Da Hanne Gram blev sygemeldt med stress, begyndte hun at vinterbade.Foto: Nanna Navntoft
“Når jeg snakker om det, kan jeg mærke, at jeg savner det”
Hanne Gram er gået på pension, et par år før hun faktisk gerne ville. Store omstruktureringer i jobbet blev for meget for den ellers garvede børnehaveklasseleder, som gik ned med stress og nu ikke ser sig i stand til at arbejde med børn længere. Heller ikke som vikar.
“Jeg har altid tænkt, at den dag, jeg skulle pensioneres,
skulle jeg holde et brag af en fest. Ikke for at fejre, at det nu er slut, men
for at fejre, at jeg valgte rigtigt, dengang jeg besluttede mig for at blive
pædagog".
Annonce:
"Nu føler jeg, at jeg lusker ud ad bagdøren”.
Hanne Gram er 66 år,
og efter et langt arbejdsliv inden for specialpædagogik har hun søgt om at få
seniorpension.
Egentlig ville hun gerne have taget et par år mere som
børnehaveklasseleder på Sorgenfriskolen i Lyngby-Taarbæk Kommune nord for
København, men efter et langt forløb med omstruktureringer og
stresssygemeldinger kan hun ikke mere.
Sorgenfriskolen,
hvor Hanne Gram har arbejdet siden 2007, er en specialskole, og hun har altid
elsket at arbejde med børn med særlige behov.
Annonce:
“De der børn med de
særlige udfordringer, ikke to af dem er ens. Man skal finde nøglen til at låse
hver enkelt af dem op, og det, har jeg syntes, var vildt spændende. De gange,
hvor man har fået visiteret børn, der enten fagligt eller socialt ikke har
udviklet sig – eller som bare generelt ikke trives – er det en kæmpe glæde, når
man kan se barnet begynde at blomstre. Det har været fantastisk”, siger Hanne
Gram og holder en lille pause:
“Når jeg sidder og
snakker om det, kan jeg mærke, at jeg savner det”.
I maj 2021 fik Hanne Gram og hendes kolleger at
vide, at der skulle laves om på kommunens placering af børn med særlige behov.
De elever, hun indtil da havde undervist, skulle fremover inkluderes i
almenskolen, og børn, der før havde gået på specialskoler uden for kommunen,
skulle fremover på Sorgenfriskolen.
Annonce:
“Jeg havde hele
tiden haft klasser med børn med generelle indlæringsvanskeligheder og kognitive
funktionsnedsættelser. Det kunne være børn, der var forsinket i deres
udvikling, eller børn med ADHD eller børn lige på grænsen til autisme. Men de
børn skulle tilbage i almenskolen”, fortæller Hanne Gram.
“Det syntes jeg allerede var helt sort og
meget trist set fra børnenes perspektiv, men sådan var det altså. Vi skulle
have et nyt spor for børn, som tidligere havde været på nogle endnu mere
specialiserede steder uden for kommunen. Deres funktionsniveau var væsentlig
dårligere både fagligt og socialt, flere af børnene var som treårige og havde
en autismediagnose”.
Kort tid til
omstilling
Hold på lærerne
Der er ikke
lærermangel i Danmark. Men der er mangel på uddannede lærere, som vil arbejde i
folkeskolen. I denne artikelserie
undersøger Folkeskolen,
hvad der får lærere til at forlade folkeskolen – og hvad der får
dem til at blive.
Den nye struktur skulle træde i kraft efter sommerferien.
Tiden til at forberede sig på de nye elever var meget kort, og Hanne Gram følte
ikke, at hun havde de krævede forudsætninger for at kunne arbejde med elever
med så lavt funktionsniveau.
Annonce:
Flere af dem havde ikke noget verbalt sprog, og de
var ikke renlige.
“Jeg kan ikke engang tegn til tale. Jeg var nærmest
skræmt fra vid og sans”, husker Hanne Gram.
Der var ingen af de fire lærere og pædagoger, som
skulle starte gruppen op, der havde ønsket at arbejde med børn, der var så
udfordrede som disse.
De vidste, at det ville betyde en væsentlig ændring af
både metode og indhold, men teamet gav hinanden håndslag på at gøre en indsats
for at tage godt imod den nye børnegruppe.
Annonce:
“Vi trak jahatten
godt ned om ørerne”, som hun siger.
Skolen fik at vide
af den ene elevs børnehave, at i børnehaven var de nødt til at være på barnet
én til én og højst nogle få timer ad gangen, for mere kunne man ikke holde til.
Men den normering havde skolen ikke. Der var skemalagt med højst tre voksne i
klassen, men i mange timer kun to voksne til fire børn. Når der blev suppleret
med ekstra personale, var det oftest nye unge vikarer.
Det betød, at der var
meget skiftende personale, hvilket var svært for børnene og svært i forhold til
planlægning og koordinering.
Da de nye elever
begyndte, viste det sig, at de ikke kunne være i skolegården sammen med de
andre børn, så først efter at de var startet, blev der indrettet en særlig
afdeling af gården til dem. Der var heller ikke ordentlige toiletforhold, så i
begyndelsen skiftede Hanne Gram og kollegerne børnene på gulvet.
Der var meget
af den slags, fortæller hun.
“Et af børnene
skulle skærmes i forhold til de andre børn, fordi han var meget udadreagerende.
Vi var nødt til at være én voksen sammen med ham hele tiden og helst i et andet
lokale end resten af gruppen. Rummet skulle indrettes, så han ikke kunne få fat
i ting, han kunne vælte eller kaste med. Han havde det rigtig svært, og det var
så frustrerende, at jeg ikke kunne gøre mere for ham”.
Følelsen af at møde op hver morgen og ikke lykkes
med at give eleverne relevant undervisning eller bare en god dag fik kørt Hanne
Gram i sænk i løbet af et par måneder.
“Ofte, når forældrene kom,
skulle jeg aflevere nogle børn, som havde haft en rigtig dårlig dag. Jeg har
altid ment, at ærlighed er noget af det vigtigste i forældresamarbejdet. Min
samvittighed var kulsort. Jeg syntes ikke, at
vores tilbud var godt nok, men det kunne jeg ikke stå og sige, for de her
forældre har ikke noget alternativ.
"Til sidst var det sådan, at når jeg kom om
morgenen, sad jeg i bilen og græd, inden jeg gik ind. Og når jeg kom hjem, smed
jeg min jakke og min taske på gulvet og mig selv på sofaen. Og efter ti
minutter sov jeg”.
Hverken Hanne Gram
eller hendes kolleger havde fået tilbudt kurser forud for omstruktureringen.
Det eneste, de fik tilbudt, var et kursus i tegn til tale, som skulle
gennemføres, sideløbende med at eleverne begyndte i børnehaveklassen.
“Men man kan jo ikke
sige ‘freeze, børn, vi snakkes ved om et par måneder’”, siger Hanne Gram om
sine frustrationer over ikke at kunne kommunikere ordentligt med sine elever.
“Vi burde som
minimum have haft noget tæt supervision, for eksempel en gang om ugen. Det har
vi savnet".
"Ledelsen var søde til at sige, at vi bare skulle komme, hvis der var
noget, men når man får den følelse af uduelighed, er det endnu sværere at gå
til sin leder og sige: ‘Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre’. Men vi gjorde det".
"Vi rendte dem på dørene hele tiden for at sige, at det ikke fungerede”.
Nederlagsfølelse tog
over
En dag i september brød
Hanne Gram fuldstændig sammen, mens hun og kollegerne havde en snak om deres
trivsel. En kollega fik hende gelejdet over til en snak med skolelederen.
“Jeg er jo ikke
nogen vårhare, jeg har prøvet lidt af hvert, og jeg havde svært ved at erkende,
hvor svært det her var”, siger hun og afbryder sig selv:
“Jeg kan godt mærke,
at jeg stadig føler, at jeg skal undskylde og
forklare, at jeg ikke kunne klare det. Det er virkelig et nederlag. Jeg følte,
at jeg pludselig var lærling eller studerende igen. Jeg følte mig helt klædt af
i forhold til de børn, jeg havde fået ansvaret for”.
Vi burde som minimum have haft noget tæt supervision, for eksempel en gang om ugen
Hanne Gram blev
sygemeldt og måtte skrue ned for al aktivitet.
Hendes mand måtte klare
indkøbene, for at gå i supermarkedet var for stor en belastning for hende.
“Alt var gråt, og
jeg kunne ikke finde glæde ved nogen ting. Jeg græd over den mindste ting”,
siger hun.
Først i løbet af
foråret 2022 følte hun sig klar til at vende tilbage til jobbet, og hun
startede op nogle timer om ugen i sin gamle klasse, som nu var en 1. klasse.
Efter sommerferien sidste år skulle hun starte i en klasse med børn med autisme
på fuld tid, men det gik ikke.
“Der er ligesom sket
et knæk i mig. Jeg er for usikker. På et tidspunkt skulle jeg være alene med
fire elever i et kvarters tid, mens min makker ordnede noget, og det magtede
jeg ikke".
"Jeg tænkte bare: ‘Nej, nej, nej, hvad nu hvis …’ hele tiden. Det var
ikke specielt udadreagerende børn, jeg burde have kunnet klare det, jeg har
ikke tal på, hvor mange gange jeg har været alene hele dage med otte-ni børn i
mine gamle klasser helt uden problemer. Men denne gang kunne jeg ikke”.
Oktober 2022 blev
afslutningen på Hanne Grams virke som børnehaveklasseleder.
“Jeg har haft rigtig
gode samtaler med både min leder og tillidsrepræsentant på skolen. De har været
meget omsorgsfulde".
"En dag, da jeg igen sad og græd på skolen, var det min
leder, der på en god måde fik sagt til mig, at jeg skulle stoppe, inden jeg
blev helt ødelagt. Han sagde, at det, jeg gerne ville fagligt, det kan man ikke
længere. Det er måske den mest korrekte beskrivelse, jeg har hørt”.
I dag er der intet
af det oprindelige personale tilbage i klassen på Sorgenfriskolen.
I stedet er
der ansat personale med erfaring og uddannelse til denne børnegruppe. De
fysiske rammer er også blevet bedre.
Seniorordninger er
et must
Skal skolerne generelt have ældre lærere til at blive lidt
længere i jobbet, er det vigtigt at tage hensyn til de ældre lærere og give dem
mulighed for nedsat tid, specielt når pensionsalderen stiger og stiger, mener
Hanne Gram.
“Vi taler meget om
fysisk nedslidning, Arne-pension og den slags. Det er også vigtigt. Men vi skal
til at tænke på den psykiske nedslidning også. Jeg havde engang en leder, som
talte om relationstræthed, og det er et godt begreb".
"Jeg tror, at det
relationelle arbejde, vi laver hver dag, slider mere, end vi er klar over, og
jeg kan mærke, at efterhånden som jeg er blevet ældre, er det blevet hårdere at
skulle omstille sig fra at have kontakt til et barn på én måde, og så vender
man sig 80 grader, og der står et barn, som skal håndteres på en helt anden
måde. Man skal kunne skifte mellem dem sådan her”.
Hun knipser med fingrene.
“Samtidig er
undervisningstiden blevet sat op, så man er tyndere bemandet, og børnene er
trættere og dermed mere krævende. Det slider alt sammen, og i min alder virker
det måske stærkere end på de yngre”.
Hanne Gram er så småt ved at finde sine ben igen i
sin ufrivilligt fremrykkede pensionisttilværelse.
Engang tænkte hun, at hun
ville arbejde som vikar på sin gamle skole, når hun trak sig tilbage, men det
kommer ikke til at ske.
“Jeg tror ikke, jeg skal arbejde med børn mere. Det
havde jeg ellers aldrig forestillet mig, at jeg skulle sige”, fortæller hun.
“På et tidspunkt overvejede jeg for eksempel at blive frivillig på
BørneTelefonen eller noget i den stil, men jeg tror ikke, jeg kan. Jeg er bange
for at blive for ked af det igen. På en måde har jeg lyst, men samtidig ved jeg
ikke, om jeg tør. Det er nok den bedste måde at sige det på”.
Hanne Gram har fået
tilkendt seniorpension.
“Jeg nåede det lige,
inden den bliver afskaffet. Ellers måtte jeg leve af min pensionsopsparing –
jeg er 66 år nu, så det ville lige gå”.
Ledelsen på Sorgenfriskolen har bekræftet Hanne Grams
forløb over for fagbladet Folkeskolen.