"Det er ikke vikararbejde, men et uddannelseselement. Vi gør meget ud af, at praksis-koblingen bliver rammesat", siger Lars Ustrup fra læreruddannelsen i Silkeborg.
modelfoto: Istock
Læreruddannelse afviser kritik: Studerende løndumpes ikke
Praktikvejlederen på Læreruddannelsen i Silkeborg afviser, at studerende udnyttes som gratis arbejdskraft under påskud af at være under uddannelse. De arbejder ikke som vikarer, slår Lars Ustrup fast.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Formand for Lærerstuderendes Landskreds (LL) Bob Bohlbro mener, at skoler og læreruddannelsessteder har gang i en lige lovligt smart ordning, når de studerende sendes mod skoler for at undervise gratis i timer, hvor lærere sendes den anden vej for at blive efteruddannet.
Lærerstuderende: Vi udnyttes som gratis arbejdskraft
"Læreruddannelsen kalder det praksis-kobling i vores uddannelse, men jeg forstår ikke, at man ikke kalder det vikardækning. De studerende dækker timer for lærerne", siger Bob Bohlbro, der vil have mere vejledning til de studerende, hvis den form for praksis-kobling skal kaldes uddannelse. Alternativt skal de lærerstuderende aflønnes som vikarer.
Den udlægning af tingene afviser praktikvejleder på Læreruddannelsen i Silkeborg, Lars Ustrup.
"Jeg ved godt, at vores egen lille LL har været oppe at køre over det. Men de får ikke sat fokus på det betydelige i det her element. Det er ikke vikararbejde, men et uddannelseselement. Vi gør meget ud af, at praksis-koblingen bliver rammesat. Blandt andet bliver der lavet et planlægningsdokument over, hvad de studerende skal have ud af forløbet på skolen", siger han og tilføjer, at de studerendes vejledere følger med ud på skolerne.
DLF kritiserer kompetence-milliarden: Ingen penge til vikardækning
Stigende tendens
Lærerstuderendes Landskreds får flere henvendelser end tidligere fra medlemmer, der føler sig tvunget til at undervise på skolerne - uden kyndig vejledning. Også det afviser Lars Ustrup. De studerendes underviser er til stede ude på skolerne, og her kan de få vejledning. Desuden er de studerende aldrig alene i klasserne - der er altid minimum to og ofte flere til stede i undervisningen, forklarer han.
"Hvem er det, der klager, når du siger, de studerende klager? Vi har arbejdet med skolerne på den her måde i adskillige år. Der var en situation, hvor et forløb var dårligt planlagt og ikke rammesat. Jeg spurgte så de studerende: 'Er det her en god eller dårlig idé?' De sagde, det var en god idé, hvis vi bare sørger for, det er ordentligt rammesat", siger Lars Ustrup, der overvejende får positive tilkendegivelser fra de studerende.
Men er det i orden, at studerende arbejder gratis? Skolerne sparer jo mange penge til vikarer ved at få studerende ud og dække undervisningen for lærere på kursus?
"Jeg har ikke forholdt mig til den dimension af det og vil ikke tage stilling til den side af sagen. Det er ikke sådan, at vi har en aftale med forvaltningen om, at det her er en smart ordning for at spare penge. Men skolerne er selvfølgelig glade, fordi de kan spare på vikardækning".
Mener du, at studerende skal betales for undervisningen?
"Jeg tænker ikke, at de skal betales, men vi skal være klare og tydelige, så de studerende føler sig trygge i det. Der skal for eksempel være styr på forsikringsordning, og på at gøre det klart, hvor man kan gå hen hvis, hvis man løber ind i problemer - det kan vi få gjort endnu tydeligere".