Lotte Vett (th) søgte fondsmidler, så gruppen af lærere på Rantzausminde Skole kunne opbygge deres egen efteruddannelse i AI med Martin Kongshave som underviser.Foto: Morten Reil
Lærer skaffede penge for at gøre AI til et redskab, der kan styrke undervisningen
Hvordan bidrager kunstig intelligens i undervisningen? Det spørgsmål har fire lærere sat sig for at finde svar på. Og til det har de modtaget 72.000 kroner.
Underviser og konsulent i AI til uddannelsessektoren Martin Kongshave har netop rejst
sig op ved boardet. Han kigger rundt, imens lærerne slår deres bærbare op.
Annonce:
"Vi starter med en opgave i Perplexity AI. Først skal I
bede den om at gætte navnene i Lottes 8.-klasse. Bagefter skal I tjekke, hvilke
navne der var i top 15 for drenge og piger i 2010. Er der en sammenhæng?"
Vi er på Rantzausminde Skole ved Svendborg, hvor lærer Lotte
Vett har søgt fondsmidler og i samarbejde med underviser Martin Kongshave fra
Tankespirerne.dk tilrettelagt et kursus i brugen af kunstig intelligens (AI).
Undervejs
har han præsenteret forskellige værktøjer og opgaver, som de fire deltagende lærere
efterfølgende har brugt i undervisningen - med alt fra billedmanipulation til
promptgenerering og modellering i naturfag.
De bedste forløb arbejder lærerne videre
med, imens kurset hele tiden tilpasses klassernes behov. Det har indtil videre været
en stor succes, fortæller lærer og kursus-initiativtager Lotte Vett.
Annonce:
"Den her måde at arbejde på kan virkelig noget. Det er lidt
skørt, at man i en folkeskole skal søge fondsmidler. Men når vi selv søger
midlerne, kan vi også selv bestemme indholdet. Det er fantastisk at være så stor
en del af processen, hvor vi live-udvikler sammen. Det er virkelig en god måde
at blive klogere på. Det skaber motivation", fortæller Lotte Vett.
Det vil være sjovt at tænke sig...
Her på den tredje af kursets fire undervisningsdage kredser
undervisningen om teknologiforståelse. Hvad sker der for eksempel, når et
AI-værktøj løber tør for relevant datagrundlag og ikke kan levere brugbare
svar?
I dagens første opgave med at gætte elevnavne i Lottes 8.-klasse rammer både
Perplexity og ChatGPT mere end halvdelen rigtigt. I de følgende opgaver kommer
Perplexity på glatis med kun at foreslå royale navne til børn i en rideskole og
udelukkende etnisk danske navne til en folkeskoleklasse i Vollsmose.
Annonce:
Og til
sidst bliver det ligefrem komisk, da ChatGPT peger på navne som Elvis og Adele
til elever i en dansk musikskole. Det lægger op til diskussion.
AI kan hjælpe med differentieringen
I de seneste måneder har lærer og talentvejleder Lotte Vett fokuseret på, hvordan AI kan bruges til at redidaktisere og undervisningsdifferentiere efter ABC-modellen. For hende ligger en af hverdagens store udfordringer i at differentiere undervisningen, og den bliver ikke mindre, når AI for alvor åbner nye muligheder. Hun håber at finde nogle af svarene i promptgenerering* og har skrevet nogle meget lange prompts til ChatGPT. Det er et kæmpe arbejde i starten. Til gengæld kan en god prompt kopieres og genbruges i mange forskellige sammenhænge. Hun håber, det kan hjælpe hende med at redidaktisere nogle lidt sløje undervisningsmaterialer.
"Som udgangspunkt er vores nuværende læremidler ikke gode nok. De er ikke gode nok til progression, fx i forhold til at bygge undersøgelseskompetencer op i naturfagene. Undervisningsdifferentiering får vi heller ikke forærende, og vi har ikke tiden til det. Jeg vil gerne finde nogle værktøjer, der kan hjælpe os. Det er det, jeg er på jagt efter i promptgenerering. Det kræver noget arbejde i starten. Men det er altså mindblowing, hvor meget hurtigere og bedre, jeg kan differentiere, når det virker", siger Lotte Vett.
*Prompt = instruktion eller spørgsmål til fx ChatGPT. Jo mere klar og specifik en prompt er, jo bedre og mere relevante output får du.
"Er svarene plausible eller måske diskriminerende? Og
finder chatbotten bare på, at børnene i musikskolen er opkaldt efter kendte musikere?
Spørgsmålet er, om den selv ved det?"
Martin Kongshave spørger ud i lokalet. En af lærerne på
kurset finder svaret i chatbottens egne formuleringer:
"Chatbot skriver selv: 'Det vil være sjovt at tænke
sig...'", siger lærer Michael Raunholst.
Annonce:
"Så er det ikke 'hallucination'. Det er først, når den digter
en ny version af virkeligheden og fx laver kildehenvisninger til fiktive
akademiske titler", forklarer Martin Kongshave.
Det næste store spring
Men er det vigtigt, at eleverne i folkeskolen har en
grundlæggende forståelse af, hvordan teknologien fungerer?
Det mener lærer
Michael Raunholst. Undervejs i kursusforløbet har han ladet sin klasse manipulere
med billeder af kendisser, og det gav eleverne nogle "aha-er-det-så-let"-oplevelser. For eksempel da et par drenge med ganske få instruktioner til Photopeas
billedgenerative AI på Skoletube fik Ronaldo til at spille fodbold på månen.
Annonce:
Den type indsigt er vigtig, mener den erfarne lærer.
"Jeg har været it-vejleder siden 1993, hvor vi havde DOS og
disketter. Det store spring kom med internettet, og dengang kunne vi slet ikke
se potentialet. Jeg tror, at kunstig intelligens vil være lige så stort og
voldsomt, hvis ikke større. Vi har et ansvar for at klæde eleverne på til den
bølge, der ruller ind over os lige nu", siger Michael Raunholst.
Spørgsmålet er bare, om lærerne er klar til at løfte opgaven.
Det tvivler hans kollega lærer Mikael Klejs på.
Redskab til dialog og rammesætning
Under kurset præsenterer Martin Kongshave et nyt dialogredskab, han selv har lavet - naturligvis med lidt hjælp fra AI. Det er en plakat, der kan bruges digitalt eller hænges op på et whiteboard. Formålet er at lægge op til dialog og samtidig skabe en ramme, hvor læreren med magneter eller tusch 'krydser af', hvordan eleverne må bruge et givent AI-værktøj til en opgave. Må de for eksempel få hjælp til at forstå opgaven, researche, dokumentere eller skrive - og skal de tænke lærende, resultatorienteret eller eksplorativt?
Dialogredskabet "Brug af generativ AI" kan downloades gratis på tankespirerne.dk, og du kan også lave din egen version på canva.com
"Vi er alle sammen langt bagefter. Jeg ved ikke nok.
Eleverne ved slet ikke nok, selvom de tror, de er foran. De kan godt gå
på TikTok, og de kan spille spil. Men bare det at strukturere Google Drev er svært
og uoverskueligt for dem", siger Mikael Klejs.
Teknologiforståelsen skal følge med
Underviser Martin Kongshave er for så vidt
enig med de to lærere. Derfor er det vigtigt at lave opgaver, hvor eleverne eksperimenterer
og undersøger, hvorfor maskinerne gør, som de gør.
Uden den forståelse leder
det til mange misforståelser og fejlagtig brug. Men hastigheden i udviklingen gør
opgaven uoverskuelig.
"For mig er det svært at lave kurser i noget, der udvikler
sig så hurtigt. Lige nu har vi det vilde vesten, og ideen om, at vi som lærere
har et forkromet overblik, er en utopi. Det er svært at afgrænse, hvad vi
finder det meningsfuldt at bruge generativ AI til. En lommeregner kan kun
bruges til at regne med. Den her kan alt. Den kan pludselig skrive gode sange,
gode tekster, gode alt muligt", siger Martin Kongshave.
For ham er det bedste svar på udfordringerne - og de
tilsvarende store muligheder - at skabe et konstruktivt mindset, så vi bruger
teknologien optimalt.
Vi skal væk fra at bruge værktøjerne overfladisk til at
komme hurtigst muligt fra A til B. Væk fra en situation, hvor eleverne mest
bruger AI til at snyde til eksamen, mens lærerne bliver reduceret til et
datapoliti.
"Mange elever tænker resultatorienteret og pragmatisk. Det
er jo den måde, vi har lavet skole på. Det handler om at skabe et nyt mindset,
hvor vi spørger eleverne: Hvad er det, der styrer den måde, du bruger maskinen
på lige nu? Vi skal finde veje til at undervise eksplorativt med eleverne. Det
er blevet endnu mere præsent med den hastige udvikling i de digitale
teknologier kombineret med en mangel på efteruddannelse og et fag, som faktisk
klæder lærere på til at undervise i teknologiforståelse. Men hvad gør vi så? Vi
rammesætter undervisningen, så vi selv og eleverne faktisk bliver klogere
sammen", siger Martin Kongshave.
Om kurset
Lærer Lotte Vett fra Rantzausminde Skole i Svendborg har
søgt og fået bevilget 72.000 kr. fra Villum Fonden til et internt kursusforløb,
hvor hun sammen med tre kollegaer udvikler brugen af kunstig intelligens i
deres forberedelse og undervisning. Ekspert Martin Kongshave (Tankespirerne.dk)
er hyret som vejleder og underviser. Kurset løber over fire kursusgange, hvor
også it-pædagogisk konsulent Søren Rasmussen fra Svendborg Kommune har deltaget
interesseret. Forløbet afsluttes med erfaringsopsamling og udbredelse til alle
folkeskoler i Svendborg Kommune på en workshop den 15. maj. I kursusforløbet
afprøver lærerne en række AI-teknologier til brug i undervisningen (fx
ThingLink, SkoleGPT, Perplexity) og bruger selv ChatGPT til redidaktisering af
egne undervisningsmaterialer.