Forskning
"Jeg er overbevist om, at både elever, lærere, lærerstuderende og samfundet generelt kommer til at få gavn af den viden, som projekterne bringer frem", siger Christina Egelund.
Steen Brogaard
12 nye ph.d.'er skal undersøge elevernes hverdag
Der er blevet uddelt 30,4 millioner kroner til at sætte 12 nye ph.d.-projekter om skolen i gang. Projekterne skal undersøge emner som trivsel, ordblindhed og undervisning i kontroversielle emner.
Det er Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning, der har uddelt millionbeløbet til de 12 nye ph.d.-projekter om skolen.
Ifølge
uddannelses- og forskningsminister
Christina Egelund (M) kan elever, lærere, lærerstuderende og
samfundet se frem til ”at få gavn af den viden, som projekterne bringer frem”.
”Det er en kompleks opgave at undervise i folkeskolen, og
derfor er det rigtig vigtigt, at der uddannes dygtige forskere, som kan øge
vores viden om, hvad der fungerer, og hvad vi skal overveje at justere. Det er
særligt vigtigt lige nu, hvor vi i regeringen er i gang med at se på, hvordan
vi kan styrke vores uddannelsessystem, så vi kan få flere med på
uddannelsesvognen”, siger ministeren i en pressemeddelelse.
Et af projekterne vil undersøge de oversete skyggesider
af ordblindhed, og hvordan udskolingselever med ordblindhed oplever for
eksempel læring og trivsel og forestillingen om fremtiden med uddannelse og
beskæftigelse.
Et andet projekt skal undersøge, hvad der anses for at
være kontroversielle emner i kulturfag og skabe viden om, hvordan fagligt
funderede og udforskende elevsamtaler kan understøttes.
Der skal også kigges nærmere på den nationale
trivselsmåling, herunder hvordan målingens resultater kan forankres i
pædagogisk praksis for at skabe viden om målingens potentialer og barrierer i
forhold til at fremme trivsel og skabe en styrket pædagogisk forståelse for
trivselsinterventioners betydning i folkeskolen. Det skal understøtte den
generelle faglighed omkring trivsel.
De nye ph.d.er
skal uddannes i et samarbejde mellem universiteterne og professionshøjskolerne.
Ph.d.-stipendierne
skal både skabe ny viden inden for didaktiske samt pædagogiske områder og
samtidig højne uddannelsesniveauet på professionshøjskolerne.