Serie/Hold på lærerne
Alle lærerstillinger i folkeskolen skal være besat af læreruddannede i 2030, mener DLF's formand.
Foto: Thomas Arnbo
Lærerforeningens 2030-plan: 100 % uddannede lærere i skolen
En ambitiøs plan, siger foreningens formand, som mener at vi nok skal komme i mål. På et tidspunkt.
Lærerflugt, frafald på studiet, nyuddannede, som forlader
jobbet hurtigt og uuddannede vikarer. Listen over problemer, som fører til
lærermangel, er lang. Men lærernes fagforening har en plan: i 2030 skal 100 procent
af lærerstillingerne i folkeskolen være besat af uddannede lærere. Det siger DLF’s
formand Gordon Ørskov Madsen til folkeskolen.dk.
Men er det overhovedet
realistisk?
”Helt ærligt – nej. Ikke i 2030”, uddyber han, da vi spørger
ham direkte.
”Men vi mener, at 100 procent er og bør være målet. Det er derfor
vi melder ud, som vi gør. Selvom et mere realistisk tal er 90 procent i 2030 og så
næsten 100 procent på lidt længere sigt”.
Der er ikke nogen let løsning
Men én ting er at have et mål, noget helt andet er at nå
det. Hvis det skal lykkes, skal der skrues på mange knapper, mener
DLF-formanden.
”Det skal flere ind på læreruddannelsen, og flere af dem
skal gennemføre. De skal have bedre praktikforløb, så de ikke bliver skræmt
væk fra folkeskolen, før de overhovedet er færdiguddannede. Vi har fået en ny
læreruddannelse og det er en god start, men praktikken skal blive reelt, ikke
bare formelt, bedre”, understreger han.
”Så skal vi blive bedre til at tage imod de nyuddannede
lærere, når de bliver ansat, så vi kan få ændret på den nuværende situation,
hvor 40 procent af de nyuddannede forlader folkeskolen inden fem år, efter de har afsluttet deres uddannelse".
En af de nyuddannede, som stoppede igen, kort tid efter hun var færdiguddannet, er Iram Mohammad, som gik ned med stress to gange i løbet af sit første år som lærer. Det er historier som hendes, Gordon Ørskov Madsen gerne vil have færre af. Han vil også gerne have lokket nogen af 28.000 læreruddannede, som i dag arbejder på frie grundskoler eller andre steder, tilbage til folkeskolen. Desuden skal det være lettere
for folk med erhvervserfaring fra andre brancher at få adgang til at blive uddannet lærere.
”Vi står formentlig overfor en stor nedgang i byggebranchen,
for eksempel. Det ville jo være fantastisk, hvis nogle at de håndværkere, som
måtte blive arbejdsløse i den anledning, havde lyst til at komme ind i skole og
bidrage med deres erfaringer – med en meritlæreruddannelse i bagagen. Men det
kræver, at merituddannelsen skal være mere økonomisk tilgængelig, end den er i
dag, hvor man som regel selv står for at betale”.
Uden hjælp og penge går det ikke
DLF når ikke målet om 100 procent uddannede lærere uden
hjælp, understreger Gordon Ørskov Madsen.
”Der er mange ting, der skal gøres, hvis det skal lykkes, og
det er ikke muligt for os at gøre dem alle alene. Nogle ting skal aftales med
arbejdsgiverne i forbindelse med overenskomstforhandlinger eller lokale
arbejdstidsaftaler. Det kan for eksempel være seniorordninger, som kan få de mest
erfarne lærere til at tage et par år til, inden de går på pension. Andre ting,
som den løbende forbedring af læreruddannelsen, kan vi tage med interessenterne i
Sammen om Skolen. Og så er der nogen ting, som vi måske kan drøfte i den permanente
treparts-organisation, som snart bliver nedsat”.
Men én ting kommer vi ikke udenom, mener DLF-formanden: Der
skal penge til.
”Vi ser skolernes økonomi blive drænet ude i kommunerne, især
fordi udgifterne til specialområdet bliver ved med at stige. Vi kan ikke løse
problemet med for få lærere uden at skoleområdet får tilført flere penge”.
Den 26. maj er Danmarks Lærerforening sammen med Skolelederforeningen, KL og folketingsmedlem Astrid Krag (S) vært for en høring på Christiansborg om rekruttering og fastholdelse af lærere i folkeskolen. Forskere, politikere, lærere, skoleledere og repræsentanter fra kommunerne komme med bud på hvordan lærermanglen kan løses.