Debat
Skoleledelser skal investere i lærerens teknologiske færdigheder, og lærere skal åbne øjnene for teknologiens muligheder, mener debattør Yashar Bavel.
Foto: Privat
Lærer: Skoler skal vågne op og investere i lærerens AI-færdigheder, før det er for sent
Lad os arbejde sammen som lærere, ledere og samfund for at skabe en fremtid, hvor vores børn ikke blot overlever, men trives i en verden drevet af AI, skriver lærer Yashar Bavel i dette debatindlæg.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Jeg
er ved at afrunde min engelsktime og har netop bedt mine elever om at oprette
en bruger i ChatGPT, hvis de ikke allerede har en.
Flere elever kigger mærkeligt på mig. ”Laver
han sjov? Eller mener han det? Er det en test, eller hvad?”, fortæller
deres ansigtsudtryk mig.
Det overrasker mig ikke, at de reagerer,
som de gør. Det overrasker mig heller ikke, at to
tredjedele af min 10. klasse allerede har en bruger. Et hurtigt smugkig rundt
på computerne viser også, at langt de fleste allerede har oceaner af samtaler i
programmet. Det overrasker mig sådan set heller ikke.
Men det er
en mærkelig tid, vi befinder os i. Selvom vi står midt i den
fjerde industrielle revolution, hvor kunstig intelligens (AI) spiller en
afgørende rolle er der ét, stort problem: Vores undervisere har ikke den
nødvendige viden eller kompetencer til at føre eleverne ind i den nye teknologiske æra.
En fremtid, vi ikke selv forstår
Som
lærer har jeg selv eksperimenteret med kunstig intelligens og udforsket en lang
række AI-programmer. Jeg har set, hvordan
AI kan være med til at tage elevernes kommunikationsevner og kreativitet til nye
højder. Desværre
har jeg også bemærket, hvor få lærere der har indsigt i det. Hvordan
kan vi forvente at uddanne vores elever til en fremtid, vi ikke selv forstår?
Svaret
er enkelt. Det kan vi ikke.
Som
uddannelsesinstitutioner og samfund har vi derfor et akut behov for at handle.
Vi kan ikke lade vores elever og lærere føle sig overvåget eller utrygge i en
verden, der bliver mere og mere teknologisk avanceret.
For
det første er det afgørende, at lærere er rustet til at undervise eleverne i og
med AI. Derudover skal vi hjælpe dem med at udvikle deres evner til at arbejde
sammen med teknologien. Ellers risikerer vi at sende vores elever ud i en
verden, de ikke forstår, og det kan have alvorlige konsekvenser for deres
fremtid.
For
det andet er vi nødt til at ruste vores lærere med de nødvendige færdigheder og
viden til at navigere i denne nye æra, så de har de bedste forudsætninger i
deres egen hverdag og fremtid. Der vil eksempelvis ikke gå lang tid, før AI
bliver en del af undervisningen på
læreruddannelserne. Hvad vil der så ske med alle de lærere, som allerede er ud
på arbejdsmarkedet? Sjovt nok er det jo netop disse lærere, som står med
AI-dilemmaet lige nu.
For
det tredje skal vores ledere vågne op, før det er for sent. Det er super fint,
at vi diskuterer, hvorvidt ChatGPT skal være forbudt til eksaminer og prøver,
men det er jo ikke dét, AI handler om. På grund af det narrativ, der er lagt for
dagen, halter vi simpelthen bagud med at indse potentialet i AI-programmerne.
Lærere skal åbne øjnene for teknologien
Der
findes allerede løsninger derude. De er dyre, og de kræver en masse dedikation.
En dedikation, som kan være svær at mønstre i en forvejen hektisk hverdag. Med
research er det muligt at betale sig frem til ny AI-viden og kompetencer.
Dagskurser bliver afholdt rundt omkring i landet, og de koster alt fra
5-12.000 kr. Det er helt sikkert godt givet ud, men
lad os være ærlige. Hvis ikke din arbejdsplads betaler en sum af den størrelse,
så er chancen for, at du selv gør, også minimal.
Vi har
brug for et fællesskab af passionerede lærere og uddannelsesledere, der deler
en vision om at forbedre undervisningen ved at integrere kunstig intelligens på
en meningsfuld måde.
Lad os
arbejde sammen som lærere, ledere og samfund for at skabe en fremtid, hvor
vores børn ikke blot overlever, men trives og blomstrer i en verden, der er
drevet af AI. Det kræver, at vores ledere vælger at investere i vores
faglighed. Og det kræver, at som lærere er åbne over for nye måder at se tingene
på.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 4-600 ord til debat@folkeskolen.dk.