Sådan så det ud, da Herle Sofie Gøtzsche Larsen 4. klasse 'mødte' deres hollandske venskabsklasse.

Sproglærer bruger EU-portal til at lave forløb med klasser i udlandet

Engelsk- og fransklærer Herle Sofie Gøtzsche Larsen lærte sidste år at bruge en EU-portal til at finde og udvikle undervisningsforløb med lærere og elever i andre lande. På en uge kan hun få 20 henvendelser fra lærere, der gerne ville samarbejde.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

731.000 lærere fra 200.000 skoler.

Så mange er tilmeldt EU-portalen eTwinning, der giver lærere fra omkring 45 europæiske lande mulighed for at komme i kontakt med hinanden. Her kan de kommunikere og lave forløb sammen på tværs af landegrænser.

Det fik engelsk- og fransklærer på Gilbjergskolen i Gilleleje i Nordsjælland Herle Sofie Gøtzsche Larsen sidste år lov til at prøve kræfter med.

Her blev hun sammen med to kolleger sendt på kursus i, hvordan man bruger portalen, der har eksisteret siden 2014.

Og siden har hun været stor fan af portalens muligheder. I løbet af det første år har hun gennemført to forløb, og hun har flere forløb i støbeskeen.

"De to første forløb har begge været i engelsk. Jeg har lavet ét i 4. klasse, hvor vi samarbejdede med en hollandsk klasse, og i 7. klasse har vi arbejdet sammen med en finsk klasse. Det lavede jeg sammen med kollega Adina Rask Teplin, der også kørte projektet med sine egne klasser", fortæller hun.

Gæt mit land

For 4.-klasserne var temaet 'gæt mit land'. Her havde Herle Sofie Gøtzsche Larsen fundet på, at eleverne skulle arbejde med særlige kendetegn ved landene i Europa.

"Her havde vi fokus på sprog, flag og forhold som vejr og klima. Og det samme havde den hollandske klasse. Eleverne vidste, at det skulle ende ud i et møde med en udenlandsk klasse, og her skulle de så gætte, hvilket land klassen kommer fra", fortæller hun.

Her prøver alle elever fransk, før de vælger andet fremmedsprog

eTwinning-portalen giver blandt andet mulighed for at dele billeder og videoer, og der er også mulighed for i real-time at arbejde med dokumenter eller at chatte. Ligesom det også er muligt at starte en videokonference.

"De var simpelthen så meget på"

Forløbet med den hollandske klasse kulminerede med et videomøde, hvor eleverne havde til opgave at udspørge hinanden i håbet om at gætte, hvor den anden klasse kommer fra.

"Det var en kæmpe succes. Alle eleverne i min klasse talte engelsk den dag. Det var fantastisk at se, hvor meget de gik op i det. De var helt oppe at køre over, hvor sjovt det havde været", siger hun og afslører, at det ikke tog klasserne længe at gætte modpartens nationalitet.

"De gættede det faktisk utroligt hurtigt, så vi var nødt til at sige til dem, at de skulle igennem alle de spørgsmål, de havde forberedt på forhånd. De var simpelthen så meget på".

Forholdsvis nemt at gå til

Selvom hun oplever, at portalen kan være lidt tung, når der skal oprettes videoforbindelse, så synes hun overordnet set, at eTwinning-portalen er nem og overskuelig at gå til.

"Det er gratis at få en bruger, og når man er blevet godkendt, så kan man eksempelvis søge på fag og nøgleord til at finde projekter, der allerede er udarbejdet af andre lærere eller søge lærere, der gerne vil samarbejde".

Lektor: Der er brug for flere engelskvejledere

Hun har desuden erfaret, at man skal forvente at bruge en del tid på at få forklaret projektet for den lærer, der ønsker at indgå et samarbejde. Ligesom det også kan være svært at koordinere undervisningen, så det passer sammen.

"Man skal jo finde et tidspunkt, hvor vi har klasserne på samme tidspunkt. I forhold til projektet med den hollandske klasse fandt jeg ud af, at læreren havde sin klasse i alle timer i løbet af ugen, mens jeg jo kun har klassen to-tre timer på en uge".

Fik 20 henvendelser på en uge

Senest har Herle Sofie Gøtzsche Larsen for ganske nyligt efterspurgt lærere, der ønsker at være med i et projekt med matematik og engelsk for 8.-klasseelever.

"Jeg skrev så ud i portalen, at jeg har nogle ideer til et forløb, men at jeg ikke har det 100 procent klart i mit hoved. På en uge fik jeg omkring 20 henvendelser fra lærere i hele Europa".

Til projektet har hun planer om at alliere sig med en matematiklærer på sin egen skole.  

"Tanken er, at vi i matematik skal arbejde med et bestemt emne, og i engelsk handler det så om at skabe et ordforråd til at tale sammen om lige præcis det emne på engelsk. Undervejs skal klasserne i de forskellige lande løse matematiske opgaver via online møder og videreformidle information til hinanden for at kunne komme videre i matematikforløbet". 

Har også planer om et fransk-forløb

Endnu har Herle Sofie Gøtzsche Larsen ikke lavet nogen internationale forløb med sine franskklasser, men hun har et projekt på vej. Et projekt, hun ønsker at lave med elever, der ligesom hendes egne er i gang med at lære fransk.

"Hvis mine elever står overfor elever, der taler flydende fransk, så vil de få en oplevelse af, at de kan noget. Det er rigtigt vigtigt, at eleverne møder nogen, der kan sproget på samme niveau, især i de små klasser".

Sådan gik det de første elever, der har haft tysk og fransk siden 5. klasse 

Samlet er hun rigtigt glad for de muligheder, som eTwinning-portalen udbyder.

"Det giver rigtigt meget, at eleverne skal bruge sproget til at snakke med rigtige mennesker i et andet land. Lige pludselig handler det om, at de skal snakke engelsk, fordi der er en modtager, de kun kan kommunikere med på engelsk, og ikke bare fordi jeg siger, at de skal".