde at arbejde
med. Det er vores erfaring, at lærere grundlæggende har en god fornemmelse for,
hvad eleverne skal lære, men når lærere bliver pressede, fokuserer de ofte på,
hvad eleverne skal gøre, fremfor hvad de skal lære.
Husk
formålet
Et
meningsfyldt læringsmål skal afspejle et væsentligt aspekt af faget, som passer
med fagets formål. For eksempel er formålet med matematik i folkeskolen, at
eleverne skal kunne "tage ansvar og øve indflydelse i et demokratisk
fællesskab". Det kan omsættes til et læringsmål om at forholde sig kritisk
til matematiske problemstillinger, men målet viser ikke, hvordan læreren kan
støtte eleverne i at opnå dette.
Omvendt
kan dette mål let nedbrydes til mere specifikke læringsmål, som at eleverne
skal kunne genkende fejl i beregninger, formler og grafer, der bruges i
medierne.
Det er
nemt for de fleste lærere at finde eksempler på dårlig matematik. Men ved at
fokusere for meget på de enkelte læringsmål er der risiko for at miste
koblingen til formålet om at tage ansvar og bidrage til fællesskabet.
Kompetencemålene
i Fælles Mål for matematik og naturfagene beskriver, hvad eleverne forventes at
gøre med deres indsigt fra undervisningen på en måde, som peger op mod fagets
formål. For eksempel handler ræsonnementskompetence i matematik om, at eleverne
skal kunne argumentere klart og vurdere andres argumenter, hvilket er vigtigt
for deltagelse i demokratiske debatter.
Lærerne er
gode til at se den slags faglige handlinger for sig og omsætte dem til
undervisning, men kompetencemålene giver samtidig lærerne et fast sigtepunkt, som
også kan hjælpe eleverne med at forstå, hvordan ræsonnementskompetence er
vigtig i forskellige sammenhænge.
Det er
altså vigtigt, at vi fortsat holder fast i rigtige slags læringsmål, når vi
reducerer antallet.
Involvér
lærerne
Der skal
være fokus på at gøre lærerne i stand til at overskue kompetencemålene, så de
kan huske de essentielle elementer uden at skulle slå dem op for at anvende
dem. Her er 108 mål stadig alt for mange. Hvis lærerne skal understøttes i
deres undervisning, skal de kun forholde sig til en håndfuld centrale
kompetencemål, og så må detaljerne overlades til gode eksempler og lærernes
professionelle dømmekraft.
Desuden
skal eleverne have mulighed for at arbejde med de samme få kompetencemål
gentagne gange, så de kan lære at bruge deres kompetencer i mange forskellige
situationer. Det kræver både færre, men også mere meningsfulde læringsmål, som
giver plads til at lærerne reelt kan hjælpe eleverne med at opnå
kompetencemålene i løbet af elevernes skolegang.
Her bør lærerne
involveres aktivt i formulering og afprøvning af kompetencelæringsmålene, så de
opleves som meningsfulde af dem, som skal anvende dem. Dermed undgår vi, at
lærerne endnu en gang må opgive at leve op til læseplanerne.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk