I et debatindlæg i dag sætter to københavnske lærere
spørgsmålstegn ved Lærerforeningens samarbejdsstrategi.
Her påpeger de, at
søgningen til læreruddannelsen falder, at danske elever klarer sig stadig
dårligere i internationale undersøgelser, og at besparelserne vælter ind over
skolen. Og de oplever, at deltagelsen i partnerskabet Sammen om Skolen har
gjort deres fagforening for tavs og tilbageholdende.
Lærerforeningens formand Gordon Ørskov Madsen er helt
enig i opremsningen af problemerne og deler deres frustration. Men han er ikke enig i, at Danmarks Lærerforening på nogen måde skulle være tavs om det.
Lærerformanden var ude med en skarp kritik af den nye skoleaftale, som blev præsenteret lige før påske. Her kaldte Gordon Ørskov Madsen økonomien i aftalen for fuldstændig urealistisk og bebrejdede politikerne, at de lukkede øjnene for, at
skolen gennem mange år har været underfinansieret, og at almenskolen i særlig grad er udsultet, fordi en stadig større del af midlerne til folkeskole går til
specialområdet.
”Det er da skuffende på baggrund af de temmelig mange
diskussioner, vi har haft, at de laver en skolepolitisk aftale, som godt nok
indeholder mange gode elementer, men som ikke tager fat på folkeskolens
allerstørste problem, nemlig inklusionen. At vi ikke har rammerne i folkeskolen
til at give alle børn en god undervisning”, siger Lærerforeningens formand
Gordon Ørskov Madsen.
Står bedre samlet
Det har jo nærmest været dit mantra igennem flere år, at
folkeskolen skal have en mere sikker og bedre finansiering. Har du
overhovedet oplevet nogen lydhørhed for det i Sammen om skolen?
”Klart ja”, understreger lærerformanden.
”Det er første gang i mange år, at vi står fuldstændig
samlet alle skolens parter og peger i samme retning – forældrene, eleverne,
KL, skolelederne, BUPL og os selv. Der skal en stærkere finansiering af
folkeskolen til. KL er begyndt at lave analyser på den her baggrund på eget
initiativ og på fælles initiativ. Og der står vi bare meget bedre, når vi står
samlet”, fremhæver han.
Kommunerne nedlægger lærerstillinger i stort tal, selvom
Christiansborg faktisk har givet dem en lille milliard til at ansætte flere
lærere. Hvad kan du så bruge KL’s opbakning til en bedre finansiering til?
”Kommunerne har i årevis fået stillet en økonomi til
rådighed, der er utilstrækkelig. Og jeg synes da, KL er gået med til for meget
i de årlige økonomiforhandlinger med regeringen – men derfra og til at sige, at
jeg ikke vil samarbejde med KL længere, er der meget langt”.
”Hvad skal det hjælpe at opsige et samarbejde med KL eller
med regeringen? Et samarbejde, hvor vi faktisk oplever lydhørhed, og som bringer
os nogle nye steder hen, og som bringer nogle resultater med sig, som vi ellers
ikke havde set…”, siger lærernes formand.
"Det kan være, det bliver næste skridt for os"
Ifølge Gordon Ørskov Madsen er der en række eksempler på, at det har skabt positive resultater, at foreningen er en del af Sammen om Skolen-samarbejdet.
”Lad mig bare nævne læreplansarbejdet, og at vi har fået taget fat på at få neddæmpet antallet af prøver i skolen. Og vi har
også fået taget fat på, at der skal etableres en mere sikker økonomi i
folkeskolen i form af en timebank. Der ville vi for eksempel gerne have lagt
lærermilliarden ind, og det kan være, det bliver næste skridt for os – men vi
har fået taget fat på en række områder, som er resultater, som er værdifulde
for os, og som kommer fra Sammen om Skolen”.
Lærerformanden forklarer, at han hverken udadtil eller på møderne med de andre
skoleparter og politikere lægger skjul på sine frustrationer over folkeskolens
økonomiske situation.
Men den forskel, han oplever, og som giver ham lidt
optimisme, er, at han faktisk oplever en enighed om udfordringsbilledet: At alle folkeskolens problemer hænger sammen med hovedproblemet, som er
manglende investeringer og dårlig økonomi i kommunerne.
”Dér hører jeg de andre parter sige, at det vil de gerne
være med til at lægge tryk på. Og når KL begynder at lave beregninger på, hvor
meget udgifterne er steget på specialområdet, fordi de også kan se, at det er
et problem, så kan jeg bare ikke se meningen med at sige, at nu stopper vi det
samarbejde”.
Reaktionen på overgrebssager er et godt eksempel
Da Tv2 for nylig fortalte om meget ubehagelige overgreb
mellem elever på Borup Skole, og politikerne reagerede, oplevede du så en
forskel i forhold til før Sammen om Skolen?
”Det, jeg oplevede, som var anderledes, var, at alle parterne
omkring skolen modsatte sig automatreaktionerne om at smide elever ud af
skolen. Alle parter manede til besindighed og understregede, at der er tale om
strukturelle problemer i folkeskolen, og at man ikke skal drive politik ud fra
enkeltsager", siger han og fortsætter:
"I stedet satte vi fokus på det samlede billede, og Børne- og
Undervisningsministeriet gik i gang med at indsamle materiale hos parterne til
et samlet overblik over omfanget af problemerne, som netop er præsenteret. Det synes jeg faktisk er et meget godt eksempel på, at det er lykkedes at
trække en meget ødelæggende dagsorden hen på noget, der kan vise sig at blive
konstruktivt”.
Søgningen til læreruddannelsen er endnu engang gået nedad,
frafaldet fra uddannelsen er stort, og mange lærere forlader folkeskolen for at
søge job andre steder.
Dén dagsorden vil Lærerforeningen også tage med ind i
Sammen om Skolen og har senest forsøgt at prioritere ved
overenskomstforhandlingerne.
Selve det at have Sammen om Skolen – kan det trække flere
lærere til?
”Sammen om Skolens værdi ligger i de resultater, vi skaber. Vi skal skabe en skole, hvor man som lærer får bedre mulighed for at lykkes med
sin opgave, og færre vælger at undervise andre steder end folkeskolen. Dér
kan nøglen ligge i Sammen om Skolen, fordi vi der kan skabe et grundlag for, at
politikerne træffer nogle gode beslutninger, så vi kan få en skole, der er
bedre for eleverne og bestemt også for lærerne”.
Skynde os langsomt
Det var en vigtig pointe for tidligere undervisningsminister
Pernille Rosenkrantz-Theil, at arbejdet i Sammen om Skolen skulle tage den
nødvendige tid. Hvordan ser du på det?
”Jeg er enig i, at vi skal skynde os langsomt. For man kan
nemt komme til at tage forhastede beslutninger, som ikke er ordentligt
gennemtænkt, og så kan vi lave hovsa-løsninger, der måske endda virker
kontraproduktivt. Men omvendt er jeg også utålmodig”, erkender Gordon Ørskov.
”Derfor ærgrer det mig jo også sådan, at
forligskredsen laver en aftale, hvor de ikke tager fat dér, hvor skoen trykker
allermest. Det har jeg kritiseret dem for, og det har jeg også kritiseret
ministeren for".
"Det ændrer bare ikke ved, at Sammen om Skolen er nødvendig, for
det er det forpligtende samarbejde, vi har med hinanden, og at det er vigtigt,
at vi er med. Vi bliver ved med at presse på, og vi bliver ved at skabe
bredere og bredere alliancer om at sikre folkeskolen en anstændig økonomi”.