Brugen af chunks - fraser - er god sprogøkonomi, og disse "sproglige krykker" får eleverne hurtigt på banen, forklarer lektor Jette Holst-Pedersen fra Københavns Professionshøjskole.

'Chunks' er god sprogøkonomi

Ved indlæring af sprog kan hjernen højst holde syv bolde i luften ad gangen. Derfor er det genialt at lære eleverne chunks som ”How are you?” eller ”Wie geht’s” ved tidlig sprogstart, forklarer lektor og master i chunks, Jette von Holst-Pedersen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sprogstart: Giv eleverne succesoplevelser 

Når elever skal have succesoplevelser under tidlig sprogstart er indlæring af chunks - faste udtryk eller fraser - en meget sikker måde at få eleverne i tale på, og dermed er de i gang med at lære sproget.

Jette von Holst-Pedersen underviser i tysk på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole, hvor hun er tilknyttet det A. P. Møller-støttede projekt med tidlig sprogstart i engelsk, tysk og fransk. 

Hun har skrevet masterafhandling om chunks:

"Den menneskelige hjerne kan højst arbejde med syv problemstillinger ad gangen under indlæring af sprog. Derfor giver det god mening at bruge chunks, for så tænker eleverne ikke så meget over grammatik, når de bruger de indlærte, faste sætninger", forklarede hun blandt andet på temadagen om tidlig sprogstart på Hotel Frederiksdal mandag med deltagelse af 60 lærere.

Hun henviste til forskeren George A. Miller, som står bag teorien om chunks.

På tysk kan gode chunks være Guten Tag; Auf Wiedersehen; Herzlichen Glückwunsch zum Geburtstag!

Det kan også være såkaldte kollokationer: Klavier/Computer spielen og Fahrrad fahren, hvor eleverne lærer, at ordene hører sammen.

Sprogundervisningen bør omfavne sprogets fraser

Hun forklarede, at det indlæringsmæssigt er smart at bruge disse chunks.

"Ved at lære gennem chunks udnyttes kotrtidshukommelsen optimalt, og det er sprogøkonomisk smart", sagde Jette von Holst-Pedersen.

"Blandt fordelene er at chunks er højfrekvente og bruges i 50-70 procent af sproget, og de forekommer altid i samme form, ligesom de læres som en enhed (ét ord) og huskes som en enhed", forklarede hun.

Læs mere

Læs mere på tidligeresprogstart.ku.dk