”Jeres arbejde er komplekst, for der er ikke en entydig sammenhæng mellem, hvad I gør, og hvilken effekt der opstår”, sagde professor Hanne Kathrine Krogstrup til læsekonsulenterne.Foto: Henrik Stanek
Professor til læsekonsulenter: Jeres opgave er mere kompleks end hjertekirurgens
Læsekonsulenter skal ikke kun se på eleverne, når de skal finde ud af, om indsatsen for ordblinde virker. De er også nødt til at vurdere, om det kan gøres bedre, siger en professor i evaluering. Hun taler ind i en ny trend for offentlig styring.
For at understøtte de kommunale læsekonsulenter i deres
arbejde med læse- og ordblindeområdet har KL og Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet (Stuk) etableret netværk af kommunale læsekonsulenter.
Formålet er blandt andet at give læsekonsulenterne mulighed
for at få ny viden, udveksle erfaringer og videndele om god praksis og dermed
blive inspireret af hinanden. Det er desuden hensigten, at netværket kan styrke
kommunernes mere strategiske og ledelsesmæssige fokus på området, herunder
dialogen og samarbejdet i forvaltningen og mellem forvaltning og skole.
Der afholdes to netværksmøder årligt. Mellem møderne kan der
være skriftlig kommunikation og eventuel inddragelse af deltagerne i konkrete
opgaver.
Kilde: kl.dk
Hanne Kathrine Krogstrup skyndte sig at fortælle, at hun er
professor i evaluering og ikke ekspert i ordblindhed, da hun i sidste uge holdt
oplæg om evaluering af indsatser for elever med ordblindhed på netværksmødet
for læsekonsulenter.
Annonce:
Hun er dog ikke helt fremmed over for ordblindhed.
”Jeg gik til ordblindevejleder i folkeskolen og i 1. g. Jeg
var ikke ordblind, men forvirret, og nu har jeg skrevet ti bøger. Men I skal
alligevel oversætte det, jeg siger, til jeres kontekst”, opfordrede hun.
Hanne Kathrine Krogstrups masterstuderende på Aalborg
Universitet bliver trætte, når de hører ordet evaluering. Det skyldes, at man
har evalueret på én måde i 20-30 år.
”Nu er vi ved at flytte os fra New Public Management-æraen
til New Management Governance, som handler om samarbejde, samskabelse og
netværk. Det giver et andet syn på evaluering”, sagde professoren på mødet i
Aarhus.
Annonce:
I New Public Management betragtes borgerne som kunder, og
man stiller mål op for de ydelser, det offentlige skal levere. Risikoen er, at
man får tunnelsyn.
”Et eksempel er fra politiet, som blev stillet over for et krav
om at udskrive et vist antal bøder om året. Det betød, at betjentene hvert år i
december stormede rundt med bødeblokken for at nå målet. I New Management
Gorvernance lægger man det ud til politiet at finde ud af, hvad der er bedst at
gøre”, fortalte Hanne Kathrine Krogstrup.
Vi skal evaluere på intentionen
Der er også mål og rammer for læsekonsulenternes arbejde.
Rammerne defineres af input, resurser, kvalifikationer og graden af elevernes
evne til at arbejde med deres ordblindhed.
Annonce:
”På den baggrund laver I interventionen. Det er selvfølgelig
vigtigt at finde ud af, om indsatsen virker. Eller rettere: Virker den og for
hvem? For jeg går ud fra, at ordblinde er lige så forskellige som alle andre".
"Det spørgsmål glemmer vi at stille, når vi har travlt”, sagde Hanne Kathrine
Krogstrup og understregede, at det ikke handler om at kontrollere hverken
læsekonsulenter eller læsevejledere.
”Vi har haft en periode, hvor vi har evalueret på alt muligt
andet, end om indsatsen virker. For eksempel har man sagt til konsulenterne i
jobcentrene, at de skulle gøre det og det for de ledige. Og så har man
evalueret på, om de gjorde det, de skulle. Men ikke på, om det hjalp ledige i
job. Det er spild af tid. Vi skal evaluere på intentionen”.
Evaluering
afhænger af øjnene, som ser
Annonce:
Ikke desto
mindre er der tendens til at evaluere på eleverne, for det bekvemt at
skubbe sig selv til side.
”Hvis eleverne ikke præsterer som forventet, kan man finde
mange grunde til det, så det ikke peger på én selv. Hele karakter- og
testkulturen handler om eleverne, men tiden er inde til, at vi flytter fokus
til det, vi gør. Ellers parkerer vi evalueringen ved slutproduktet fremfor på
det, der skal skabe slutproduktet”, sagde Hanne Kathrine Krogstrup.
Kirurger studser, når jeg siger, at en hjerteoperation er en simpel opgave. Men ligegyldigt hvor i verden operationen foregår, skal lægen bruge den samme teknik, og målet er givet: Overlever patienten? Jeres arbejde er derimod komplekst.
Professor i evaluering Hanne Kathrine Krogstrup
Det handler om at se på processen frem mod resultaterne. Men
den slags afhænger af øjnene, som ser.
Professoren gav et eksempel fra en sommerdag med solskin:
Mens turisten siger "Sikke et skønt vejr”, sukker landmanden, for han mangler
vand til sine marker.
Annonce:
”Det er den samme situation, men vi får to forskellige
vurderinger. Det afgørende er, at man finder ud af, hvilket perspektiv man vil
evaluere indsatsen fra: Er det læsevejlederne eller eleverne, som skal vurdere,
om der sker det, vi ønsker?"
"Men vi holder fast i, at vi ikke skal bruge
evalueringen til at kontrollere, om I følger de processer, man har fundet
bedst. Nej, vi skal finde ud af, om de virker, og hvis de ikke gør, skal vi
finde ud af hvorfor, og dernæst hvordan vi så kan forbedre indsatsen”.
Knæk koden og arbejd mere målrettet
Hanne Kathrine Krogstrup spørger løbende sig selv, hvordan
hun kan gøre sin undervisning på Institut for Kultur og Læring på Aalborg
Universitet bedre.
Hun kan blandt andet høre, hvad de studerende synes, men hun
kan ikke se, om de reelt er i stand til at udføre evalueringer, når de får job.
”Der er ikke tvivl om, at nogle ordblinde vil få en
ungdomsuddannelse takket være indsatsen i skolen, men vi er nødt til at
evaluere på noget, som er tæt på: Hvad var det præcist, vi gjorde, så Peter
lærte at læse? Hvis I kan knække den kode, kan I arbejde mere målrettet”, sagde
hun til læsekonsulenterne.
Hvis Hanne Kathrine Krogstrup skulle måle effekten af en
ordblindeindsats, ville hun både bruge kvalitative og kvantitative data.
”Jeg ville se på resultaterne af elevernes test, og jeg
ville spørge Peter, så jeg får feedback fra modtagerne: Hvordan var
undervisningen? Hvordan var det at være sammen med læsevejlederen? Var hun sur?
Hvorfor tror du, at hun var sur? Spørgsmålene behøver ikke være særlig fancy”.
Ordblinde mere komplekse end en hjertepatient
Det er komplekst at evaluere processen i en ordblindeindsats,
medgav professoren.
”Kirurger studser, når jeg siger, at en hjerteoperation er
en simpel opgave. Men ligegyldigt hvor i verden operationen foregår, skal lægen
bruge den samme teknik, og målet er givet: Overlever patienten? Jeres arbejde er
derimod komplekst. For der er ikke en entydig sammenhæng mellem, hvad I gør, og
hvilken effekt der opstår”.
Læsekonsulenter kan ikke bare sige: Vi gør sådan og sådan,
og så er vi sikre på, at det altid giver resultat.
”I jeres verden er det: Hvis vi havde gjort det lidt
anderledes, havde vi så haft endnu bedre resultater?”
Samtidig afhænger det af konteksten, hvori den bedste
løsning består. For eksempel kan et socialt pres gøre, at eleven ikke har
overskud til at lære at stave.
”Lidt karriekeret skal I begynde forfra, hver gang I sidder
overfor en elev, og det giver udfordringer i forhold til at evaluere. Men det
er vigtigt, at I laver succeskriterier for jer selv og jeres elever, så I kan
måle på det, og her bliver I nødt til at tage afsæt i det, der plejer at
virke”, sagde Hanne Kathrine Krogstrup.
Læsevejlederne skal være villige til at lære
At evaluere på sammenhængen mellem indsats og effekt kræver
et incitament til at ville lære af det, man gør.
Det illustrerede professoren
med et eksempel fra kontroltårnene i de svenske og danske lufthavne. Mens de
svenske flyveledere begik mange fejl, lavede de danske flyveledere ikke nogen.
”Da man undersøgte det, fandt man ud af, at i Sverige skulle
flyvelederne fortælle om deres fejl, så man kunne lære af dem. Derfor fik de tak, når de fortalte om en fejl. I Danmark blev man derimod fyret, hvis man
begik for mange fejl. Derfor turde ingen åbne munden. Så her kunne man være
helt sikker på, at man ikke lærte noget”.
En lærende organisation er kendetegnet af en
eksperimenterede kultur, skitserede professoren.
Det vil sige, at man laver
prøvehandlinger og følger op på, om de viser en ny sammenhæng mellem indsats og
effekt. Derefter tager man det mest virkningsfulde og arbejder videre med
det.
”En organisation kan kun lære, når individet også lærer, og
derfor skal læsevejlederne inddrages fra begyndelsen, så det ikke bliver et
top-down krav. Der skal være kapacitet og vilje til læring. I er ikke
hjertekirurger, som kan gøre det samme hver gang. I er nødt til at spørge jer
selv om, hvad det er, I gør, som virker. Det af afgørende at finde ud af, så I
kan forbedre den indsats, I har i forvejen”, sagde Hanne Kathrine Krogstrup.