Debat: I den forgangne uge lærte jeg et nyt udtryk
Kommunerne tager penge fra skolerne for at hjælpe børn i mistrivsel. Men ved at udhule skolernes økonomi, risikerer man at få endnu flere elever med ondt i livet i klasseværelserne. Det er ikke en holdbar løsning, skriver kredsformand og kandidat til næstformandsposten i Danmarks Lærerforening.
Når jeg som hovedstyrelsesmedlem rejser rundt i landet, og
når jeg møder lærerne i forskellige sammenhænge, så møder jeg rigtig mange
lærere, der med god humor og godt humør fortæller sjove historier fra deres
oplevelser med elever og deres undervisning.
Lærere, der inspireret fortæller
om deres ideer og fantasifulde tilgang til undervisningen i temauger eller på
fagdage, hvor de har sluppet det stringente fokus på bestemte testbare
færdigheder, og i stedet bruger det fulde spektre af det, lærerne er uddannet
til pædagogisk og didaktisk.
Skole og undervisning er et meningsfuldt arbejde,
og når opgaven betragtes i sin helhed, så er der ikke noget vigtigere end at
beskæftige sig med eleven i klassens fællesskab, deres faglige udvikling og
demokratiske dannelse.
Men selv om der er mange gode fortællinger, så kan og skal
vi ikke undgå som lærere eller fagforening, at forholde os til den udbredte mistrivsel,
der er blandt eleverne.
Og når først diskussionen om inklusion og mistrivsel slippes
løs i Danmarks Lærerforening, så er engagementet blandt lærerne meget stort.
Lærerne har en meget stor erfaring og viden, og der kan bringes i spil og der
er mange bud på, hvad der skal prioriteres. Dette er ikke så underligt for
lærerne har i mindst ti år arbejdet i en skole, hvor inklusion og mistrivsel
har været en problemstilling.
Lærere peger løsninger - på to-lærer timer, vigtigheden af
et stærkt forældresamarbejde, ledelser der kan og tør prioritere i forhold til
folkeskolens formål og opgave, bedre sammenhæng og overgang fra
daginstitutionerne, et opgør med bindende trinmål og det stærke fokus på test
og færdigheder – alt sammen, det, der gør det svært for eleverne, at lykkes i
skolen.
Hos lærerne er der en klar bevidsthed om, at enkelte
løsninger ikke fikser problemstillingerne vedrørende inklusion og mistrivsel, men
lærerne taler om løsninger, der effektivt kan afprøves og sættes i gang
samtidigt.
De løsninger som lærerne og vi som fagforening kan se,
kræver forbedrede rammer både økonomisk og styringsmæssigt, og i det nationale
partnerskab ”Sammen om skolen” er der en tydelig prioritering af, hvad der i
denne sammenhæng kan gøres, når det gælder overskrifterne inklusion og
læreplaner.
Det nationale partnerskab ”Sammen om skolen” er godt i gang
og ambitionen om her at tage et fælles ansvar for en positiv udvikling af
folkeskolen er rigtig. Men det bliver i høj grad nødvendigt, at der skabes
sammenhænge mellem det nationale og kommunale, hvis der skal findes
forbedringer, der kan føre til varige løsninger for folkeskolen.
I den forgangne uge lærte jeg et nyt udtryk. Kommunale
politikere taler om dødskrydset!! Sæt lige det i forhold til indledningen af
dette indlæg. Dødskrydset er definitionen på de kommunalpolitiske
prioriteringsmuligheder. Hvis børn i mistrivsel skal prioriteres, så skal
kommunerne tage pengene fra andre børn, der så risikerer at mistrives.
Dette er ikke godt nok. Der i høj grad brug for penge, der
gør det muligt at prioritere løsninger til gavn for børn i mistrivsel, der er
brug for, at der er lige adgang til undervisning i folkeskolen for alle, og der
er brug for at der tages et politisk ansvar for folkeskolen kommunalt. Ligesom
nationale politikere er nødt til at skabe sammenhæng mellem nationale
ambitioner og kommunernes mulighed for at forløse dem.
Kommunalt er politikerne nødt til at gøre mere end at stirre
sig blinde på økonomiske balancer. Sæt f.eks. lærernes og kredsenes viden
sættes i spil, så vi sammen kan forbedre folkeskolen, og sådan at der lokalt
tages et politisk ansvar for folkeskolens udfordringer.
Det skal også i fremtiden være sådan, at vi hører sjove og
spændende fortællinger fra lærerne i folkeskolen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.