Debat
Juniormesterlære til elever i 8. og 9.klasse er ikke løsningen for alle, mener Lea Høxbroe Højbjerg og Nanna Ramsing Enemark, center for uddannelsesforskning ved Aalborg Universitet
Foto: Gettyimages
Debat: Juniormesterlære bør ikke blive en ”one size fits all”-løsning for skoletrætte elever
Med den nye folkeskoleaftale indfører regeringen og et flertal i Folketinget nu juniormesterlære til praksissultne elever. Det er positivt, men de unge er forskellige og har behov for individuelle forløb, skriver to uddannelsesforskere, der også kritiserer, at elevernes afgangseksamen kun giver adgang til erhvervsuddannelserne.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I vores
arbejde med at evaluere Hjørring Kommunes ”Ungegaranti” undersøger
vi deres tilbud til udskolingselever om at komme i kortere eller længere
praktikker hos lokale virksomheder.
De spæde erfaringer tyder på, at denne
mulighed er et kærkomment tiltag for nogle udskolingselever – dog med forskellige
formål for forskellige elever og indlejret dilemmaer, der bør tages højde for.
Med den nye folkeskoleaftale
indføres tilbud om juniormesterlære til elever i 8. og 9. klasse, hvor eleverne
får et praktisk orienteret forløb sideløbende med deres skolegang. Det betyder
blandt andet, at de kan være i praktik i en virksomhed en-to dage om ugen.
Målet er at sikre større valgfrihed til udskolingselever og at færre elever
hægtes af i folkeskolens sidste år. Muligheden for juniormesterlære kommer dog
med en pris og et krav om særskilt afgangsprøve, der udelukkende vil kunne give
adgang til erhvervsuddannelser (EUD).
Emil og Mikkel har behov for
forskellige forløb
Umiddelbart kan juniormesterlæren
lyde tillokkende. Særligt for den gruppe af elever, der allerede tidligt ved,
at de skal en erhvervsfaglig vej og som savner praksisfaglighed i folkeskolen. De
oplever, at praktikmuligheden opfylder deres behov.
Sådan en elev har vi mødt i
Hjørring. Lad os kalde ham Emil. Han har, siden han var 10 år gammel udtrykt
ønske om at blive tømrer. I starten af 9. klasse begyndte han i praktik to dage
om ugen ved et lokalt tømrerfirma, mens han de resterende dage var med i dansk
og matematik på skolen.
Emil, hans forældre og skolen er enige om, at han
udelukkende går op i fagene dansk og matematik til folkeskolens afgangsprøve,
så han fortsat kan komme ind på træfagenes byggeuddannelse. Emil er målrettet
og afklaret, og i hans tilfælde er en reduceret afgangseksamen med fokus på
adgang til en EUD fuldt berettiget.
Vi møder dog også andre elever
for hvem valget ikke er fastlagt, men hvor der er behov for en pause fra skolen
og behov for at genfinde skoleglæden.
Denne gruppe af elever er juniormesterlære
også målrettet, men den manglende fleksibilitet og det ensidige fokus på en ”EUD-afgangseksamen”
skaber dilemmaer. For hvad hvis eleven ikke har brug for et kontinuerligt
forløb frem mod 9. klasses afslutning, men ”bare noget andet” i en periode?
I Hjørring møder vi også sådan en
elev. ”Mikkel” gik i 9. klasse og kom i praktik over en længere periode i en
virksomhed et par dage om ugen. Efter at have været i praktikken i et stykke
tid, begyndte den dog at kede Mikkel, og han savnede sine venner og
klassefællesskabet. Mikkel stoppede derfor sit praktikforløb, kom tilbage til
skolen og klassen på fuld tid med større motivation for at give den en skalle.
Han aflagde fuld afgangsprøve i 9. klasse.
Juniormesterlære er ikke
løsningen for alle
De to eksempler på elevers
varierende formål med praktikken illustrerer, at juniormesterlæren bør
tilpasses den enkelte elevs unikke situation og behov.
Den bør ikke blive en
ensidig indsats, som risikerer at låse elevers uddannelsesvalg fast tidligere i
deres liv, end de måske er klar til ved kun at give dem mulighed for ”EUD-afgangseksamen”.
Det er desværre det, den nye folkeskoleaftale gør. Vi frygter, at det vil
fastlåse denne gruppe elever i ét bestemt uddannelsesforløb og skabe ulige
uddannelseschancer for dem.
Derudover skal der være
opmærksomhed på, at uklarhed om uddannelse eller fravær af motivation for
skolen ikke nødvendigvis kan løses med juniormesterlære. Det kan, som det ses i
eksemplerne, være en løsning for nogle elever, men tiltaget kan ikke stå alene
i bestræbelserne på at sikre alle elevers motivation og klarhed om
uddannelsesvalg.