Grammatik gør sprogundervisningen kedelig. Det mener næsten 1.000 grundskole- og gymnasieelever, som det Nationale Center for Fremmedsprog.J-Elgaard
Stor undersøgelse: Eleverne har en anden oplevelse af sprogtimerne end deres lærere
Grammatik gør sprogundervisningen kedelig, langtrukken og demotiverende, svarer eleverne i en stor undersøgelse. Folkene bag analysen opfordrer til, at lærerne taler mere med eleverne om, hvorfor de underviser, som de gør.
Der bliver brugt for meget tid på grammatik og skriftlighed
i tysk-, fransk-, og engelskundervisningen.
Annonce:
Det mener næsten 1.000 grundskole- og gymnasieelever, der
har fortalt om deres oplevelse af undervisningen i sprogfagene til det
Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF).
”Eleverne vil gerne lære fremmedsprog. De ser det som en
vigtig kompetence at kunne kommunikere med og forstå folk fra andre lande”,
siger centerleder for NCFF Vest Hanne Wacher Kjærgaard.
Men i takt med at eleverne bliver ældre, mister mange
motivationen og interessen for fremmedsprogsfagene.
Det skyldes, at eleverne ikke længere kan se sammenhængen
mellem den undervisning, de får i skolen og de kompetencer, de oplever som
relevante ude i virkeligheden, supplerer centerleder for NCFF Øst Mette
Skovgaard Andersen.
Annonce:
Der bliver slået for hårdt ned på fejl
Eleverne fortæller, at de oplever, at læsning af tekster,
skriftlige opgaver og især grammatik fylder rigtig meget i
fremmedsprogsundervisningen. Mange føler også, at der bliver slået for hårdt
ned på sproglige fejl, når de skal sige noget i timerne. Det gør undervisningen
demotiverende og kedelig, siger eleverne.
”Når vi taler med eleverne, efterlyser de faktisk den slags
undervisning, der er beskrevet i sprogfagenes styredokumenter. De ønsker en mere
kommunikativ undervisning og et større fokus på problemløsningsopgaver, såkaldte
tasks”, siger Mette Skovgaard Andersen.
Gymnasielærere genkender ikke billedet
Annonce:
Siden analysen blev udgivet i efteråret, har den skabt debat blandt
sproglærere. Blandt andet har Helene Caprani fra Gymnasieskolernes
Lærerforening udtalt, at hun ikke kan genkende elevernes beskrivelser.
”Alle de sproglærere, som jeg er i kontakt med, har fokus på
kommunikativ sprogundervisning. Det fylder også meget i de fagdidaktiske
kurser”, siger hun til Gymnasieskolen.
Centerleder Mette Skovgaard Andersen understreger, at
analysen ikke fortæller noget om lærernes fokus og prioritering af
kommunikation og mundtlighed i undervisning.
Om analysen
I analysen Elevperspektiver på fremmedsprog fra
grundskoletil gymnasium fortæller eleverne, at de grundlæggende er
åbne for fremmedsprog og gerne vil lære sprog.
Men samtidig mister de
motivationen, fordi de oplever, at sprogfagene har for stort et fokus på
læsning, skriftlighed og især grammatik.
Analysen er baseret på 230 semistrukturerede kvalitative gruppeinterview
med ca. 1.000 grundskole- og gymnasieelever.
Eleverne i grundskolen har gået i
3., 6. og 8. klasse. Eleverne i gymnasiet har gået i 1., 2. og 3. g og kommer
både fra stx, hhx og htx.
Interviewene er lavet i seks kommuner fordelt mellem storby,
større provinsby og landområde. Alt data er indsamlet i skoleåret 2021/2022.
”Vores analyse kigger udelukkende på, hvad eleverne oplever.
Vi kan derfor ikke sige noget om, hvad der rent faktisk sker ude i
klasseværelserne. Derfor kan den enkelte lærer sagtens have andre
opfattelser af, hvad der foregår”.
Annonce:
Alligevel kan det være væsentligt for lærere og skoleledere
at kigge nærmere på analysen, mener hun.
”For der er tydeligvis forskel på, hvordan eleverne og
lærere oplever undervisningen”.
Tal med eleverne om, hvordan de lærer sprog
For at fjerne skellet mellem, hvad eleverne oplever, og hvad lærerne gerne
vil have dem til at opleve, kan lærerne med fordel tale mere om, hvorfor
fremmedsprogsundervisningen er tilrettelagt, som den er.
Annonce:
”Noget tyder på, at eleverne ved for lidt om, hvordan man
lærer et sprog”, siger Mette Skovgaard Andersen
”Et klassisk eksempel er, at eleverne tror, de skal være
lige så dygtige til tysk og fransk, som de er til engelsk. Her kan det være
godt at minde dem om, at de ikke har lært engelsk ved et trylleslag. De er
blevet gode til engelsk, fordi de har brugt rigtig meget tid på at læse, lytte
og skrive engelsk i fritiden”.
Man kunne også med fordel kigge på læreplanerne. Det er
nemlig kun i faget engelsk, at der står, at eleverne skal lære om
sprogtilegnelsesstrategier, fortæller Hanne Wacher Kjærgaard.
”Det placerer et stort ansvar hos engelsklærerne, at det kun
er i deres fag, at eleverne skal få en forståelse for, hvordan man lærer sprog.
Det ville være oplagt, at det også var en del af læreplanerne i tysk og
fransk”.
”Det er ret
problematisk, hvis eleverne ikke har en uddannet sprogfagslærer i det ene fag,
hvor sprogtilegnelse er nævnt”, siger Hanne Wacher Kjærgaard.
Sprogfagene bør have bedre rammer
Centerlederne understreger, at lærerne ikke er alene om at skulle løfte
elevernes motivation.
I elevernes
beskrivelser er der nemlig meget, der peger på, at det også er strukturerne
omkring sprogfagsundervisningen, der gør forholdene svære.
”Eleverne
fortæller blandt andet, at der ofte er vikarer i fremmedsprogsundervisningen.
Det er også tit, at de omtaler, at undervisningen bliver aflyst”, siger Mette
Skovgaard Andersen.
”De beskriver
også, at tysk og fransk typisk ender med at ligge i de sene eftermiddagstimer, og at det skaber utryghed, at undervisningen nogle steder foregår på blandede
hold”.
Den type udfordringer er en opgave for
skoleledelsen, mener Mette Skovgaard Andersen.
”Det er dem,
der skal sørge for, at sprogfagene har en lige så høj prioritering som de andre
fag. Faktisk fylder sprogfagene tilsammen en betragtelig del af elevernes
skoletid”.