Debat
Universiteterne må ind i kampen og videreuddanne lærerne i deres undervisningsfag. Ellers må læreruddannelsen gøres til en kandidatuddannelse, mener Daniel Panduro.
Foto: Bogdan Cristinoi
Debat: Alt for få lærere videreuddanner sig i deres undervisningsfag
Når det gælder videreuddannelse i skolens fag og fagdidaktik, sakker danske lærere bagud, for herhjemme er der slet ikke nok muligheder for at videreuddanne sig i sit undervisningsfag.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Den
nye kortlægning af læreruddannedes valg af efteruddannelse viser et billede,
der er lige til at blive helt trist af.
Det er bestemt dejligt, at dygtige og
akademisk ambitiøse lærere ønsker at fordybe sig endnu mere i de akademiske sider
af vores profession, men det er altså en udfordring, at der på listen over de
mest søgte uddannelser kun optræder én uddannelse med et fagdidaktisk sigte: Dansk-didaktisk
på Aarhus Universitet.
Resten af listen består enten af uddannelser, der
kombinerer it og pædagogik, eller uddannelser der fokuserer på en af
pædagogikkens underdiscipliner.
Jeg forstår godt, at unge akademisk orienterede lærere med
lyst til at diskutere pædagogikkens sociologiske eller antropologiske
udfordringer vælger at søge ind på uddannelser om disse. Men skolens
kerne er bare ikke antropologisk, den er ikke uddannelsesvidenskabelig, og den
handler heller ikke om at skabe forandringsprocesser.
Skolens kerne er undervisning, der er organiseret i fag. Det
er fag, der har deres egne didaktikker, og derfor er det trist, at
kandidatuddannelserne i fag og fagdidaktik ikke er mere søgte.
Alt for ringe muligheder for specialisering i fagene
Jeg kunne godt sidde tilbage med det lidt kætterske tanke,
at det jo nok skyldes, at lærere slet ikke ønsker at kvalificere sig i
fagdidaktik, men hellere vil studere sociologi og antropologi. Det ville jo
være helt fair, hvis det var sådan at det forholdt sig.
Men desværre er den manglede søgning mod fagdidaktiske
uddannelser udtryk for den underprioritering af den fagdidaktiske forskning,
som har kendetegnet Danmark, siden man nedlagde Danmarks Lærerhøjskole for
snart 25 år siden.
Arvtageren, DPU, udbyder i dag kun kandidatuddannelser i tre
af skolens 17 fag, og suppleret med uddannelser fra andre universiteter når
vi, med lidt god vilje, op på maksimalt ti skolefag, man kan specialisere sig i
på kandidatniveau.
Og det er altså ikke fordi universiteterne ikke udbyder
kandidatuddannelser i undervisningsrettet samfundsfag, religion, tysk og de
andre store gymnasiefag. Det gør de. De vil bare ikke lukke mine dygtige og
ambitiøse dimittender fra læreruddannelsen ind.
De kan i resten af Norden, men vi kan ikke
Hvis man som folkeskolelærer med lyst til videreuddannelse
mangler håb, kan man dog bare se over på den anden side af vandet. Hos vores
nordiske brødre i Sverige og Norge har de gjort læreruddannelsen til en
kandidatuddannelse, hvilket ikke bare betyder, at lærerne har mulighed for at
videreuddanne sig i fagene og fagdidaktikken – det er en integreret del af
deres grunduddannelse, hvis de vil undervise i skolen.
Hvor danske studerende har mellem 35-50 ECTS-point undervisning
i deres undervisningsfag, har norske studerende op imod 120. Det gør en forskel,
og de studerende bliver dygtigere. Derudover betyder det, at der udbydes
undervisning i samtlige skolefag på kandidatniveau alt andet lige, at
forskningsmiljøerne er nødt til at følge med.
Universiteterne skal komme ind i kampen
Hvis vi ikke længere ønsker at stå efterladt på perronen,
når vores nordiske venner uddanner folkeskolelærere på kandidatniveau og bygger
stærke fagdidaktiske forskningsmiljøer, er vi nødt til at gøre noget. Nu.
Enten
må universiteterne få øjnene op for, at vi på læreruddannelserne uddanner
folkeskolelærere af en meget høj akademisk kvalitet, som de bør udbyde kandidatuddannelser
til. Alternativet må vi som samfund vurdere, at universiteterne
ikke er i stand til eller ønsker at løfte denne vigtige samfundsopgave. I
stedet kunne professionshøjskolerne få mulighed for at udbyde
professionsrettede kandidatuddannelser, så vi får bedre kvalificerede lærere ud
på landets skoler.
Professionshøjskolerne har i forvejen ansat en del lektorer
med forskningskompetence, erfaring og ph.d.-grader, så den opgave kan vi
sagtens løfte. Det gør professionshøjskolerne allerede i de andre nordiske
lande. Så lad os komme i gang herhjemme.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk