Inspiration - Fransk

Verden er i forandring: Eleverne skal have mulighed for at vælge fransk
Verden over er marts frankofonimåned, og Annette Søndergaard Gregersen har en tydelig opfordring til politikerne.
Hvert år fejres den fransksprogede verden i marts måned. Fejringerne foregår sammen med gruppen af frankofone ambassader rundt i hele verden. I den forbindelse samler organisationen OIF (Organisation internationale de la Francophonie) en mængde tal om, hvor og hvor mange mennesker og i hvilken sammenhæng, de anvender fransk.
Vidste du, at OIF skønner, at 321 millioner mennesker kloden rundt anvender fransk i en eller anden sammenhæng, heraf 255 millioner som hverdagssprog i relationer som:
- Førstesprog eller modersmål
- Skolesprog eller fransk som andetsprog
- Fransk anvendt i undervisning sammen med andre sprog i ungdoms- og videregående uddannelser
- Sprogfag i form af fremmedsprog i indskoling eller i relation til flersprogethed i en skolekontekst
Dette store antal sprogbrugere af fransk gør fransk til det 5. største verdenssprog efter engelsk, mandarin, hindi og spansk.
For få kan vælge fransk
Derfor virker det også ganske uforståeligt, at kun 10 pct. af danske elever i folkeskolen har mulighed for at tilvælge fransk som 2. fremmedsprog.
Ifølge en anden undersøgelse fra NCFF fremgår det klart, at elever giver udtryk for, at ’det at have et valg’ i relation til 2. fremmedsprog ses som en positiv motivationsfaktor.
Lad mig give et eksempel på, hvorfor elever har så dårlige muligheder for at tilvælge fransk som muligt 2. obligatoriske fremmedsprog: I en samtale med en skoleleder spurgte jeg, hvorfor hans skole med tre spor på alle årgange ikke udbød fransk. Hans lakoniske svar var, at han ikke havde tiden og ressourcerne til at bruge kræfter på at lave informationsmøder for elever og forældre, fordi han var så presset på andre parametre.
Han understregede, at det ikke i sig selv var vigtigt for ham, hvilket sprog eleverne blev tilbudt som 2. fremmedsprog og sluttede samtalen af med at sige: Hvis fransk var et obligatorisk fag, som jeg skulle udbyde, så ville sagen jo være en helt anden.
Så kære politikere og andre beslutningstagere på det uddannelsespolitiske område: Brug nu tid, kræfter og energi på at være med til at fejre frankofonimåneden og tag denne lovgivningsopgave på jer: Giv alle elever mulighed for et motiveret og kvalificeret valg af 2. obligatoriske fremmedsprog i en verden i stor forandring!
Lad mig afslutte med et langt citat, der understreger dette behov for flere sprog til flere elever:
”[Det er] en stor fordel, at borgerne behersker så mange sprog som muligt. De fleste vil mene, at det siger sig selv, når det gælder engelsk. Men det gælder sandelig også for alle de øvrige sprog. Det er sandt nok, at verdens endnu eneste virkelige politiske, militære, økonomiske og kulturelle supermagt er engelsktalende, og at man efterhånden kan handle og forhandle med det meste af verden på engelsk, men det er ikke hele sandheden. Man kan handle og forhandle og i det hele taget omgås langt nemmere og bedre og mere fordelagtigt, hvis man kender hinandens sprog og de kulturer, som de repræsenterer. Man undgår nemmere fejl og misforståelser, hvis man kender hinandens sprog og ved, hvad de udtrykker, og hvad de dækker over” (Thomas Harder side 12-13 i ”Sprogfag i forandring, bog 1).