Seksualundervisningen bør faciliteres af en voksen, der tør og ønsker at være der - sammen med de unge mennesker, mener forfatter Wenche Thinnesen Vogtmann.Foto: Unsplash
Forfatter: Ikke alle lærere skal undervise i sex
Uge sex: Vi skal have færre kondomer på flamingopenisser i skolen og mere snak om det væsentlige, lyder det fra Wenche Thinnesen Vogtmann, forfatter til en stribe sexnoveller til unge.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Annonce:
Seksualundervisningen i folkeskolen rammer sjældent spot on, og
ordet mangelfuld er det ord, jeg har hørt mest, når jeg taler med unge om den seksualundervisning,
de har mødt i folkeskolen.
Hvis vi som samfund ikke skal ende med at have en generation med Google og
porno som eneste søgemulighed og præference, skal vi tage et ’step up’.
”Hvordan ved jeg egentlig, om jeg er biseksuel?” spurgte en af
mine unge forfatterelever i Vejle for år tilbage. Og flere spørgsmål fulgte.
Om forfatteren
Wenche Thinnesen Vogtmann er forfatter til ”Os når vi er sammen”, der består af 7 korte og 7 lange noveller om unge mennesker, og hvordan seksuelle emner spiller ind i deres liv.
”Jamen, hvordan foregår jeres seksualundervisning i folkeskolen
egentlig?” spurgte jeg undrende. De kunne så fortælle om akavede og pinlige situationer med påsætning af
kondomer på flamingopenisser og en gennemgang af bind og tamponer samt en
overfladisk snak om sikker sex, menneskets anatomi, menstruation, sexsygdomme
og graviditet. Ting, der selvfølgelig skal undervises i. Men hvor var snakken om nydelse, onani, ægte sex kontra porno, forspil, den
første gang, samtykke, egne og andres grænser, fantasier, kønsidentitet og
seksuelle præferencer? Og hvad med alle de følelser, der er knyttet til det?
Annonce:
Alle ting, der ligger et spadestik dybere, og som kræver et
særligt tillidsfuldt rum at få op til overfladen. Et rum faciliteret af en
voksen, der tør og ønsker at være der - sammen med de unge mennesker. Lige der,
hvor de er.
Den betydningsfulde voksen
”Jeg gad godt, at det ikke var vores matematiklærer, der skulle
lære os at sætte kondomer på.” Ordene kom fra en af mine forfatterelever.
Måske skal ikke alle lærere undervise i sex. Måske skal det kun være
dem, der selv har modtaget undervisning i, hvordan man bedst formidler
seksualundervisning til unge.
Annonce:
De betydningsfulde voksne, som de unge har tillid til, og for hvem
det er helt naturligt at snakke om både sex og alle de tanker, der er knyttet
til emnet.
For vigtige spørgsmål går tabt, når vi er tavse.
Når alle deler, bliver det mindre
sårbart
På forfatterholdet skabte jeg efterfølgende et samtalerum,
hvor alt, der måtte være tænkt eller følt, var velkomment. Jeg gav dem først hver især fem minutter, hvor de
måtte bringe alt det i spil, som de ønskede. Ingen måtte afbryde. Først
bagefter måtte de andre spørge yderligere ind eller supplere med deres tanker. Når alle viste en sårbarhed, blev det langt nemmere at dele og tage de lidt
svære snakke.
Seksualundervisning ud af klasselokalet
Annonce:
Så lad os få seksualundervisningen ud af klasselokalet for at
bryde med de velkendte rammer. Lad os finde de lærere, der både kan, vil og
tør. Og lad os skabe et samtalerum, hvor de mange snakke om alt det, de unge
tumler med, bliver det primære, og hvor alt det praktiske omkring kondomer og
tamponer bliver sekundært. For det er, når vi er modige og tør at dele, at vi
bliver klogere. På både os selv og hinanden. Når unge finder ud af, at de ikke er alene med nysgerrigheden, tvivlen,
usikkerheden og de mange ubesvarede spørgsmål, vil det gøre alting meget lettere.
Når den spejling, de laver, får dem til at indse, at de andre har tilsvarende
tanker, så giver det ro.
Så nej tak til endnu en generation, der går ind i deres voksenliv med
mangelfuld seksualundervisning, og ikkeeksisterende snakke om det, de unge
inderst inde har på hjerte og gerne vil have svar på.