Tidligere i dag var en delegation fra den amerikanske lærer-fagforening AFT på besøg på Nørre Fælled Skole-

”Vi kalder det ’test og straf’”

De amerikanske lærere fører kampagne for at vise offentligheden, hvad de forstår ved uddannelse. Det er nødvendigt i et skolesystem med massiv teststyring.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Har I arbejdspladser som disse til hver enkelt lærer i Chicago?"

"Ja, vi kalder dem klasselokaler."

Humøret var højt hos den amerikanske delegation, der i dag var ude og se, hvordan en dansk folkeskole anno 2016 kan se ud. En gruppe lærere og repræsentanter fra den amerikanske lærerorganisation "American Federation of Teachers"(AFT), var på besøg på Nørre Fælled Skole i København. De ovenstående bemærkninger blev leveret under besigtigelse af et rum fyldt med de lærerarbejdspladser, der mange steder i Danmark er en naturlig del af skolen og lærernes hverdag.

Folkeskolen.dk var med på rundvisningen og benyttede muligheden til at høre amerikanerne, hvad de største udfordringer for amerikanske lærere er i dag?

"Det største problem i amerikansk uddannelse er for mange test af eleverne", siger Melissa Cropper, der er Vice Precident i AFT og fra Ohio. Derfor er hun meget interesseret i at høre, at vi i Danmark ikke har tradition for at lade standardiserede test af eleverne være afgørende for vurderingen af skolerne "The Danish way".

"Det er afgjort noget vi har mistet i Amerika, hvor eleverne bliver testet hele tiden, og testresultaterne bliver brugt til at rangordne skoler og lærere. Samtidig mister vi fornemmelsen af, hvad uddannelse egentlig er", siger Melissa Cropper. Hun fortæller, at det varierer fra sted til sted, hvor mange test eleverne skal igennem, men at der er en årlig standardiseret test i matematik og engelsk.

"Det der sker på lokalt skole-niveau er, at skolerne holder øje med elevernes progression for at sikre, at eleverne kan klare delstatens test. Derfor er det ikke udsædvanligt, at eleverne bliver testet en gang hvert kvartal og nogle steder er det en gang hver 14. dag. Fordi skolerne er så bekymrede for, hvordan de klarer den standardiserede test", siger Melissa Cropper.

Hun fortæller, at de test, som lærerne bruger i forbindelse med undervisningen, ligger derudover.

Blog: Uddannelsespolitik i USA

Hvad er konsekvenserne, hvis skolen ikke klarer sig godt i testene?

"Det varierer, men i Ohio får alle en statslig rapport, der vurderer skolerne på en skala fra A til F på en masse forskellige områder. Alle i lokal-området får opgørelsen. Så hvis en skole klarer sig dårligt, er det dårligt i forhold til lokalområdet", siger Melissa Cropper. Hun fortæller samtidig at kost- og privatskoler ikke skal leve op til de samme standarder, og at forældrene er hurtige til at flytte eleverne, hvis der kommer dårlige resultater, selvom testene ikke giver et retfærdigt billede af, hvad der foregår i skolen.

"Hvis du i tre år i træk klarer dig dårligt i test kan en anden konsekvens være,  at staten overtager kontrollen med skolen. Lærerne eller ledelsen kan blive fyret og skiftet ud eller skolen kan blive lukket helt ned", siger Melissa Cropper. I Ohio er 50 procent af en lærers evaluering baseret på, hvor gode testresultater eleverne får i de nationale test.

"Vi kalder det 'test og straf', det er måden det bliver forstået", supplerer en anden fra den amerikanske delegation.

"Selvom testresultaterne kommer langsomt, og det derfor er test fra året før, man bliver vurderet på, er elevernes testresultater noget, der kan udløse en fyring, og nogle steder har det også betydning for lønnen", siger Mellisa Cropper.

Amerikansk lærer: Vi har et ansvar for at lære eleverne tolerance

Ny lov giver håb

Hun peger dog på, at der er i USA er vedtaget en ny landsdækkende lov, der trækker i en anden retning.

I december 2015 vedtog kongressen med støtte fra den den snart forhenværende præsident Barack Obama loven "Every Student Succeeds", som afløste "No Child Left Behind". Den nye lov giver mere beslutningskraft til delstaterne i forhold til, hvilken rolle standardiserede test skal spille.

I Ohio har den lokale afdeling af lærerforeningen lavet kampagner for at vise, hvad de forstår ved skole og uddannelse. Her er budskaberne, at elever skal opleve glæden ved at lære, at de skal opleve kunst og bruge biblioteker og eleverne skal være sikre, sunde og klar til at lære. Kampagnen er sat i verden for at sætte en dagsorden, der ikke handler om test.

"Det for at sige: Det her er hvad lærerne vil med uddannelsessystemet. Det er ikke, hvad regeringerne giver jer, men det er det, lærerne gerne vil give. Vi har fået mulighed for at forsøge sætte en ny dagsorden i stedet for at lade det handle om test", siger Melissa Cropper.