”Det, børnene kan trække ud af en opgave, er ofte mere nuanceret og kompliceret end dét, opgaven i bogen ville give”, siger Mette Thompson.

Diplomvinder: En øjenåbner hvor meget sproget betyder i matematik

Mette Thompson har vundet blandt diplomprojekterne i Lærerprofession.dk med en opgave om matematiske kompetencer som fundament i en evalueringskultur.

Offentliggjort

Øvrigediplomvinder

 

2. præmie: Erica Price Stjernø for diplomprojektet "Skrivning - en vej til øget læring i fagene"

3. præmie: Ditte Matthiesen for diplomprojektet "Unge i udsatte positioner"

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elevernes matematiksprog er vigtigt, for det er her, de bidrager med deres strategier og systematikker og her lærerne bliver klogere på, hvad der er vigtigt at fokusere på i undervisningen. Åbne opgaver og en undersøgende praksis giver noget mere, mener matematikvejleder Mette Thompson, der netop har fået årets førsteplads blandt diplomprojekterne i lærerprofession.dk.

Mundtlighed og åbne opgaver fremmer elevernes forståelse

Hun har skrevet diplomprojektet "Matematiske kompetencer som fundament i en evalueringskultur". Som matematikvejleder er hun med til at definere ikke bare skolens undervisningspraksis men også dens evalueringskultur. Hun arbejder på Skolen på Grundtvigsvej på Frederiksberg.

Vi opdager mere i de åbne opgaver

Hvis man skal kunne måle matematikkompetencer, skal man vægte mundtlighed, flere svarmuligheder og åbne opgaver, og som matematikvejleder er Mette Thompson fortaler for kompetencetænkning og en undersøgende praksis. Men det kan være svært at se dette slå igennem i evalueringen.

"Vi måler og vejer børnene meget reproduktivt i matematiktest. Men vi opdager noget mere, hvis vi stiller åbne opgaver. Vi kan ikke bare tolke på børnenes svar, om de er rigtige eller forkerte. De kan være forkerte men alligevel sige en masse om hvor barnet er henne i sin matematikudvikling", forklarer hun.  

Et formål med projektet var at opstille en metode, så kompetencer kan blive målbare. Og med øget mundtlighed i matematik og åbne opgaver kommer elevernes tænkning i centrum, fordi der bliver lagt vægt på deres forståelse, deres proces og deres færdige produkt. Men det kræver også, at lærerne kan analysere og vurdere elevernes præstationer. Derfor er der behov for diskussioner, så lærerne får et redskab til at måle eleverne. Desuden kan målingerne ikke stå alene men skal følges op af dialog, hvor eleverne skal forstå, hvor de er, hvor de skal hen og hvad der skal til for at de kommer derhen.