Generation Identitærs politiske
agenda står direkte i kontrast til folkeskolelovens paragraffer om at uddanne
eleverne til åndsfrihed, ligeværd og demokrati. En etnokulturel ideologi er
uforenelig med folkeskolen. At se Generation Identitærs indlæg Uge Sex er indoktrinering og kønsaktivistisk
propaganda på folkeskolen.dk var derfor en overraskende og
bekymrende oplevelse. I indlægget skriver Generation Identitærs talsmand Daniel
Nordentoft, at “folkeskolen (...) fungerer som propagandaanstalt for idéer, der åbenlyst skader børn og unge samt
vores samfund som helhed”.
For tiden handler det om, hvordan
seksualundervisning kan føre til utilfredshed og identitetskrise blandt
eleverne, men denne påstand understøttes ikke af videnskabelig forskning. Generation Identitær maler et politiseret
billede af seksualundervisning baseret på anekdoter, hvor der fremgår en falsk
dikotomisering mellem “seksualundervisning, der er i overensstemmelse med
virkeligheden” og “Sex & Samfunds propaganda”. Folkeskolen er ikke bange
for at forholde sig til biologien, det er sådan, at sociale og kulturelle
aspekter af seksualitet, herunder køn og rettigheder, indgår i undervisningen. At ignorere eller nedgøre denne undervisning kan være skadelig for elevernes
forståelse af forskellighed samt deres evne til at vise respekt for andre. Brugen af ‘woke-begreber’ handler ikke om indoktrinering, ligesom andre
begreber ikke har dette formål (i pædagogisk praksis). Det er derimod en
anerkendelse af nutidens køns- og seksualitetsdiskurser, og hvordan eleverne
kan forholde sig til omverdenen.
Generation Identitær, som selv praktiserer
identitetspolitik, modsætter sig en anden ‘woke identitetspolitisk
manifestation’ (ifølge deres hjemmeside). Forskellen her er bare, at ’identitarisme’ historisk set har ledt til splittelse, diskrimination og vold. En etnokulturel
os-versus-dem-mentalitet er farlig - det fortæller historiebøgerne os.
Alligevel fastholder Generation Identitær et fokus på opretholdelsen af en national eller etnisk identitet fremf or at forbedre vilkårene for marginaliserede
grupper. Generation Identitær er fanget i et paradoks. De anerkender nogle former for
identiteter eller konstruktioner, men ikke andre. Givetvis er vores biologiske attributter
fra fødslen forudbestemte, men konklusionen, at der derved opstår en rigid
forudbestemt identitet, for eksmepel en etnokulturel europæisk identitet, er en ekskluderende
konstruktion, som Generation Identitær ønsker at håndhæve.
Generation Identitærs politiske agenda er
uforenelig med folkeskolelovens paragraffer, men det må yderligere erkendes, at Generation Identitær ikke har styr på pædagogik og didaktik. Daniel Nordentoft påpeger, at de har
udfærdiget deres egen undervisningsmateriale: ”undervisningsmaterialet består af en plakat [...]”. Dog besidder
deres undervisningsmateriale ikke et anbefalelsesværdigt didaktisk potentiale
(andet end at indgå i en faglig analyse af nutidens propaganda). Selvom jeg er
tilhænger af at inkorporere multimodale tekster for at engagere eleverne i æstetiske
processer, så må det konstateres, at Generation Identitærs materiale, der er præget af
‘en-dimensional-tænkning’, ikke åbner op for at nuancere feltet.
Derfor, i tilfældet af at nogle
’kritiske øjne’ skulle læse mit modsvar, vil jeg gerne genvække Wolfgang
Klafkis spøgelse for at forsvare seksualundervisningen. Ifølge Klafkis
kritisk-konstruktive didaktik må uddannelse fremme kritisk tænkning og
demokratiske værdier. Det er nødvendigt, at skolen tager fat i de epokale
nøgleproblemer. Med samtidens centrale problemer, som undervisningen skal tage
afsæt i, er køn et didaktisk relevant undervisningsemne. Folkeskolen må altså
ikke behandle historie, kultur eller sprog som en samling af udenadslære kolde
fakta - snarere er disse fagfelter en integreret del af vores arv.
Når eleverne får serveret isoleret
information uden en rig kontekst, bringes stoffet til døde. Læreren som
didaktiker må derfor tilvejebringe en dobbeltsidig åbningsproces, hvor eleven
eksponeres for omverdenen, og verden for eleven - i en og samme bevægelse. At
studere dansk, historie, sprog og kultur uden at blive udsat for omstændigheder
og processer, der har formet vores verden, ville resultere i en overfladisk og
fragmenteret forståelse af fortiden, nutiden og fremtiden. Klafkis koncept om
kategorial dannelse hævder, at der er et forhold mellem material og formal
dannelse. Indhold, fakta og information, som eleverne lærer, kombineres med
metoder og processer, der bruges til at tilvejebringe et møde med omverdenen.
Hvis Uge Sex således munder ud i, at folkeskolelæreren
irettesætter eleverne for at have ‘forkerte holdninger’, eller at læreren
forholder sig ukritisk til undervisningsmaterialet, så er der grund til reel
bekymring. Hvis organisationerne, der udfærdiger undervisningsmaterialet,
forsøger at diktere, hvad eleverne må tænke, så er det problematisk, og aldeles
uhensigtsmæssigt at inddrage i undervisningen. Det må derfor være lærerens
dannelsesmæssige ambition at facilitere et møde med omverdenen, og det gælder
også kontroversielle emner. Spørgsmålet er ikke, om eleverne skal eksponeres
for omverdenen, men hvordan folkeskolelæreren agerer didaktisk bevidst, således at læreren ikke er aktivist i praksis, men er en kvalitetsbevidst didaktiker,
der kan facilitere et inkluderende pædagogisk rum for, at eleverne kan forholde
sig til det omkringliggende samfund.
Emner såsom den kolde krig eller
udviklingen af køn og feminisme er afgørende for at give eleverne en
omfattende forståelse af vores verden og dens historie. Den kolde krig og
kampen mellem kommunisme og kapitalisme definerede en historisk æra og formede
det samfund, vi lever i i dag. Ligeledes er udviklingen af køn et vigtigt
aspekt af vores kulturelle og sociale historie. At forstå feminismens rolle i
at forme vores samfund er afgørende for, at eleverne opnår en dybere forståelse af fortidens og nutidens
begivenheder, samt de politiske, økonomiske og sociale systemer, der påvirker
vores demokrati og hverdagsliv.
Det er altså ikke
folkeskolelærerens opgave at indtage en aktivistisk rolle i formidlingen af
historiske- og samfundsmæssige processer. Derimod er det væsentligt, at folkeskolelæreren
arbejder ud fra et fortids-, nutids- og fremtidsorienteret perspektiv, hvor
udviklingen i Danmarks (og omverdenens) historie, sprog og kultur ikke stopper
ved sidste kapitel i lærebogen.