Charlotte savner opkvalificering i billedkunst

Fælles efteruddannelse er okay, men det duer ikke, at man ikke får fagfaglig opkvalificering

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efteruddannelse er en mangelvare - især i fagene, mener Charlotte Mandrup. Hun underviser på Herfølge Skole, blandt andet i billedkunst, og har ikke fået et kursus i det fag i de 15 år, der er gået, siden hun forlod seminariet.

»Politikerne rasler med sablerne og mener, at de kreative fag skal samles eller helt forsvinde. De skulle spørge os om, hvor vigtige de kreative fag er. Billedkunst er en vigtig åre til kreativiteten. Når man starter en 1. klasse, betyder det meget, at man kan være med til at udvikle dem. Der sker meget inden for samtidskunst og computere. Vi har alle brug for at få nye input«, siger Charlotte Mandrup, der er 38 år.

»I de tre år hvor vi får LP-uddannelse, dér får vi ikke faglig uddannelse inden for fagene. Hvis man får et nyt fag at undervise i, har man brug for opkvalificering. Denne model var ikke gået i det private erhvervsliv«.

Charlotte Mandrup har fået et tredageskursus i læsning og skrivning for indskolingen, fordi hun har startet en 1. klasse efter at have arbejdet på mellemtrinnet i 12 år. Hun har også fået kurser i Cooperative Learning og praktikvejlederuddannelsen inden for de seneste ti år.

»Vi er gode til at hjælpe hinanden, men det er ikke det samme som at føle sig opkvalificeret. Fælles efteruddannelse er fint, hvis man kan få det til at passe. Nogle får vredet armen om for at deltage i fælles efteruddannelse, men det er godt, at vi alle får nye input«.

Hun kan dog godt forstå, hvis nogle føler sig presset. For der sker meget i skolen, og alle får ekstra undervisningstimer, fordi der skal spares. Det er en stressfaktor.

»Vi brænder ud, hvis vi ikke får ny benzin på vores gamle motorer, og vi mangler individuel efteruddannelse. Det handler jo om den øgede faglighed, som alle råber på«, siger Charlotte Mandrup.

»Efteruddannelse skal være lige for alle, så nej, jeg vil ikke selv betale. Hverken fritid eller penge. Det er en del af mit job, og alle lærere skal løbende efteruddannes. Det skal ikke handle om, hvorvidt man selv har råd til at betale. Det giver en skævvridning«. |