Akkreditering: Læreruddannelserne har problemer med praktikken
Fem læreruddannelsessteder får anmærkninger i forhold til kvaliteten af praktikken i den nye akkrediteringsrapport. Kontakten mellem praktikskoler og uddannelser er for dårlig. Formanden for Lærerstuderendes Landskreds bekræfter kritikken og efterlyser flere uddannede praktiklærere.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Læreruddannelserne Frederiksberg, Jelling, Odense, Rønne og Roskilde er kun blevet delvist godkendt i forhold til kvaliteten af praktikken. Procedurerne for kvalitetssikring fungerer ikke i praksis, praktikken bliver ikke evalueret af alle, eller de studerende bliver ikke inddraget. Det fremgår af den nyligt offentliggjorte Akkrediteringsrapport fra Evalueringsinstituttet.
"Det er kontakten mellem praktikskolerne og uddannelsesstederne, der er problemer med", fortæller evalueringskonsulent Kirsten Jespersen.
"Der er for mange skoler, der ikke bliver kvalitetssikret. Mange studerende kan derfor komme igennem et praktikforløb, hvor der opstår problemer, som ikke bliver opdaget", tilføjer hun.
Ekspertpanelerne, som har vurderet uddannelserne, har set, at nogle af maskerne i systemet er for store. Der kan være ting, der smutter. Nogle steder får alle studerende ikke mulighed for at evaluere deres praktik.
"En anden problemstilling er dér, hvor der er kontakt mellem skoler og uddannelser, men hvor den så ikke er god eller omfattende nok. Den får ikke samlet op på de vigtige ting. Nogle steder ved de studerende ikke, hvor de skal gå hen, hvis de har problemer", fortæller Kirsten Jespersen.
LL: Praktikken er meget vigtig
Formanden for Lærerstuderendes Landskreds Tobias Holst peger på, at alt for få praktiklærere er uddannet til hvervet. Han er oprørt over, at så mange uddannelsessteder har problemer med praktikken.
"Det er et skræmmende billede. Det viser, at de studerende ikke får høj nok kvalitet i den del af læreruddannelsen, hvor de får lov til at komme ud og se, hvordan teori og praksis hænger sammen. Hvis den del af læreruddannelsen ikke fungerer, så fungerer uddannelsen ikke. Så jeg synes, det er rigtigt, rigtigt farligt", siger han.
Læs mere
Læs akkrediteringsrapporterne for alle 16 uddannelsessteder