Mere end hver fjerde elev, som vokser op i familier uden
tilknytning til arbejdsmarkedet, består ikke dansk og matematik ved
folkeskolens afgangsprøve. De mistrives i dobbelt så høj grad som overklassens
børn. Deres ulovlige fravær i 9. klasse er mere end fire gange højere.
At skoletiden er meget forskellig for børn fra de
forskellige sociale lag, er ingen nyhed. Men en ny analyse fra
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd giver et indblik i, hvor forskellig den faktisk
er.
”Det mest overraskende set fra vores stol er den markante
forskel på andelen af, hvor mange, der består folkeskolens afgangsprøve fra de
forskellige socialklasser”, siger Sune Caspersen, som er chefanalytiker i
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
”Ikke nok med at der er så mange af eleverne fra
den svageste socialklasse – dem hvis forældre står udenfor arbejdsmarkedet –
som ikke består. Forskellen er også vokset i de senere år. Men det er ikke kun
dem, der stikker ud. Også arbejderklassens børn, som tilhører familier, der
ikke som sådan er udsatte, får i langt højere grad
end middelklassens børn ikke består afgangseksamen”.
Skæv start og skævere udvikling
Skævheden starter tidligt. Allerede i 2. klasse klarer 45,6
procent af elever fra familier, hvor forældrene ikke er tilknyttet
arbejdsmarkedet, sig under middel i den nationale test i dansk/læsning. Det tilsvarende
tal for overklassens børn er 17,1 procent.
Og det retter sig ikke i løbet af
skoletiden: I 8. klasse er det 50,1 procent af eleverne med forældre udenfor
arbejdsmarkedet, der scorer under middel i dansk-testen mod 16,8 procent af
eleverne fra overklassen.
Heller ikke børnene fra arbejderklassefamilier bliver
løftet gennem skoletiden: I 2. klasse scorer 38,7 procent af de elever under
middel i de nationale test mod 44,5 procent i 8.
”Det at bestå dansk og matematik er
jo det allermindste, der skal til, for at komme videre i uddannelsessystemet”, siger Sune Caspersen.
”Så det er ret alvorligt, at 16 procent af arbejderbørnene
ikke får en afgangseksamen. De kommer fra familier, jeg ikke vil kalde resursesvage,
men de har tilsyneladende ikke de resurser, der skal til for at støtte om deres
børns skolegang – de kan ikke hjælpe deres børn med præstere i en boglig
skole”.
DLF: Folkeskolen har svært ved at håndtere uligheden
”Vi ved godt, at folkeskolen har problemer med at håndtere
den sociale ulighed, der er mellem eleverne, og det har vi vidst, i hvert fald
siden jeg blev lærer”, siger Regitze Flannov, formand for Danmarks Lærerforenings
undervisningsudvalg.
”Det er svært for folkeskolen at løfte de mest udsatte
fagligt, og det skal vi blive bedre til. Når det er sagt, så er uligheden i
samfundet ikke noget, skolen kan løse alene. Det handler også om socialpolitik,
boligpolitik, sundhedsvæsen og meget andet. Men skolen kan gøre noget, og det skal
vi. For et ulige samfund er et utrygt samfund og det hører ikke hjemme i vores
velfærdsstat.
Social trivsel i bund på samfundets bund
På den baggrund er det ikke så overraskende, at elevernes
faglige trivsel falder i takt med husstandsindkomsten.
9 procent af eleverne
fra overklassen oplever lav faglig trivsel mod 18 og 19 procent fra henholdsvis
arbejderklassen og gruppen af elever fra hjem, hvor de voksne ikke er i
arbejde. Den sociale trivsel følger samme mønster: 12 procent af eleverne fra
den sidste gruppe oplever dårlig social trivsel mod 7 procent af eleverne med
overklassebaggrund. Tallene er opgjort på baggrund af trivselsmålingen fra
2021/22.
”De største forskelle mellem socialklasserne
finder vi i det faglige niveau”, understreger Sune Caspersen. ”Men der er samme
tendens for den sociale trivsel. Det hænger nok sammen med at man ikke
fuldstændigt kan adskille de to ting: Hvis man føler at man ikke kan præstere
fagligt, kan det være svært at føle sig som en del af klassefællesskabet uden
for undervisningssammenhængene. Den sammenhæng kan i hvert ikke udelukkes”.
”Det er smertefuldt for mig at se sådan en undersøgelse,
selv om jeg har set lignende undersøgelser før. Eller måske netop derfor”, siger
Regitze Flannov.
”For folkeskolen skal imødekomme alle børns behov. Det er
faktisk det, der står i folkeskoleloven, og det er godt for alle, hvis vi har en
mangfoldig skole. Det løftes alle af – faglig og socialt”.
Analytiker: Ny folkeskoleaftale er inde på noget af det rigtige
Sune Caspersen mener at der skal to ting til at løse de problemer, som den sociale ulighed skaber i folkeskole: Flere penge og en mere jævn social fordeling af elever.
”I forhold til det faglige mener vi, at der ikke har været nok fokus på den gruppe, der er meget udfordret, men som
ikke modtager specialundervisning”, siger han.
”Deres problem er ikke
nødvendigvis en diagnose, men de er ikke fagligt stærke og de kan ikke få
faglig støtte hjemmefra. I den nye folkeskoleaftale har man haft øje for de
grupper, og allokeret nogle resurser til løfte de 10 procent fagligt svageste.
Det er nok den vej, man er nødt til at gå ned ad. Vi kan så være uenige i den
måde, midlerne er blevet fordelt, hvor man har valgt at løfte de ti procent
svageste på hver skole i stedet for de ti procent svageste i landet. Man har
glemt, at på nogle skoler består alle deres dansk- og matematikeksamen, mens på andre skoler
er det en tredjedel, der ikke består eksamen. Vi havde hellere set en anden
fordeling af midlerne. Midler gør selvfølgelig ikke alt, men mange gange gør
flere midler meget”.
Flere resultater fra analysen:
Antallet af skoleskift stiger i takt med at husstandsindkomsten falder. Omtrent en tredjedel af alle elever skifter skole en gang i løbet af deres skoletid, og det tal er nogenlunde ens på tværs af socialklasser. Men under to procent af overklassens børn skifter skole tre gange eller mere. For børn fra familier uden tilknytning til arbejdsmarkedet er det tal 13,3 procent.
I de folkeskoler, hvor størstedelen af eleverne er fra overklassen og den højere middelklasse, ligner klassekammeraterne i højere grad dem selv. For eksempel tilhører 12 pct. af overklassens klassekammerater i folkeskolen selv overklassen, mens 36 procent tilhører den højere middelklasse. Det kan holdes op imod, at overklassens børn udgør 4 procent af alle eleverne i folkeskolen og 24 procent tilhører den højere middelklasse.
Flere og flere elever modtager specialundervisning, men der er stor forskel på andelen, når man gør det op på sociale klasser. Andelen er klart lavest blandt overklassens og den højere middelklasses børn, hvor 4 til 5 procent af eleverne i 8. klasse modtog specialundervisning det seneste år. Elever fra middelklassen ligger kun en anelse over med 6,5 procent, mens det tilsvarende tal for elever fra arbejderklassen er 10 procent. Blandt børn fra familier uden for arbejdsmarkedet er tallet hele 15 procent.
Han mener desuden, at det er for lidt at ville hæve de fagligt svageste 10 procent.
”10 procent er måske
for lavt sat. Der er flere, der kunne bruge den hjælp”.
Regitze Flannov har
en tilføjelse til listen af løsningsforslag:
”Tidlig og
målrettet indsats. Lærerne kan ofte se tidligt i et skoleforløb, hvem der har
brug for hjælp, men mangler resurserne til at gøre det, der skal til” siger hun.
Hun sætter desuden spørgsmålstegn ved, om de 500 millioner kroner, der er afsat
til at løfte de fagligt svageste i den nye skoleaftale, overhovedet er flere
penge.
”Man kan også sige
at det er nogle penge, der er flyttet fra et sted i skolen til et andet, og
derfor allerede er brugt. Men ja, tanken er god nok: Målrettet indsats, der
hvor den er mest tiltrængt. Det kræver resurser, men jeg ser det som en
investering, ikke en udgift”.