Debat
Det er vildt usolidarisk, når skoler misligholder deres ansvar som praktikskoler, skriver Martin Langdahl Topf.
Foto: Inger Ulrich
Praktiklærer: Vi er tvunget til at forsvare os, fordi andre skoler bryder reglerne
De lærerstuderende har krav på en fuld praktikdag på skolen, men Martin Langdal Topf hører alt for ofte om skoler, der lader deres studerende sejle igennem for let.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Forleden havde jeg en samtale med en af vores
lærerstuderende, som gjorde mig noget så irriteret. Den handlede om, at hendes
medstuderende på andre praktikskoler havde væsentligt kortere praktikdage.
Det var nu ikke den studerende, der var irriterende. Hun var
selvfølgelig konstruktiv, og vi havde en god snak om forventninger. Det er
nemlig vigtigt for os at lytte til de studerende og imødekomme, hvis de er
pressede. Nogle gange kan god vejledning være med til at lette presset for dem,
uden at vi behøver at reducere deres arbejdsbyrde.
Nej, jeg gik irriteret fra samtalen, fordi jeg igen-igen
blev konfronteret med det faktum, at endnu en praktikskole ikke overholder
praktikkens krav til timetal og arbejdsopgaver.
De lader de studerende sejle lidt for let igennem, måske fordi
de ikke har tid eller ressourcer til at give dem en fuld og varieret
arbejdsdag. Eller måske fordi man gerne vil give dem lidt snor og en blød
opstart.
Vildt usolidarisk
Den praktikskole tvinger os, som strækker os for at
overholde timetallet og give de studerende de rette opgaver, til at forsvare os
overfor de studerende, der med rette undrer sig over, hvorfor de skal bruge
mere tid på praktikskolen end deres medstuderende.
Det kan vi sagtens. Vi har nemlig ret høje forventninger til
vores studerende, og vi gør os umage med at fortælle dem, at de kan have høje
forventninger til os. De kan godt se, at de har en lidt højere arbejdsbyrde end
mange af deres medstuderende, men at de også får rigtig meget læring og
lærerfaglig udvikling med sig herfra.
Alligevel mener jeg, at det er vildt usolidarisk, når skoler
misligholder deres ansvar som praktikskoler. Det er at gøre de studerende en
bjørnetjeneste, når de senere på uddannelsen møder en reel fuldtidspraktik,
eller når de står i deres første lærerjob og lige pludselig er mega meget på
overarbejde.
Jeg har hørt om skoler, hvor de førsteårsstuderende bliver
spist af med en praktikdag fra 10 til 14, selvom rammen er, at de studerende
skal have en fuld arbejdsdag. Nogle praktikskoler synes måske det er svært at
give de studerende på 1. og 2. år en fuld arbejdsdag. Det kan jeg på nogen
måder godt forstå. Men vi er forpligtet til at give dem en hel praktikdag, og
der er mange løsningsmuligheder.
Den gode træthed
Hos os har de studerende to lektioner i deres første
undervisningsfag. Derudover har de en eller to lektioner i et andet fag, fordi
vi vil lade dem snuse til forskellige fag med henblik på at kvalificere deres senere
valg af linjefag.
Derudover har de forberedelsestid og en times vejledning.
Det giver dem en dag fra 8 til 15 på nær en gang om måneden, hvor de er med på
vores mødedag til 16.30. Dermed lander vi nogenlunde på de krævede timer, og de
studerende får prøvet flere dele af lærerlivet.
Når vi evaluerer med de studerende, oplever jeg, at de er
glade for deres praktikdage hos os. De er også trætte, når de kommer hjem, men
det må man også gerne være, når man laver et stort læringsarbejde. Jeg tror og
håber, at de studerende oplever det som en god træthed.
Naturligvis skylder vi de studerende at være tætte nok på
dem til at fornemme, om de bliver for pressede. Men vi skylder dem også rent
faktisk at give dem den praktik, der lægges op til i læreruddannelsen i stedet
for at sætte barren for lavt fra starten.
Det kan vi ikke være bekendt overfor de studerende, som
senere skal være vores fremtidige kolleger. Så giv dem nu for pokker en god
praktik – på alle landets skoler.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk